Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Vidět a být viděn!

„Vidět a být viděn!“, to je jedno ze základních pravidel bezpečného chování v silničním provozu, které by mělo být vlastní nejen chodcům a cyklistům, jako nezranitelnějším účastníkům silničního provozu, ale samozřejmě také řidičům. 

K dopravním nehodám dochází na našich silnicích každý den. V podzimním a zimním období patří mezi jejich nejčastější příčiny především zhoršená viditelnost. Brzy se stmívá, častěji se na silnicích setkáváme s mlhou, deštěm a v některých úsecích i spadaným listím. S klesajícími venkovními teplotami bývají silnice a chodníky často namrzlé a později také pokryté sněhem. Toto období tak od všech vyžaduje zvýšenou připravenost a obezřetnost před každou cestou i během ní.

Především cyklisté a chodci by měli v tomto období dbát na řádné osvětlení a vybavení reflexními prvky, pro řidiče nabývá na důležitosti dobrý výhled z vozidla a užití osvětlení, které reflektuje na aktuální světelné a klimatické podmínky. Řidiči, kteří zranili chodce, se často shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě.

Viditelnost chodců a cyklistů lze zvýšit pomocí vhodně zvoleného oblečení a doplňků ze speciálních materiálů, které prodlužují vzdálenost, na jakou může řidič chodce nebo cyklistu zaznamenat. Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Reflexní materiály výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Člověk oblečený do oděvu s reflexními prvky je pro řidiče viditelný již na 200 metrů. Oproti tomu ve tmavém oblečení je vidět na pouhých 18 metrů, v červeném oblečení na 24 metrů, žlutém oblečení na 37 metrů a v bílém oblečení je vidět na 55 metrů. Přičemž právě vzdálenost vozidla od chodce je tím rozhodujícím kritériem, které ovlivní rozhodování i reakce řidiče.

Viditelnost BESIPViditelnost BESIP

Bezpečnost chodců může také ohrožovat to, že někteří řidiči jezdí na podzim a v zimě se zhoršeným výhledem z vozidla z důvodu nedostatečného odmlžení a očištění skel vozidla, za deště či sněžení se výhled z vozidla ještě zhoršuje. Při silničních kontrolách se v tomto období také policisté často setkávají s řidiči, kteří při zhoršené viditelnosti mají na vozidle rozsvícená pouze světla pro denní svícení. Podobně nebezpečná je také situace, kdy řidiči zapomenou vypnout přední a zadní světla do mlhy a jezdí s nimi i za dobré viditelnosti. Především ta zadní jsou pro ostatní řidiče velmi nepříjemná.

Dlouhodobě je konec roku nejrizikovějším obdobím ve vztahu k počtu nehod s účastí chodců, kdy svou zásadní roli hraje právě jejich viditelnost či spíše neviditelnost v silničním provozu. V případě fatálních dopravních nehod, při kterých byl usmrcen chodec, převažují právě ty, ke kterým došlo za snížené viditelnosti. Svým zviditelněním dává chodec řidiči výrazně větší možnost včas a bezpečně reagovat na jeho pohyb ve vozovce.

kpt. Ladislav Beránek
oddělení prevence Policejního prezidia ČR
7. 11. 2022 (upraveno 12. 2. 2024)

Viditelnost část 1.png
 

Viditelnost část 2.png

 


 

Odkazy do noveho okna

Viditelnost část 1

Viditelnost část 1 

Detailní náhled

Viditelnost část 2

Viditelnost část 2 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem