Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje
Vidět neznamená být viděn
KRAJ / LIBEREC - Policie apeluje na chodce ke zvýšení jejich viditelnosti a bezpečnosti v silničním provozu za snížené viditelnosti.
Chodci patří do jedné z nejzranitelnějších skupin účastníků silničního provozu.
Při případném střetu s automobilem je nechrání žádné chrániče, deformační zóny, prvky aktivní ani pasivní bezpečnosti a velmi často dochází k jejich zranění, dosti často bohužel s fatálními následky.
Nejčastějšími tragickými pochybeními chodců v dopravě jsou náhlé vstupy do vozovky či podcenění rychlosti přibližujícího se vozidla. Navíc chodci nejčastěji ze všech skupin účastníků silničního provozu umírají v noci.
„Je důležité si uvědomit, že chodci nejsou nesmrtelní!!! Zejména v podzimním a zimním období jich umírá v silničním provozu nejvíce, velká část z nich přímo na přechodech pro chodce. Brzy se stmívá, silnice jsou mokré, někdy pokryté listím, někdy už také namrzlé či pokryté sněhem, což bezpečnosti a plynulosti silničního provozu nepřispívá. Dochází k dopravním nehodám takzvaných „neviditelných chodců“, kteří se po pozemních komunikacích pohybují v tmavém oblečení bez reflexních prvků.
Řidiči také mohou mít zhoršený výhled z vozidla z důvodu nedostatečného odmlžení a očištění skel vozidla, za deště či sněžení se výhled z vozidla dále zhoršuje. Někteří chodci se však stále domnívají, že když oni za snížené viditelnosti vidí přijíždějící vozidlo s rozsvícenými potkávacími světlomety, tak i je řidiči motorových vozidel registrují a v provozu rozpoznávají. Stále platí zásada vidět a být viděn“, sdělil vrchní komisař Odboru služby dopravní policie Libereckého kraje, kpt. Ing. Jan Frieser.
Jednou z priorit Krajského ředitelství policie Libereckého kraje je snížení dopravní nehodovosti s akcentem na používání retroreflexních materiálů chodci. Průběžně jsou realizována různá opatření prioritně zaměřená na viditelnost chodců v silničním provozu pohybujících se za snížené viditelnosti. Opatření jsou prováděna v souladu s projektem „Vidíme se“, s důrazem na dodržování § 53 odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, kde je uvedeno: “Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“
Co je snížená viditelnost? Není to jen tma, ale i soumrak, svítání, období za hustého deště či mlhy.
V rámci výkonu služby se policisté zaměřují na pohyb chodců právě také za snížené viditelnosti a to i na pozemních komunikacích mimo obec.
V průběhu různých opatření policejní hlídky rozdávají chodcům reflexní pásky sloužící k zviditelnění neoznačených chodců a to i v obcích. Přitom hlídky policie chodcům vysvětlují důležitost jejich zviditelnění pro ostatní účastníky silničního provozu.
Problematice zviditelňování chodců v silničním provozu se policisté v rámci Libereckého kraje věnují již několik let. Během nichž rozdali řádově přes deset tisíc reflexních pásek. Zvláštní pozornost policisté věnují dětem a seniorům. Chodcům vysvětlují důležitost jejich zviditelnění pro ostatní účastníky silničního provozu.
„Při preventivních aktivitách, zaměřených právě na problematiku zviditelnění chodců, postupujeme ve spolupráci s organizací BESIP a Týmem silniční bezpečnosti. Zároveň již nyní využíváme také represivní prostředky, kdy hlídky za porušení zákona ukládají pokuty. Naprostá většina chodců se v současné době za snížené viditelnosti mimo obec zviditelňuje reflexními pásky. Chceme však také apelovat na chodce pohybující se za snížené viditelnosti v obcích, aby také oni, ač tak z pohledu zákona nemusí činit, využívali reflexní prvky ke zvýšení jejich viditelnosti v silničním provozu“, uvedl vrchní komisař Odboru služby dopravní policie Libereckého kraje kpt. Ing. Jan Frieser.
Reflexní pásky a nášivky odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji a jsou viditelné až do vzdálenosti 200 metrů. Například chodce v modrém oblečení řidič zaznamená bohužel až ze vzdálenosti pouhých 18 metrů, což je pozdě pro odvrácení vzniku dopravní nehody. Reflexní prvky jsou důležité a i v osvětleném městě mohou chodcům zachránit život. Mnoho chodců navíc stále žije v domnění, že na přechodu pro chodce mají absolutní přednost, což není pravda. Řidiči zároveň po dopravní nehodě s chodcem často uvádějí, že chodce vůbec neviděli.
V poslední době došlo na území Libereckého kraje k několika vážným dopravním nehodám střetu chodce s automobilem, při kterých zřejmě sehrála významnou roli právě nedostatečná viditelnost chodců. Některé z těchto nehod bohužel skončily tragickými následky.
Hrozící sankce pro chodce, který se za snížené viditelnosti pohybuje po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, kdy nemá na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích:
|
---|
|
Doporučení
Chodci by měli reflexní materiály umístit na zápěstí, případně na kotník na straně přivrácené ke středu vozovky. Pak je chodec viditelný ze všech stran. Chodcům doporučujeme pořízení kvalitních reflexních pásků žlutozelené nebo žluté barvy.
„Aby chodec v silničním provozu přežil, musí se chovat ohleduplně, ukázněně, řídit se pravidly silničního provozu a být viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu. Je pravděpodobné, že právě používání reflexních prvků chodci, pomůže zachránit lidské životy. O ochranu zdraví a lidského života jde Policii ČR především“, dokončil kpt. Ing. Jan Frieser.
29. 11. 2017
por. Bc. Vojtěch Robovský
KŘP Libereckého kraje, tiskový mluvčí