Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje
Chodci: umíte se zviditelnit?
PLZEŇSKO - Upozorňujeme na povinnost chodců - zejména mimo osvětlená místa a za snížené viditelnosti- používejte reflexní prvky.
V uplynulých týdnech policisté zaznamenali několik dopravních nehod s účastí chodců. Mnozí chodci si stále neuvědomují, že za snížené viditelnosti jsou povinni užívat různé reflexní prvky, pokud se pohybují v místech, kde není osvětlení, zejména mimo obec.
Na Klatovsku došlo minulou středu k tragické dopravní nehodě, kdy po srážce s projíždějícím vozidlem, na následky zranění zemřel chodec.
V podzimním a zimním období se ráno se rozednívá později a odpoledne se stmívá dříve i jsou mlhy. Jakýkoli reflexní prvek odráží světlo zpět ke zdroji a tím zvyšuje viditelnost za snížené viditelnosti i za tmy.
Podle platného Zákona číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích:
- "Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích".
- Řidič je dále povinen mít na sobě oděvní doplňky s označením z retroreflexního materiálu, nachází-li se mimo vozidlo na pozemní komunikaci mimo obec v souvislosti s nouzovým stáním; to neplatí pro řidiče motocyklu, mopedu a nemotorového vozidla.
Co znamená pro řidiče - nedostatečná viditelnost?
Pokud řidič při jízdě uvidí chodce, nemůže okamžitě zastavit vozidlo v pohybu, ale na jeho brzdnou dráhu má vliv několik skutečností:
- druh a stáří pneumatiky - letní a zimní
- každá pneumatika má svoji životnost, u starší pneu dochází k prodloužení brzdné dráhy - zjistěte si znak a datum výroby - DOT kód (umístěn na boku pneumatiky - poslední čtyři čísla označují pořadí týdne v roce výroby)
- vliv šířky dezénu.
Pro porovnání uvádíme několik údajů, jakou brzdnou dráhu má motorové vozidlo na suchém a mokrém asfaltovém povrchu i sněhu:
Povrch komunikace |
rychlost km/h |
reakční dráha metrů |
brzdná dráha metrů | celkem metrů |
---|---|---|---|---|
suchý asfalt | 50 | 14 | 14 | 28 |
60 | 17 | 20 | 37 | |
90 | 25 | 46 | 71 | |
110 | 31 | 68 | 99 | |
130 | 37 | 95 | 132 | |
mokrý asfalt | 50 | 14 | 19 | 33 |
60 | 17 | 28 | 45 | |
90 | 25 | 62 | 82 | |
110 | 31 | 92 | 123 | |
130 | 37 | 127 | 164 | |
sníh | 50 | 14 | 66 | 80 |
60 | 17 | 95 | 112 | |
90 | 25 | 212 | 237 | |
110 | 31 | 317 | 348 | |
130 | 37 | 443 | 480 |
Tabulka zdroj: MD ČR -Besip
Vhodným používáním reflexních prvků lze zabránit střetu chodce s vozidlem. Vedle reflexních pásků existují další například přívěsky i nášivky, které doporučujeme umístit zejména na končetiny směrem do komunikace. Chodec při chůzi mimo osvětlená místa může využít i vestu s reflexními prvky.
CHODEC musí být viditelný pro ostatní účastníky provozu ze všech stran tzn. zepředu i zezadu.
Nezapomeňte, že život a zdraví Vás i ostatních účastníků silničního provozu, může ochránit reflexní prvek za několik desítek korun!
nprap. Ladmanová Dana
6. listopadu 2018