Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje
Výsledky DBA
DĚČÍN - Bezpečnostní pás a správné osvětlení mohou zachránit život.
Ve čtvrtek 15. března 2018 se do dopravně bezpečnostní akce na Děčínsku zapojili nejen policisté z děčínského dopravního inspektorátu, ale i jejich kolegové z obvodních a hlídkových oddělení policie.
Téměř tři desítky policistů se zaměřily na dodržování pravidel silničního provozu, především s ohledem na kontrolu dodržování zákazu požívání alkoholických nápojů a jiných návykových látek řidiči vozidel. Současně se jejich pozornost upínala na kontrolu osvětlení a vybavení jízdních kol s ohledem na vyhlášku MDS č. 341/2014 Sb.
V průběhu dvou hodin na různých místech děčínského regionu policisté v rámci probíhajících silničních kontrol zastavili 178 vozidel, ze kterých vzešlo 24 dopravních přestupků. Řidiči odevzdali při jejich řešení do státní kasy dohromady 6.400,- Kč.
Z výsledků je patrné, že řidiči nejvíce dopláceli na špatný technický stav vozidla. Ze čtyřiceti kontrolovaných vozidel neodpovídalo třináct aut. Jeden řidič nepředložil řidičský průkaz. Na rychlost doplatilo šest řidičů. Policisté za překročení stanovené rychlosti vybrali od řidičů 5.500,- Kč. Pět řidičů bylo pokutováno za nepoužití bezpečnostních pásů a zádržných systémů (3x jízda bez užití bezpečnostního pásu, 2x jízda bez užití zádržného systému). Dohromady za prohřešky zaplatili částkou 1.500,- Kč.
Policisté cílili také na cyklisty, kteří vyvázli bez poskvrny.
Právě jim jsou určeny níže uvedené informace, zveřejněné v příloze vyhlášky č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Mohou jim být nápomocny k jejich bezpečnému pohybu v silničním provozu a k zajištění vhodného vybavení jejich jízdních kol.
Jízdní kola musí být vybavena:
- dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku; jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s proti šlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,
- volné konce trubky řídítek musí být spolehlivě zaslepeny, např. zátkami, rukojeťmi apod.,
- zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo jsou-li použity tuhé materiály, musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm; páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo jsou-li použity tuhé materiály, musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm,
- matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené,
- zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní svítilnou vyzařující světlo červené barvy nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250-900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci +/-15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/-5 st.; odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
- přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí +/-15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/-5 st.; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
- odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek - pedálů, tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti a
- na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být dále vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:
- světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem cyklisty měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou vyzařující světlo bílé barvy s přerušovaným světlem,
- zadní svítilnou vyzařující světlo červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky podle odstavce 1 písm. e); zadní svítilna vyzařující světlo červené barvy může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní svítilna vyzařující světlo červené barvy může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy a
- zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.
Děčín 26. března 2018
nprap. Petra Trypesová
Oddělní tisku a prevence Děčín
E-mail: krpulk.kr.pis.decin@pcr.cz
Tel.: 974 432 207, 724 156 293