Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Motocyklisté v silničním provozu

Letošní červenec byl pro řidiče a spolujezdce na motocyklech velmi tragický. Zemřelo 27 osob. V porovnání s červencem loňského roku je to o 9 usmrcených více. Také z pohledu jednotlivých měsíců letošního roku byl červenec z hlediska usmrcených nejtragičtější.  

Na skutečnost upozornili dnes na společné tiskové konferenci představitelé Ministerstva dopravy ČR a Policejního prezidia ČR. Tiskové konference se zúčastnil také instruktor bezpečné jízdy Automotodromu Brno, a.s.
 
Ředitel dopravní policie plk. Leoš Tržil v úvodu shrnul informace k dopravní nehodovosti z pohledu jednostopých vozidel. Poukázal na nárůst usmrcených na motocyklech a připomněl, že řidiči motocyklů i jejich spolujezdci stále patří k nejohroženějším skupinám účastníků silničního provozu.  Připomněl chyby, kterých se řidiči motocyklů nejčastěji dopouštějí a místa, která z pohledu řidiče motocyklu představují největší riziko. Upozornil ale také na chyby ostatních účastníků provozu, kteří se ve vztahu k osádce motocyklu často dopouštějí i úmyslných schválností. K tomu ředitel dopravní policie řekl: „Ne všichni účastníci provozu se k motorkářům chovají slušně. V řadě případů dohází i k úmyslnému znesnadňování jízdy a to může být velmi nebezpečné.“ Více z prezentace ředitele služby dopravní policie najdete zde.
 
Informace k problematice motocyklů v silničním provozu doplnila také Zuzana Ambrožová z oddělení BESIP. Ta zmínila preventivní aktivity, které BESIP do této specifické oblasti směřuje, a které jsou zaměřeny zejména na problematiku pohybu v dopravním proudu, viditelnost v silničním provozu, vzájemnou komunikaci, pasivní bezpečnost a úskalí povrchu vozovky. Připomněla, že právě letní měsíce jsou pro řidiče motocyklů a jejich spolujezdce měsíci nejtragičtějšími s tím, že je závažnost dopravních nehod této skupiny účastníků provozu velmi vysoká. Jedná se o závažnost třikrát větší, než u řidičů osobních automobilů (38 usmrcených na 1000 dopravních nehod). Informovala například také o nejčastějších zdravotních následcích dopravních nehod této skupiny účastníků provozu.
 
Na její slova navázal instruktor bezpečné jízdy brněnského automotodromu Josef Šiler. Ten připomněl obrovský vývoj a posun, který motocyklová doprava prodělala za posledních 20 let. Vzápětí upozornil na fakt, že mnozí řidiči přeceňují v silničním provozu své schopnosti a možnosti. Přestože jsou dnes motocykly dostupné v podstatě každému, jen málo kdo ví, jak se o motocykl starat, jak se správně na jízdu obléknout apod. To vše může eliminovat právě motoškola, která řidiče učí správným návykům, i zvládání stroje, a to i v těch nejkrizovějších situacích. V České republice motoškolu provozují asi 3 zařízení. Jak Šiler uvedl, je motoškola nezbytnou nástavbou na základní kurz v autoškole, kde se řidiči z kapacitních důvodů těžko mohou dozvědět vše potřebné.
 
Všichni zúčastnění se shodli na důležitosti motoškol a jejich absolvování ze strany řidičů motocyklů. Právě takové kurzy umožní motocyklistům poznat lépe jejich stroj, jeho ovládání a možnosti. Dokáže řidiče připravit na krizové situace, které je nutné v provozu řešit. Tím výrazně snižují riziko dopravní nehody a případných, často velmi závažných, následků.
 
 
 
kpt. Veronika Hodačová
16. 8. 2010

vytisknout  e-mailem