Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje
Za tragédii na závodech nese odpovědnost pořadatel
21. díl pravidelného seriálu Práva "Z policejních spisů"
Kromě klasických případů s kriminálním podtextem vyšetřuje policie také kauzy, kdy dochází ke škodám nebo zranění či dokonce úmrtí osob za okolností, které lze s trochou nadsázky označit jako nešťastnou náhodu.
Do této kategorie spadá také úmrtí diváka, ke kterému došlo v říjnu 2008 při závodu automobilů na uzavřeném okruhu v Ostravě-Vítkovicích. Na první pohled nešťastná náhoda. Pojďme si však seřadit zjištěná fakta.
Dne 1.10.2008 kolem 14.10 hodin nezvládl teprve šestnáctiletý závodník řízení svého soutěžního vozu a po průjezdu pravotočivé zatáčky dostal na rovinatém úseku trati smyk, opustil závodní dráhu a v prostoru vyhrazeném pořadateli pro diváky srazil dva přihlížející muže ve věku 41 a 63 let. I přesto, že oběma zraněným byla okamžitě poskytnuta odborná lékařská pomoc, starší z nich po převozu do nemocnice zemřel. Zranění mladšího muže byla pak lékaři označena jako těžká, leč neohrožující život a tak mohl být později vyslechnut jako svědek.
Závod byl přerušen. Na místo se dostavila dopravní policie a činila prvotní kroky k zadokumentování nehody. Vzhledem k tragickým následkům případ přebral specialista na vyšetřování závažných dopravních nehod. Jeho úkolem bylo vyrovnat se nejen s detailním zjištěním nehodového děje. Komisař musel odpověď hledat také na otázku, proč došlo k následné tragédii.
Se zjištěním příčin nehody, včetně všech okolností, se mohl policejní specialista spolehnout na soudního znalce z oboru silniční dopravy. Znalec pak skutečně precizně formuloval odpovědi na položené otázky, vyloučil technickou závadu a jako bezprostřední příčinu nehody označil nezvládnutí řízení vozidla v dané situaci.
Tato zjištění byla však pro posuzování konkrétní odpovědnosti irelevantní, neboť na rozdíl od běžného účastníka silničního provozu řidič závodního vozu na uzavřeném okruhu určeném k závodu nemůže být hnán k zodpovědnosti za jakoukoliv škodu, způsobenou v průběhu závodu. Ta je zejména na straně pořadatelů.
Zde tedy hledal policejní komisař odpovědi na své otázky. Z prvotních vyjádření organizátorů se zdálo, že šlo o nešťastnou náhodu a vše bylo jinak v pořádku. Ředitel závodu doložil potřebná povolení a rozhodnutí, včetně vlastní zprávy o nehodě a výsledku šetření její příčiny. A tak bylo zjištěno, že závod byl řádně povolen, trať získala licenci Federace automobilových sportů Autoklubu České republiky atd.
Zde se však objevily první nesrovnalosti týkající se tzv. bezpečnostního plánu závodu a zejména vyhrazení prostoru pro diváky. Tyto nesrovnalosti nebyly odstraněny ani výslechem ředitele závodu a tak policejní komisař vydal v lednu 2009 usnesení, kterým zahájil jeho trestní stíhání jako obviněného z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti.
V průběhu následného vyšetřování byli vyslechnuti svědci z řad činovníků Autoklubu ČR a byla vyžádána odborná stanoviska, z nichž vyplynuly další skutečnosti svědčící o pochybení konkrétní osoby. Později byl tedy obviněn také bezpečnostní činovník závodu.
Oběma hrozil trest odnětí svobody v trvání od jednoho do pěti let. Oba také projevili svou upřímnou lítost nad tragédií, která se stala. Pak už bylo na soudu, aby vše spravedlivě a objektivně posoudil, určil míru odpovědnosti obou obviněných a tomu odpovídající trest.
Soud ve věci již rozhodl a uložil podmíněné tresty a zákazy činnosti, avšak rozsudek ještě není pravomocný. Vzhledem k tomu, že se jedná o mediálně sledovanou kauzu, výsledek se již brzy všichni dozvíme.
Policie zkoumala také technický stav závodního auta, na kterém nakonec nebyla zjištěna žádná závada. Foto Policie ČR. |
---|
Článek byl napsán pro deník Právo plk. Mgr. Tomášem Landsfeldem, ředitelem Městského ředitelství policie Ostrava, a je zveřejňován v seriálu Práva "Z policejních spisů" .