Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina
Začíná motorkářská sezóna
KRAJ VYSOČINA: Policisté se ve zvýšené míře zaměří na kontroly řidičů motocyklů
Teplé jarní počasí láká na silnice větší počet motocyklistů. S tím by měli počítat nejen samotní motocyklisté, ale také všichni ostatní účastníci silničního provozu. Motocyklisté by měli dbát zvýšené opatrnosti a neměli by přeceňovat svoje schopnosti, zvlášť když vyjíždějí na silnice po delší zimní přestávce. Na dodržování zásad bezpečné jízdy a pravidel silničního provozu, nejen u řidičů motocyklů, budou během celého roku dohlížet také policisté.
Následky dopravní nehody jsou u řidičů a spolujezdců na motocyklu ve většině případů vážnější než u osádek automobilů. V roce 2014 šetřili policisté na Vysočině celkem 148 dopravních nehod s účastí motocyklu. Ve 101 případech bylo zavinění nehody na straně motorkáře. Šest motorkářů vloni při nehodách na silnicích našeho kraje zemřelo, 22 bylo zraněno těžce a 103 utrpělo lehké zranění.
„I když se na chování motorkářů na silnicích budeme zaměřovat v rámci dohledu nad silničním provozem v průběhu celého letošního roku, postihovat všechny jejich přestupky je nad naše síly," uvedl vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina plk. Mgr. Jan Kostečka s tím, že nejčastěji zjištěným přestupkem v případě řidičů motocyklů bývá překročení nejvyšší povolené rychlosti. Policisté proto připravují na jarní období dopravně bezpečnostní akce, které budou zaměřeny speciálně na kontroly řidičů motocyklů.
Motocyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve většině případů úmrtím nebo těžkým zraněním motocyklisty. Aby vyjížďky motorkářů byly bezpečnou a příjemnou záležitostí, je nutné dodržovat základní pravidla. Před první jarní vyjížďkou je bezpodmínečně nutné zkontrolovat technický stav motocyklu. Řidiči by měli zkontrolovat zejména brzdy, pneumatiky a světla, ale i další součásti stroje. Velmi důležité je také nepodceňovat vybavení řidiče, které zvyšuje komfort během jízdy a v případě nehody může podstatně zmírnit následky. Patří sem speciální motocyklové oblečení, obuv a rukavice, kvalitní a dobře padnoucí přilba, chránič páteře a další prvky pasivní bezpečnosti. Stejně jako ostatní účastníci silničního provozu by měl být i motorkář dobře vidět, a tak je vhodné používat reflexní prvky, které podstatně zvyšují viditelnost.
Důležitou roli při jízdě na motocyklu hraje také psychika. Řidič by neměl přeceňovat své schopnosti a měl by se plně soustředit na řízení. Velmi důležitá je u motorkářů předvídavost. Zejména při projíždění zatáčkami a dalšími nepřehlednými úseky je nutné, aby řidič předvídal případné nebezpečí jako například stojící vozidlo nebo jinou překážku na vozovce, chodce, znečištěnou vozovku a podobně. Při předjíždění také pozor na „slepé úhly“ zpětných zrcátek.
Samozřejmostí by mělo být dodržování všech ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích. I motocyklisté musí dodržovat nejvyšší povolenou rychlost jízdy. Její překročení stojí za většinou loňských dopravních nehod s účastí motocyklisty v našem kraji. Rychlost jízdy je třeba přizpůsobit také povětrnostním podmínkám a stavu vozovky.
„Při jízdě na motocyklu zejména v jarním období je nutné dbát především zvýšené opatrnosti. Riziko nehody se zvyšuje, pokud na vozovce zůstal písek nebo štěrk po zimním posypu nebo po zimní údržbě komunikace. Důležité je dokázat dobře zareagovat v případě, kdy dochází ke střídání rozdílných povrchu vozovky - asfalt – beton - dlažební kostky. Velkým rizikem mohou být různé nerovnosti na vozovce a výtluky po zimě, které se správcům komunikace ještě nepodařilo opravit,“ dodává plk. Mgr. Jan Kostečka, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina.
Pro bezpečný návrat motocyklistů z jejich cest je velmi důležité, aby vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly. Na silnicích se v dnešní době stále častěji objevují také mladí motocyklisté, kteří zatím nemají žádnou zkušenost s ovládáním silného stroje, takže velice snadno přecení své síly, motocykl nezvládnou a výsledkem je pak většinou havárie. Často bohužel s tragickými a zcela nevratnými následky.
Řidiči motocyklů by měli být ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu a ostatní účastníci provozu by měli být ohleduplní k motorkářům. I tato vzájemná tolerance může výrazně přispět ke snížení počtu dopravních nehod s účastí motocyklů.
por. Bc. Monika Pátková, komisař
13. dubna 2015
vytisknout
e-mailem
Facebook