Policie České republiky – KŘP Jihočeského kraje
Žádost o informace - karantény a kontroly policie
Krajské ředitelství policie obdrželo od stariosty obce žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 106/1999 Sb.“) ve znění:
- „Požaduji po PČR doručení písemného manuálu o tom, jak se chovat v karanténě všem osobám, které jsou v Radomyšli v karanténě a následně všem nově nařízeným karanténám, jelikož není stávajícím systémem zajištěno, že se k nim informace dostanou a pak manuál, který KKŠ vypracoval nemá smysl. Momentálně se jedná o 1 osobu. Manuál jsem Vám poslal. Prosím odpověď ano doručení zajistíme, nebo nedoručíme z těch a těch důvodů.
- Každé nařízení má význam jen, když je kontrolováno jeho dodržování a podle KHS kontroly provádí PČR. V dopise píšete, že úkol je zajištěn. Možná někde jinde ano, ale mě logicky zajímá Radomyšl. Proto Vás žádám o informaci, zda a jak PČR prováděla v Radomyšli od 19. 3. kontroly osob vedených v evidenci osob v karanténě v Radomyšli včetně místních částí Domanice, Láz, Rojice, Podolí, Leskovice a s jakým výsledkem. Nepotřebuji detaily, ale chci mít jistotu, že to zde je pod kontrolou i proto, že je zde OO PČR a když by se něco stalo, tak to budeme oba těžko vysvětlovat. Pokud nebyly prováděny tak prosím napsat proč.
- Žádám o informaci, zda OO PČR bude mít k dispozici seznam a evidenci osob v karanténě aby mohlo kontroly efektivně provádět, což z důvodu, které jsem v minulém dopise uvedl, je nereálné a neefektivní provádět pracovníky z Českých Budějovic. Pokud seznam nedostane OO k dispozici tak prosím napsat proč.“
Policie České republiky plní úkoly podle zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Jejím úkolem je chránit bezpečnost osob a majetku a veřejný pořádek, předcházet trestné činnosti, plnit úkoly podle trestního řádu a další úkoly na úseku vnitřního pořádku a bezpečnosti svěřené jí zákony, přímo použitelnými předpisy Evropských společenství nebo mezinárodními smlouvami, které jsou součástí právního řádu.
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“) upravuje činnost orgánů veřejného zdraví. Policie České republiky nepatří mezi orgány veřejného zdraví.
Podle ustanovení § 69 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. „Mimořádné opatření podle odstavce 1 nařídí v nezbytně nutném rozsahu a rozhodne o jejich ukončení příslušný orgán ochrany veřejného zdraví. Pokud je to nezbytné k realizaci opatření na ochranu veřejného zdraví, vyžádá si poskytovatel zdravotních služeb nebo orgán ochrany veřejného zdraví součinnost Policie České republiky. Místní příslušnost orgánu ochrany veřejného zdraví se řídí místem výskytu infekčního onemocnění. Odvolání proti rozhodnutí příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví nemá odkladný účinek. Osoby jsou povinny se mimořádnému opatření podřídit.“
Kontrola nad dodržováním opatření je dána zákonem č. 258/2000 Sb. zaměstnancům orgánů ochrany veřejného zdraví. Kontrolu v místě bydliště osoby, které má nařízenou karanténu, provádí ze zákona zaměstnanec krajské hygienické stanice.
Karanténní opatření je krajskou hygienickou stanicí stanoveno tzv. rozhodnutím. V rozhodnutí jsou uvedeny podmínky karanténních opatření a rozhodnutí je závazné. Osoba je poučena o tom, jak se má v době karantény chovat.
Policie České republiky spolupracuje s krajskými hygienickými stanicemi v souvislosti s mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví č. j.: MZDR 10653/2020-1/MIN/KAN ze dne 10. 3. 2020 o vyhlášení karantény. A to zejména na základě vyžádané spolupráce ze strany krajské hygienické stanice.
Přestože Policie České republiky není v tomto případě příslušným správním orgánem, reaguje na podněty občanů a v případě zjištění porušení pravidel karantény je oznamuje příslušnému správnímu orgánu – krajské hygienické stanici. Ta je vyrozuměna vždy ze strany Policie České republiky, a to již v okamžiku oznámení možného porušení.
K tomu, aby mohl být podnět občanů řádně prověřen a ke kontaktování krajské hygienické stanice docházelo jen v oprávněných případech, má Policie České republiky k dispozici evidenci osob v karanténě. Tuto evidenci nelze použít k jinému účelu a přístup je omezen na operační odbor Policejního prezidia České republiky a integrovaná operační střediska krajských ředitelství.
Na podkladě výše uvedených skutečností Vám k jednotlivým Vašim požadavkům sděluji následující:
k bodu 1.
Osoba, které je uložena karanténa, je při převzetí rozhodnutí o karanténě, poučena krajskou hygienickou stanicí o tom, jak se má chovat. Dále je možné získat informace z veřejně dostupných informačních prostředků.
Vašemu požadavku nelze vyhovět. Policie České republiky nemá zákonem dané oprávnění a povinnost doručovat písemný manuál o tom, jak se chovat v karanténě.
k bodu 2.
Policie České republiky provádí kontroly osob v karanténě v případě, že je jí oznámen podnět od občanů nebo při výkonu své činnosti (např. dopravní kontrola, při projednávání přestupku proti občanskému soužití). Samostatně kontrolu osob v karanténě Policie České republiky neprovádí, neboť k tomu nemá ze zákona oprávnění.
Z tohoto důvodu nebyla kontrola provedena.
k bodu 3.
K tomuto Vám mohu sdělit pouze to, že nemám informaci o tom, že by měla být evidence osob v karanténě poskytnuta na Obvodní oddělení policie. O tom, kdo bude mít k dispozici evidenci osob v karanténě, nerozhoduje Krajské ředitelství policie Jihočeského kraje.