Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Zaměřeno na chodce

MS Kraj - policisté se zaměřili na bezpečnost chodců na přechodech  

DBA-28-01-14.jpgPřes veškerá varování a preventivní akce, které moravskoslezští policisté uskutečňují tragická bilance v počtu dopravních nehod s chodci v tomto roce bohužel pokračuje. Od začátku roku do 27. ledna 2014 došlo k dalším 43 nehodám, jejímiž účastníky byli chodci. Osm z těchto nehod zavinili samotní chodci. Střety vozidel s chodcem si vyžádaly 27 lehce a 8 těžce zraněných. Bohužel vybraly si také nejkrutější daň v podobě tří zmařených lidských životů (od začátku roku při dopravních nehodách v našem kraji zahynulo celkem pět osob – tři chodci, jeden cyklista a jedna spolujezdkyně v osobním autě). 

K první závažné dopravní nehodě s tragickým následkem pro chodkyni došlo v pondělí 6. ledna v ranních hodinách v Opavě. Řidič osobního automobilu srazil jedenašedesátiletou chodkyni, které přecházela komunikaci. Zranění, která utrpěla, byla neslučitelná se životem a přivolaný lékař záchranné služby mohl již pouze konstatovat její smrt.

K dalšímu střetu vozidla s chodcem došlo ve čtvrtek 16. ledna ráno v Ostravě. Řidič, který na přechodu pro chodce srazil starší paní, od nehody ujel. Devadesátiletá chodkyně svým zraněním v nemocnici podlehla.

DBA 28-01-14.jpgKe třetí tragické nehodě došlo v pátek 24. ledna ve Vratimově ve večerních hodinách. Příčiny a okolnosti nehody policisté vyšetřují, ovšem nejtragičtější je následek. Vyžádala si život dítěte. Chlapci byla sice hned na místě poskytnuta nejprve laická a poté odborná pomoc, svým zranění ovšem v nemocnici přes veškerou péči podlehl.

K tragické bilanci můžeme přiřadit také dopravní nehodu, která se udála 6. ledna na Opavsku. Řidič autobusu zachytil projíždějícího cyklistu. Jeho zranění byla natolik závažná, že po převozu do nemocnice jedenapadesátiletý cizinec zemřel.

Na základě těchto skutečností byla vyhlášena dopravně bezpečností akce, jejímž hlavním cílem je eliminovat dopravní nehodovost chodců. Policisté kontrolují na vytipovaných přechodech pro chodce, převážně v blízkosti škol, obchodních center, zastávek městské hromadné přepravy, zkrátka ve všech místech, kde je předpokládaný zvýšený pohyb chodců, a to v rámci celého Moravskoslezského kraje. Zvláštní pozor věnují vyznačeným přechodům na komunikacích o dvou a více pruzích v jednom směru. Do akce jsou kromě policistů služby dopravní policie zapojeni také jejich kolegové z cizinecké policie a policisté obvodních oddělní ostravského městského ředitelství a jednotlivých územních odborů.

Předběžné výsledy

Kontrolní akce potrvá do konce tohoto týdne. Nyní ale již můžeme sdělit, že za první dny konání, t. zn. od středy 22. do pondělí 27. ledna dopravní policisté zjistili celkem 458 přestupků. Z tohoto počtu se chodci dopustili 39 přestupků, za což jim policisté udělili blokové pokuty v celkové výši 7 600,- Kč. Další pokuty byly „rozdány“ šesti řidičům, kteří nedali chodcům na přechodu přednost (celkem 4 500,- Kč).

Závěrem několik preventivních pro chodce

Je jistě nezpochybnitelné, že v celém komplexu příčin dopravních nehod, jejímiž účastníky jsou chodci, hraje svou velkou roli také snížená viditelnost, která zimního ročního období doprovází. Je zřejmé, že řidič zaregistruje chodce podstatně dříve za denního světla, tím může také dříve a rychleji zareagovat a pokud už k nehodě dojde, následná zranění chodce nemusí být tak vážná. Oproti tomu, za snížené viditelnosti řidič chodce vidí na poslední chvíli a následky nezadržitelného střetu pak mohou být fatální.

Chodci, buďte opatrní!

Opakovaně a důrazně musíme varovat před tzv. absolutní předností chodců. Řidiči sice mají ze zákona na přechodech pro chodce povinnost umožnit chodci bezpečně přejít vozovku. Ovšem je zcela logické, že v některých situacích řidič vozidlo prostě zastavit nedokáže (např. pokud chodec vběhne na přechod před vozidlem). Je důležité dodržet všechny zásady správného přecházení a také před přechodem pro chodce se rozhlédnou nejprve vlevo, poté vpravo a ještě jednou vlevo. Ideální je navázat oční kontakt mezi chodcem a řidičem. Přecházející osoba si může být jistá, že ji řidič registruje.

Je třeba zdůraznit, že tramvaj má před chodcem přecházejícím po přechodu vždy přednost! Tramvaj je totiž drážní vozidlo s určitou hmotností a její brzdná dráha je mnohem delší než brzdná dráha ostatních vozidel. Navíc, koleje striktně určují její trasu, takže neexistuje možnost, že by tramvaj mohla střetu zabránit tím, že by uhnula ze své stanovené dráhy.

Nebuďte „neviditelní“!

Jak již bylo zmíněno, příčinou mnoha tragických dopravních nehod je nedostatečná viditelnost. Auta mají povinnost svítit. Chodci takovou možnost nemají, přitom jsou v silničním provozu těmi nejzranitelnějšími.

„Vidět a být viděn“ je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Řidiči, kteří zranili chodce, se často shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě. Viditelnost chodců lze zvýšit pomocí vhodně zvoleného oblečení, nášivek a doplňků ze speciálních materiálů. Jsou snadno dostupné a vůbec ne drahé. Doplňky z fluorescenčních materiálů zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce či cyklistu zaznamenat.
 

por. Mgr. Daniela Vlčková
28.1.2014
 

vytisknout  e-mailem