Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina
Jak jezdili řidiči v prosinci
ŽĎÁRSKO: Rozhovor vedoucím oddělení dopravního inspektorátu.
Rozhovor s npor. Mgr. Janem Kostečkou, vedoucím oddělení Dopravního inspektorátu ve Žďáře nad Sázavou.
Kolik dopravních nehod se stalo na Žďársku za poslední měsíc roku 2010?
Hlídky dopravních policistů vyjely celkem k 29 dopravním nehodám. Dále jsme ještě šetřili 28 nehod bez zranění a se škodou do 100 000 korun, které účastníci nebyli povinni policii oznámit. Podíleli jsme se i na zajištění míst havárií a dopravních nehod, které účastníci nechtěli a nemuseli oznámit policii, ale účast hlídky policie byla nezbytná z hlediska zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu v místě nehody. Tyto „asistence“ nejsou statisticky sledovány.
Jak vážná zranění byla účastníkům vlivem nehod způsobena?
Při nehodách bylo 11 osob lehce zraněno, což je v porovnání s rokem 2009 o 14 zraněných méně. K vážné dopravní nehodě s těžkým zraněním došlo 4. prosince 2010 na silnici 1. třídy číslo 19 u obce Mělkovice. Zraněný později na následky poranění v nemocnici zemřel.
Můžete říci, kolik nehod způsobili řidiči, jejichž jednání bylo ovlivněno požitím alkoholu před jízdou?
Za měsíc prosinec byly šetřeny dvě nehody, kdy u řidiče byla dechovou zkouškou odhalena přítomnost alkoholu v dechu.
Vzpomenete si na řidiče s rekordní hodnotou, který si dovolil usednout za volant?
U jednoho z řidičů byla rozborem odebraného vzorku zjištěna hladina 2,44 g/kg alkoholu v krvi. V tomto případě už se jedná o podezření ze spáchání trestného činu Ohrožení pod vlivem návykové látky. U druhého řidiče byla zjištěna hladina alkoholu 0,81 g/kg.
Co bylo nejčastější příčinou nehod v tomto měsíci?
Nejčastější příčinou vzniku dopravních nehod byl nesprávný způsob jízdy, kam můžeme zařadit příčiny jako nedodržení bezpečné vzdálenosti, nezvládnutí řízení vozidla nebo nevěnování se řízení vozidla. Podle mého názoru nesprávný způsob jízdy úzce souvisí s rychlostí jízdy, která je druhou nejčastější příčinou vzniku dopravních nehod. Další častější příčinou je nedání přednosti v jízdě. Těmto porušením se snažíme také ve větší míře věnovat při dohledu nad bezpečností a plynulostí provozu na pozemních komunikacích.
A co zimní výbava motoristů? Měla vliv na nehody? Měl některý z řidičů například letní pneumatiky?
Na Žďársku nemáme ve většině případů problémy s letními pneumatikami. Místní řidiči si vzhledem ke specifickým klimatickým podmínkám regionu většinou pneumatiky u vozidel vymění za zimní. Jako skoro ve všech výše položených oblastech i u nás se však vyskytují problémy s nákladními vozidly, zejména s kamiony. Tyto situace, kdy je nutno obnovit průjezdnost některých silnic, pak řešíme ve spolupráci se správci komunikací.
Měl byste nějakou radu pro řidiče, jak bez karambolu dojet v zimním období do cíle své cesty?
Rada je, řekl bych, velmi prostá. Hlavně zbytečně nespěchat a přizpůsobit rychlost jízdy zejména stavu vozovky a povětrnostním podmínkám. I na silnici, která se může zdát suchá a dobře sjízdná, může řidič v zimním období narazit na úseky, které budou kluzké. Pomalou jízdu na silnici pokryté sněhem nebo jeho zbytky považuji za samozřejmou, protože takový povrch vozovky výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti vozidel. V kalamitních situacích doporučuji zvážit, zda je vůbec nutné s vozidlem vyjíždět a není lepší využít jiné možnosti dopravy.
Ještě poslední otázka. Jaké výše dosáhla způsobená škoda při nehodách?
Celková škoda dosáhla výše 2 078 000 korun a byla téměř o 1 600 000 korun nižší než v loňském roce.
por. Mgr. Jana Martincová
5. ledna 2010