Celostátně hledané osoby
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatel požadoval poskytnutí následujících informací:
„1. počet celostátně hledaných osob dne 15. 3. 2021
2. u hledaných osob rozlišit početně pohlaví (Muž/Žena) je možné, že mne mohli policisté pro mé zdvořilé a jemné vystupování považovat za ženu
3. z aktuální přiložené fotografie žadatele pořízené 15. 3. 2021 určit na jisto, zda se podobám některé hledané osobě v databázi z 15. 3. 2021
4. který zákon mi výslovně ukládá povinnost nosit s sebou vždy a všude OP
5. zda jsem pro svůj vzhled, názory či jinou činnost veden v databázi OČISTA
6. zda někdy byl nebo nyní je můj mobilní telefon odposloucháván a z jakého důvodu“
Policie České republiky podání posoudila a shledala, že v bodech č. 5 a 6 se dle skutečného obsahu dotazů jedná o žádost o poskytnutí informací o zpracování osobních údajů podle čl. 15 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), resp. podle § 28 a § 29 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. V bodě č. 5 a 6 byla tedy žádost v souladu s § 2 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. postoupena k vyřízení odboru pověřence pro ochranu osobních údajů Policejního prezidia České republiky jako žádost subjektu údajů o přístup k informacím o zpracování osobních údajů.
V ostatních bodech (tedy bodech č. 1 – 4) bylo podání vyřízeno jako žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb.
Povinný subjekt k těmto bodům sdělil žadateli následující:
Ad 1)
Ke dni 15. 3. 2021 bylo v databázi pohřešovaných a hledaných osob aktivních 6 211 záznamů.
Ad 2)
Ke dni 15. 3. 2021 bylo z výše uvedených aktivních záznamů 5 314 mužů a 897 žen.
Ad 3)
Ustanovení § 3 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. praví, že informací se pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuáloního. Podle § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. se však povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.
Povinný subjekt je povinen poskytovat pouze ty informace, které se vztahují k jeho působnosti, a které má nebo by měl mít podle obecně závazného právního předpisu k dispozici. Naopak zákon č. 106/1999 Sb. nestanovuje povinnost nové informace vytvářet či vyjadřovat názory povinného subjektu k určité problematice, vytvářet analýzy či hodnocení na základě zadání žadatele.
Povinný subjekt konstatoval, že pro určení, které osobě se z výše specifikované databáze podobá podobizna z přiložené fotografie, by musel zaujmout konkrétní názor. Požadovaná informace ve smyslu výše citovaného ustanovení zákona č. 106/1999 Sb. neexistuje a povinný subjekt by ji pro zodpovězení Vaší otázky musel tzv. nově vytvořit. Na takovou činnost se ale informační povinnost nevztahuje a žádný právní předpis neukládá povinnému subjektu takovou informací disponovat.
Ad 4)
Takovou povinnost v České republice neukládá žádný právní předpis. Policista je v souladu s § 63 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, oprávněn vyzvat osobu k prokázání totožnosti.
pplk. Mgr. art. et Mgr. David Schimmer – 30. 9. 2021