Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Divácké násilí

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel požádal o následující informace: 

„1. Kolik bylo zadrženo osob v souvislosti s diváckým násilím, a kolik z těchto činů bylo vyřešeno jako přestupek a trestný čin za rok 2022 a 2023 (popř. 2021 a 2022)?
2. Ke spáchání, kterých trestných činů dochází v souvislosti s diváckým násilím nejčastěji a kolik jich bylo spácháno za rok 2022 a 2023 (popř. 2021 a 2022)?
3. Kolik pachatelů diváckého násilí bylo odsouzeno za trestné činy hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob podle § 355 TrZ a podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod podle § 356 TrZ za rok 2022 a 2023 (popř. 2021 a 2022)?
4, Kolik zadržených osob pro podezření ze spáchání trestného činu či přestupku bylo pod vlivem
alkoholu?
5. Kolik zadržených osob pro podezření ze spáchání trestného činu či přestupku bylo pod vlivem jiných návykových látek?“

Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. žádost posoudila a k jednotlivým dotazům sdělila následující informace:

ad 1, 4, 5) Požadovanými informacemi ve vztahu k bodu č. 1, 4 a 5 žádosti žadatele Policie ČR nedisponuje. Povinný subjekt je povinen poskytovat pouze ty informace, které se vztahují k jeho působnosti, a které má nebo by měl mít podle obecně závazného právního předpisu k dispozici. Podle § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. se nestanovuje povinnost nové informace vytvářet či vyjadřovat názory povinného subjektu k určité problematice, vytvářet analýzy či hodnocení na základě zadání žadatele.

Podle § 3 odst. 3 téhož zákona se informací rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.

Povinný subjekt je povinen informaci poskytnout, pokud jí disponuje. Tedy taková informace u povinného subjektu existuje, je dohledatelná na některém z nosičů informací, lhostejno zda v materiální/listinné či elektronické podobě. Jestliže však k odpovědi na žádost nestačí pouhé mechanické vyhledání údajů, ale je nutné s nimi provádět další zpracování nad rámec prostého vtělení do odpovědi (např. analýza, syntéza, komparace, indukce), jde o vytvoření nové informace. Na druhou stranu platí, že o vytvoření nové informace nepůjde, pokud jí sice povinný subjekt nedisponuje, ale podle právních předpisů jí disponovat musí (v takovém případě povinnému subjektu nezbývá, než informaci vytvořit a žadateli poskytnout).

Na základě výše uvedených skutečností povinný subjekt posoudil možnost poskytnutí informací požadovaných v žádosti žadatele a dospěl k závěru, že nemá povinnost tyto informace podle zákona č. 106/1999 Sb. poskytnout, jelikož povinný subjekt nedisponuje informacemi k otázkám č. 1, 4 a 5 v dané žádosti. Aby byla zpracována skutečnosti odpovídající odpověď, bylo by třeba nahlédnout do příslušných spisových materiálů, které Policie ČR k daným případům vedla, a vyhodnotit a analyzovat tyto spisy pracovníky služby kriminální policie a vyšetřování (či pracovníky dalších odborných pracovišť) z pohledu položených otázek. Spisy by musely být prohlédnuty a informace z nich by musely být dále zpracovávány, vyhodnocovány a porovnávány. Z tohoto důvodu považuje povinný subjekt ty položky žádosti žadatele za požadavek na vytvoření nové informace.

Povinný subjekt konstatuje, že informacemi, kterých se ve vztahu k bodu č. 1, 4 a 5 v žádosti žadatel domáhá, ve smyslu výše popsaného zákonného ustanovení nedisponuje a pro jejich zodpovězení by je musel nově vytvořit rozsáhlou analýzou příslušných a existujících spisů. Na takovou činnost se však informační povinnost nevztahuje a žádný právní předpis zároveň povinnému subjektu neukládá povinnost požadovanou informací disponovat. Z tohoto důvodu se podle názoru povinného subjektu na tyto položky informační povinnost podle ustanovení § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. nevztahuje.

ad 2) Mezi nejčastější trestné činy páchané při fotbalových utkáních patří:

- Přečin maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání dle § 337 odstavec 1 písm. d), e) trestního zákoníku,
- Přečin výtržnictví dle § 358 trestního zákoníku,
- Přečin ublížení na zdraví dle § 146 trestního zákoníku,
- Přečin poškození cizí věci dle § 228 trestního zákoníku.  

Dále jsou v oblasti přestupkového jednání při fotbalových utkáních páchány především přestupky proti veřejnému pořádku, kterých se pachatel dopustí tím, že poruší ustanovení zákona č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, ve znění pozdějších změn a doplnění, zejména poruší ustanovení § 5 odst. 1:
a) neuposlechne výzvy úřední osoby při výkonu její pravomoci,
b) zneváží postavení úřední osoby při výkonu její pravomoci,
e) vzbudí veřejné pohoršení,
i) poruší podmínky uložené na ochranu veřejného pořádku při konání sportovních, kulturních, pietních a jiných společenských akcí,
j) na organizované sportovní utkání, v místě takového utkání nebo cestou zpět z takového utkání má obličej zakrytý způsobem ztěžujícím nebo znemožňujícím její identifikaci, sportovních, kulturních, pietních a jiných společenských akcí,
k) vnese na organizované sportovní utkání pyrotechnický výrobek nebo v místě takového utkání, cestou na takové utkání anebo cestou zpět z takového utkání pyrotechnický výrobek použije.

ad 3) Požadované informace pod bodem 3 žádosti žadatele nejsou v působnosti Policie České republiky a tudíž povinný subjekt tuto část žádosti podle § 14 odst. 5 písm. c) zákona č. 106/1999 Sb. odkládá.

Nad rámec žádosti povinný subjekt uvedl, že statistika kriminality Policie České republiky neeviduje paragrafy samostatně, ale eviduje sestavy vzhledem k TSK.
Základní jednotkou statisticky sledovaného druhu trestné činnosti je takticko-statistická klasifikace (dále jen TSK). Jedná se o rozlišení podle kriminalistických hledisek, která jsou zpravidla stálá, neměnná, sledovatelná kontinuálně (např. vloupání do bytu). TSK je nezávislá na kvalifikaci dle trestního zákoníku - paragrafu (paragrafy se mění, ale TSK zůstává).

Paragrafy zmíněné výše pod bodem 2 jsou obsahem těchto TSK:
TSK 663 maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání (§ 337), TSK 897 maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání (§ 337),
TSK 231 ostatní pohlavní úchylky - výtržnictví (§ 358),
TSK 610 výtržnictví (§ 358),
TSK 611 výtržnictví (§ 358, 359),
TSK 612 výtržnictví na sportovních a veřejných akcích (§ 358),
TSK 614 výtržnictví útokem na záchranáře (§ 358),
TSK 151 úmyslné ublížení na zdraví (§ 145-146a),
TSK 252 úmyslné ublížení na zdraví nakažlivou lidskou nemocí (§ 145, 146, 152),
TSK 730 veškeré nehody silniční, letecké, vodní, železniční a kombinované úmyslné (§ 145, 146, 228, 272, 274, 278, 360),
TSK 589 poškození cizí věci (§ 228),
TSK 613 poškození cizí věci - sprejerství (§ 228/2),
TSK 651 poškození cizí věci a obecné ohrožení - požáry (§ 228, 272, 273),
TSK 652 poškození cizí věci a obecné ohrožení - výbuchy (§ 228, 272, 273),
TSK 814 poškození cizí věci (§ 228),
TSK 871 havárie a provozní poruchy mimo dopravních nehod silničních, železničních, leteckých a vodních úmyslné (§ 228, 272, 274, 276, 278, 293, 294a, 295, 298, 298a, 299, 301, 360).

Statistika kriminality Policie České republiky v již zmíněných TSK neeviduje, jedná-li se o divácké násilí.

K výše zmíněným TSK poskytl povinný subjekt statistická data s celkovými počty registrovaných skutků za požadované období (viz. příloha).


pplk. Mgr. Lucie Dvořáková, 12. 6. 2024

vytisknout  e-mailem