Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Šetření silničních dopravních nehod

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel se domáhal následujících informací:

„1. Poskytněte Pokyn policejního prezidenta č. 300/2020, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.

2. Poskytněte Pokyn ředitele ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky č. 1/2021, který se upravuje činnost při šetření silničních dopravních nehod.

3. Poskytněte další případné interní dokumenty PČR, kterými se řídí řadoví policisté DI PČR, při šetření dopravních nehod.

4. Poskytněte závazný pokyn policejního prezidenta č. 160/2009 kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.

5. Poskytněte závazný pokyn policejního prezidenta č. 221/2011, kterým se upravují některé postupy v řízení o přestupcích.

6. Poskytněte závazný pokyn policejního prezidenta č. 180/2012, o plnění základních úkolů služby pořádkové policie.

7. Poskytněte závazný pokyn policejního prezidenta č. 170/2015, spisový řád.

8. Poskytněte informaci, zdali v případě, kdy ani jeden z účastníků dopravní nehody (dále jen DN) není ochoten „přiznat“ zavinění dopravní nehody, a je zavoláno na linku 158, s žádostí o šetření službou DI PČR, šetření nehod, existuje povinnost obou účastníků, ještě před příjezdem hlídky, šetřící DN, vyplňovat tzv. „euroformulář DN“, speciálně v případě, že se účastníci neshodnou na zavinění. Pokud existuje taková povinnost, uveďte informaci, ve kterém konkrétním zákoně s uvedením konkrétního paragrafu, je VÝSLOVNĚ tato povinnost uvedena.

9. Poskytněte informaci, jestli přivolaná hlídka, šetřící DN, může odmítnout šetření DN, a aby nebyla požadovaná informace zbytečně obsáhlá, tak stačí uvést, pro následující případ, kdy řidič protijedoucího vozidla, odbočující v křižovatce „doleva“ nedal přednost protijedoucímu vozidlu, a způsobil střet vozidel, kdy nezastavil a ujel z místa dopravní nehody. Pokud nemají tuto povinnost, uveďte konkrétní zákon a paragraf.

10. Poskytněte informaci, jestli v případě, subjektivně hodnoceno závažného přestupku, viz popis v bodě 5, může policista DI PČR, odmítnout výpověď jednoho z účastníků DN.
11. Poskytněte informaci, jestli je možné, DN, způsobenou dle popisu v bodě č.5, VŮBEC NEŠETŘIT, na místě, kde nehoda vznikla. Pokud nemají tuto povinnost, uveďte konkrétní zákon a paragraf.

12. Poskytněte informaci, zdali je či není povinností policistů DI PČR, uvádět, kde konkrétně se nehoda stala, tedy jestli je důležité a jestli je to povinností policistů šetřících DN, nebo jestli stačí uvést, že nehoda se „stala nedaleko“. Pokud nemají tuto povinnost, uveďte konkrétní zákon a paragraf.

13. Poskytněte informaci, jestli je povinností policistů, šetřícících DN, pořídit „plánek konkrétního místa DN“, opět stačí pro případ nehody uvedené v bodě č.5. Pokud nemají tuto povinnost, uveďte konkrétní zákon a paragraf.

14. Poskytněte informaci, jestli je povinností „vyzvat k podpisu“ oba účastníky DN, nebo jestli to není vůbec potřeba, či jestli stačí jen jeden z účastníků a druhý může být v souladu se zákonem „nevyzván“ a dokonce mu nemusí být vůbec dána tato možnost. Pokud nemají tuto povinnost, uveďte konkrétní zákon a paragraf.

15. Poskytněte informaci, jestli je povinností policistů, šetřících DN, pořídit na místě fotodokumentaci poškození obou vozidel. Pokud nemají tuto povinnost, uveďte konkrétní zákon a paragraf.

16. Poskytněte informaci, jestli je povinností policistů, šetřících DN, pořídit na místě fotodokumentaci poškození obou vozidel, pokud o to VÝSLOVNĚ ŽÁDÁ, jeden z účastníků DN. Pokud nemají tuto povinnost, uveďte konkrétní zákon a paragraf.

17. Poskytněte informaci, jestli jsou policisté šetřící DN, zeptat se obou účastníků DN, jestli mají a chtějí uvést nějaké důkazní prostředky, například videozáznam palubní kamery, kterou vidí za oknem jednoho z vozidel. Pokud nemají tuto povinnost, uveďte konkrétní zákon a paragraf.

18. Poskytněte informaci, jestli policisté šetřící DN na místě, mají zákonné právo, poskytnout informace o „druhém řidiči – účastníku DN“, jen a výhradně jednomu z nich a druhého odmítnout s tím, že se má obrátit na vedení policie. Pokud nemají tuto povinnost, uveďte konkrétní zákon a paragraf.

19. Poskytněte informaci, jestli policisté šetřící DN na místě, mají zákonné právo, VÝSLOVNĚ ODMÍTNOUT poskytnutí součinnosti, aby druhý účastník DN, sdělil údaje potřebné pro uplatnění náhrady škody u jeho pojišťovny. Pokud mají toto právo, uveďte konkrétní zákon a paragraf.

20. Poskytněte, jak je kontrolována práce, těchto řadových policistů DI PČR, a jestli a jak je kontrolován výsledek „práce“, každého výjezdu.

21. Poskytněte dokument, podle kterého řadoví policisté, řeší výši přidělených bodů a taktéž výši pokuty.

22. Pokud by to v dokumentu, požadovaném v bodě číslo 17 nebylo přímo uvedeno, jaký je minimální přidělený počet bodů, za nedání přednosti v jízdě v křižovatce, s následkem dopravní nehody a jaká je nyní nejnižší pokuta či postih.

23. Poskytněte informaci, jestli jsou řadoví policisté řešící DN na místě, oprávněni odmítnout jednoho z účastníků nehody, který VÝSLOVNĚ NESOUHLASÍ S VYŘEŠENÍM NA MÍSTĚ A ŽÁDÁ ŘEŠENÍ VE SPRÁVNÍM ŘÍZENÍ. Pokud mají toto právo, uveďte konkrétní zákon a paragraf.

24. Poskytněte informaci, jaká je hierarchie řízení Dopravní policie na úrovni krajského ředitelství. Dopravní policii řídí nadstrážmistři nebo plukovníci?

25. Pokud Dopravní policii řídí plukovníci či „hodnostně a služebně vyšší“, poskytněte informaci, jak je zajištěno, aby nadstrážmistři, poslouchali nadřízené a dodržovali platné zákony a nařízení vedoucích činitelů PČR.

26. Poskytněte informaci, jestli je nařízení Pokyny policejního prezidenta PČR a Pokyny ředitele ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky závaznými pro všechny podřízené, speciálně pro nadstrážmistry, nebo jestli se jedná jen o nezávazný „pokec“, aby měli co číst, když se ve službě nudí.

27. Pokud jsou závazné, poskytněte informaci, jak jsou tyto „nařízení“ vymáhány, a jak jsou podřízeni kontrolováni a případně trestáni, když se platnými zákony ČR ani interními dokumenty uvedenými v bodě číslo 22, neřídí.“
Policie České republiky poskytuje žadateli následující informace:

Ad 1. Pokyn policejního prezidenta č. 300/2020, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, včetně čtyř jeho příloh, v platném a účinném znění.
Ad 2. Pokyn ředitele ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky č. 1/2021, kterým se upravuje činnost při šetření silničních dopravních nehod, v platném a účinném znění (dále jen „PŘŘSDP PPČR č. 1/2021)“.
Ad 3. Příslušníci Policie České republiky (dále jen „policisté“) postupují při šetření silničních dopravních nehod podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 361/2000 Sb.“), a podle interních aktů řízení Policie České republiky uvedených ad 1. a 2.
Ad 4. Pokyn policejního prezidenta č. 160/2009, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, včetně čtyř jeho příloh, platný a účinný do 31. prosince 2020.
Ad 5. Závazný pokyn policejního prezidenta č. 221/2011, kterým se upravují některé postupy v řízení o přestupcích, včetně jeho přílohy, v platném a účinném znění.
Ad 6. Závazný pokyn policejního prezidenta č. 180/2012, o plnění základních úkolů služby pořádkové policie, v platném a účinném znění. Ohledně znečitelněných částí textu tohoto interního aktu řízení povinný subjekt zároveň vydal rozhodnutí o částečném odmítnutí předmětné žádosti o informace.
Ad 7. Pokyn policejního prezidenta č. 170/2015, spisový řád, včetně devatenácti jeho příloh, v platném a účinném znění.
Ad 8. Povinnost účastníků dopravní nehody sepsat záznam o dopravní nehodě je upravena ustanovením § 47 odst. 3 písm. g) zákona č. 361/2000 Sb.
Ad 9. Způsob řešení dopravních nehod nepodléhajících oznamovací povinnosti a dopravních nehod podléhajících oznamovací povinnosti je popsán v čl. 8 a čl. 9 PŘŘSDP PPČR č. 1/2021, který byl podateli poskytnut (viz ad 2.). Ohledně požadovaného posouzení postupu hlídky Policie České republiky ve vztahu k uvedenému popisu okolností dopravní nehody povinný subjekt zároveň vydal rozhodnutí o částečném odmítnutí předmětné žádosti o informace.
Ad 10. Vzhledem k tomu, že bod 5. předmětné žádosti o informace neobsahuje popis žádného přestupku, povinný subjekt soudí, že podatel má na mysli popis okolností dopravní nehody obsažený v bodu 9. této žádosti. Způsob řešení dopravních nehod nepodléhajících oznamovací povinnosti a dopravních nehod podléhajících oznamovací povinnosti je popsán v čl. 8 a čl. 9 PŘŘSDP PPČR č. 1/2021, který byl podateli poskytnut (viz ad 2.). Ohledně požadovaného posouzení postupu hlídky Policie České republiky ve vztahu k uvedenému popisu okolností dopravní nehody povinný subjekt vydal rozhodnutí o částečném odmítnutí předmětné žádosti o informace.
Ad 11. Viz ad 10. 
Ad 12. Záznam o dopravní nehodě, stejně jako protokol o nehodě v silničním provozu (viz čl. 8 a čl. 9 PŘŘSDP PPČR č. 1/2021) obsahují údaj o místě události. Policista, který zjistí protiprávní jednání některého z účastníků dopravní nehody a řeší je příkazem na místě nebo oznámením příslušnému správnímu orgánu, zaznamená údaj o místě dopravní nehody do informačního systému evidence dopravních nehod, který Policie České republiky provozuje v souladu s ustanovením § 123 zákona č. 361/2000 Sb.
Ad 13. Vzhledem k tomu, že bod 5. předmětné žádosti o informace neobsahuje popis žádné dopravní nehody, povinný subjekt soudí, že podatel má na mysli popis okolností dopravní nehody obsažený v bodu 9. této žádosti. Vyhotovení plánku dopravní nehody upravuje čl. 13 písm. d) PŘŘSDP PPČR č. 1/2021, který byl podateli poskytnut (viz ad 2.).
Ad 14. Podle ustanovení § 47 odst. 3 písm. g) zákona č. 361/2000 Sb. účastníci dopravní nehody sepisují záznam o dopravní nehodě samostatně a společně a rovněž ho společně podepisují. Pokud je na místě dopravní nehody nepodléhající oznamovací povinnosti přítomna hlídka Policie České republiky, řeší zjištěné protiprávní jednání účastníků dopravní nehody. 
Ad 15. Pořízení fotodokumentace nebo videodokumentace poškození vozidel na místě dopravní nehody upravuje čl. 2 odst. 1 a 2 PŘŘSDP PPČR č. 1/2021, který byl podateli poskytnut (viz ad 2.).
Ad 16. Viz ad 15.
Ad 17. Úkoly policistů ohledně podání vysvětlení účastníky dopravní nehody a provedení úkonů směřujících k zajištění důkazních prostředků nezbytných pro pozdější dokazování před správním orgánem nebo soudem upravuje čl. 2 odst. 10 PŘŘSDP PPČR č. 1/2021, který byl podateli poskytnut (viz ad 2.).
Ad 18. Podle ustanovení § 47 odst. 3 písm. f) zákona č. 361/2000 Sb. účastníci dopravní nehody jsou povinni prokázat si na požádání navzájem svou totožnost.
Ad 19. Podle ustanovení § 63 odst. 2 písm. k) zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 273/2008 Sb.“), policista je oprávněn vyzvat k prokázání totožnosti osobu na žádost jiné osoby, která má na zjištění totožnosti právní zájem, jakož i osobu, která o prokázání totožnosti policistu žádá, a zjištěné osobní údaje předat osobě, která o prokázání totožnosti požádala.
Ad 20. Hodnocení výkonu služby podřízených policistů patří podle ustanovení § 45 odst. 2 písm. a) zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 361/2003 Sb.“), mezi základní povinnosti každého vedoucího policisty, tj. také vedoucího dopravního inspektorátu.               
Ad 21. Přehled jednání spočívajících v porušení vybraných povinností a počet bodů za tato jednání je přílohou k zákonu č. 361/2000 Sb. Podle ustanovení § 123b odst. 1 a 2 zákona č. 361/2000 Sb. zaznamenává body v registru řidičů příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností, tedy nikoli Policie České republiky nebo jednotliví policisté, a to na základě správního trestu za přestupek uloženého řidiči motorového vozidla příslušným správním orgánem anebo trestu za trestný čin uloženého řidiči motorového vozidla soudem.
Přestupky fyzických osob v provozu na pozemních komunikacích a výše pokut za tyto přestupky jsou uvedeny v ustanovení § 125c zákona č. 361/2000 Sb. Policisté mohou uložit pouze pokutu příkazem na místě podle v ustanovení § 125c odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb.  
Ad 22. Viz ad 21.
Ad 23. Podle ustanovení § 124 odst. 11 písm. d) zákona č. 361/2000 Sb. Policie České republiky vykonává dohled na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích tím, že projednává příkazem na místě přestupky podle tohoto zákona. Pokud podezřelý z přestupku se zaviněním nesouhlasí, Policie České republiky oznámí podezření z protiprávního jednání místně příslušnému správnímu orgánu.
Ad 24. V rámci krajských ředitelství policie jsou zřízeny odbory služby dopravní policie, jejichž vedoucí jsou podřízeni náměstkům ředitelů krajských ředitelství policie pro vnější službu. Součástí odborů služby dopravní policie jsou oddělení silničního dohledu a dálniční oddělení, jejichž vedoucí jsou podřízeni vedoucím uvedených odborů. V odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie hl. m. Prahy jsou zřízena oddělení centrálního řízení dopravy, dopravního inženýrství, dopravních nehod, řízení dopravy a dálniční oddělení. Vedoucí těchto oddělení jsou podřízeni vedoucímu odboru služby dopravní policie.      
Ad 25. Podle ustanovení § 45 odst. 1 písm. a) zákona č. 361/2003 Sb. je základní povinností policisty dodržovat služební kázeň. Podle ustanovení § 46 odst. 1 téhož zákona služební kázeň spočívá v nestranném, řádném a svědomitém plnění služebních povinností příslušníka, které pro něj vyplývají z právních předpisů, služebních předpisů a rozkazů. Dopustí-li se policista zaviněného jednání, kterým poruší služební povinnost, dopustí se podle § 50 odst. 1 zákona č. 361/2003 Sb. kázeňského přestupku. Za kázeňské přestupky jsou policistům ukládány kázeňské tresty vyjmenované v ustanovení § 51 odst. 1 zákona č. 361/2003 Sb.  
Ad 26. Interní akty řízení vydané policejním prezidentem, dalšími služebními funkcionáři Policie České republiky a vedoucími policisty jsou pro jejich podřízené závazné.
Ad 27. Viz ad 25. Podle ustanovení § 97 zákona č. 273/2008 Sb., jež upravuje kontrolu Policie České republiky, každý může upozornit na nedostatky v činnosti policejního útvaru, policisty nebo zaměstnance Policie České republiky, nebo na skutečnost, že se policista nebo zaměstnanec Policie České republiky dopustil jednání, které naplňuje znaky trestného činu, přestupku nebo kázeňského přestupku. Policista nebo útvar Policie České republiky musí upozornění přijmout. Policie České republiky do 30 dnů ode dne přijetí upozornění vyrozumí toho, kdo jej učinil, o přijatých opatřeních, pokud o takové vyrozumění požádá.  
                                 
PhDr. Jiří Vokuš, 12. června 2024

vytisknout  e-mailem