Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Dopravní nehodovost v Plzni

Během pěti měsíců roku 2009 

Během prvních pěti měsíců tohoto roku řešili policisté v Plzni celkem 326 dopravních nehod. Toto číslo nelze porovnávat s čísly z loňského roku, protože se změnila legislativa a tím došlo také k úpravě pojmu dopravní nehoda. 
Během prvních pěti měsíců letošního roku přišli při nehodách čtyři lidé o život, sedm jich bylo těžce zraněno a dalších 187 osob bylo zraněno lehce. Jak z následujících údajů vyplývá, nejčastější příčinou byl stejně jako vloni nesprávný způsob jízdy (např. špatné přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého, nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly, špatné otáčení nebo couvání).

 2009
nepřiměřená rychl. jízdy 78*
nesprávný způsob jízdy 115
nedání přednosti v jízdě 86
nesprávné předjíždění 2


*Nutno vysvětlit, že nepřiměřená rychlost jízdy v těchto případech nemusí souviset s nejvyšší povolenou rychlostí. Bere se zde v potaz ustanovení zákona, které mimo jiné  říká, že řidič je povinen přizpůsobit rychlost jízdy zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, povětrnostním podmínkách a dalším okolnostem... a je povinen jet pouze takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na takovou vzdálenost, na kterou má rozhled. Příčina dopravních nehod kvalifikovaná jako nepřiměřená rychlost jízdy tedy nemusí souviset s překročením stanovených rychlostních limitů.

Není bez zajímavosti, že nejvíce se ve zmíněném období bouralo v pondělí. Přestože vloni byl černým dnem pátek. Naopak nejméně nehod zaznamenali policisté v sobotu, v loňském roce to byla neděle. 
 Pokud bychom se podívali na počet dopravních nehod podle jednotlivých obvodních oddělení, pak nám statistiky ukazují, že nejvíce nehod se odehrálo na území obvodního oddělení Plzeň - Bory. S osmdesáti dvěma nehodami vedou před obvodním oddělením Plzeň- střed, na jehož územní obvod policisté vyjížděli osmašedesátkrát. Naopak jednoznačně nejméně lidé bourali v obvodě, který spravuje obvodní oddělení Plzeň - Vinice. Svědčí o tom 17 zaevidovaných nehod.

I když se počty nehod snížily, a to především díky nové legislativě, v příčinách bychom hledali změny marně. Jako hlavní příčina stále přetrvává nesprávný způsob jízdy. Lze říci, že řidiči se pořád dostatečně nevěnují řízení. Důvodů může být celá řada. I telefonování prostřednictvím hans-free sady vyžaduje pozornost, stejně tak jako zapálení cigarety či vybalení svačiny. I když tyto aktivity nejsou zákonem výslovně zakázané, je třeba připomenout, že zákon jasně hovoří o povinnosti řidiče věnovat se plně řízení vozidla a sledovat situaci v silničním provozu. Účinné by tak zcela jistě bylo veškerou svoji pozornost soustředit pouze na řízení. Rezervy mají řidiči také ve vzájemném respektování. Oboustranná tolerance je na silnicích vidět podstatně méně, než by bylo zapotřebí. Ohledy by motoristé měli brát především na vozidla, která jsou označena takzvaným zetkem, tedy ta, která řídí začátečníci. Také řidiči vozidel autoškol by si zasloužili větší taktnost. Bez jakýchkoliv pochyb by se měla zvýšit také vzájemná tolerance mezi řidiči, chodci a cyklisty. 
Při nehodách hraje z hlediska bezpečnosti jednu z důležitých úloh používání bezpečnostních pásů. Zde sehrála důležitou roli novela silničního zákona z roku 2006. Ukázalo se, že „prevence“ v podobě bodového systému a přísnějších sankcí začala být od 1. července pro řidiče motivující a v ulicích Plzně najdeme jen málo řidičů, kteří se před jízdou nepřipoutají. Tito lidé si buď nadměrně věří a stoprocentně vědí, že se jim nemůže nic přihodit nebo mají klamný pocit, že při takzvané městské rychlosti se v případě nárazu udrží zapřeni o volant. Další skupinou jsou ti, kteří se nepřipoutají jen proto, že zapomněli. Pro svoji bezpečnost ale nejvíce udělají ti, kteří se poutají vždy a všude. Kromě toho, že tím splní podmínky zákona, mají šanci, že i větší ránu přežijí s co nejmenšími následky.

 Od 1. 1. 2009 platí nová právní úprava šetření dopravních nehod.

 Nově řidič nemá povinnost hlásit dopravní nehodu Policii České republiky, pokud:

1) zjevná škoda na některém ze zúčastněných vozidel nebo přepravovaných věcech nepřesahuje 100.000 korun (přičemž zjevnou škodou se myslí škoda, kterou lze vidět a jde o laický odhad)
2) nedošlo ke zranění nebo usmrcení osoby
3) nevznikla hmotná škoda na jiném majetku další osoby (např. škoda na komunikaci, na budově, na dopravní značce apod.)

pozn.: pokud jde o samotná vozidla, která měla na dopravní nehodě účast, není rozhodující, zda je jejich vlastníkem řidič nebo jiná fyzická či právnická osoba (např. leasingová společnost, zaměstnavatel apod.)

 
Naopak, Policii České republiky zavolat musíte, pokud:

1) není splněna některá z výše uvedených podmínek
2) nemůžete zabezpečit obnovení provozu na komunikaci

Pokud účastníci policisty zavolají, přestože jsou splněny podmínky 1,2,3, policisté věc prošetří, vyřeší samotný dopravní přestupek a potvrdí účastníky sepsaný protokol.

Povinnosti účastníků dopravní nehody

Účastníci musejí sepsat společný záznam o dopravní nehodě podle předepsaných kolonek a navzájem jej podepsat. V této souvislosti mají vzájemné právo požadovat od druhého účastníka události prokázání totožnosti (tedy předložení občanského průkazu, cestovního dokladu apod.) a sdělení údajů o vozidle (z osvědčení o registraci vozidla). Pro sepsání tohoto protokolu není důležité, zda se účastníci dohodli na zavinění nehody, to je v takovém případě záležitostí pojišťoven.
Zmíněná povinnost sepsat záznam je dána zákonem a tiskopis záznamu o dopravní nehodě lze získat u své pojišťovny.

nprap.Michaela Altmannová

 

vytisknout  e-mailem