Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Královéhradecký  kraj název

Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje

Dopravní nehodovost

Půlroční bilance z pohledu východočeské policie 

 

Rozbor dopravní nehodovosti za 1. pololetí 2009/2008 přinášíme za okr. Hradec Králové, Chrudim,Jičín, Náchod, Pardubice, Rychnov nad Kněžnou,Svitavy, Trutnov a Ústí nad Orlicí

Od ledna do června 2009 šetřili policisté na východočeských silnicích celkem 3.427 dopravních nehod, což je o 3.497 nehod méně než za stejné období roku 2008. Za toto období bylo usmrceno při nehodách celkem 38 osob (o 19 méně), těžké zranění utrpělo 211 osob (o 12 méně) a lehké zranění 1.189 osob (o 105 méně). Hmotná škoda činí 214.965.400 korun (o 117.187.700 korun méně) – (vizTabulka č. 1). Mezi nejčastější příčiny patří nesprávný způsob jízdy v 1.590 případech (o 2.251 méně), nepřiměřená rychlost v 865 případech (o 400 méně), nedání přednosti v jízdě ve 410 případech (o 613 méně) a nesprávné předjíždění ve 104 případech (o 112 méně). V celkem 207 případech bylo příčinou nehody požití alkoholu při nebo před jízdou (o 94 méně) – (viz. Tabulka č. 2). Z uvedeného vyplývá, že za sledované období zaznamenáváme ve všech kategoriích pokles. Podrobnější hodnocení základních ukazatelů naleznete v následujících tabulkách.
 

Dopravní nehodovost
1. - 6. 2009
1. - 6. 2008
celkem nehod
3.472
-3.497
usmrceno
38
-19
zraněno těžce
211
-12
zraněno lehce
1.189
-105
hmotná škoda
214.965.400
-117.918.700
Tabulka č. 1 - Dopravní nehodovost

 
Hlavní příčiny
1. - 6. 2009
1. - 6. 2008
nepřiměřená rychlost
865
-400
nesprávné předjíždění
104
-112
nedání přednosti v jízdě
410
-613
nesprávný způsob jízdy
1.590
-2.251
alkohol
275
-94
Tabulka č. 2 – Hlavní příčiny 

 
Míra zavinění
1. - 6. 2009
1. - 6. 2008
řidičem motorového vozidla
2.969
-3.376
řidičem nemotorového vozidla
136
-4
chodcem
45
0
Tabulka č. 3 – Míra zavinění

 
Místo dopravní nehody
1. - 6. 2009
1. - 6. 2008
v obci
2.177
-2.500
mimo obec
1.250
-997
dálnice
28
-6
Tabulka č. 4 – Místo dopravní nehody
 
Dopravní nehodovost v Královéhradeckém kraji  za 1. pololetí 2009/2008

Od ledna do června 2009 šetřili policisté na silnicích v Královéhradeckém kraji celkem 1.698 dopravních nehod, což je o 1.973 nehod méně než za stejné období roku 2008. Za toto období bylo usmrceno při nehodách celkem 24 osob (o 3 méně), těžké zranění utrpělo 112 osob (o 4 více) a lehké zranění 530 osob (o 87 méně). Hmotná škoda činí 107.900.300 korun (o 66.095.200 korun méně). V celkem 120 případech bylo příčinou nehody požití alkoholu při nebo před jízdou (o 36 méně).

Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji za 1. pololetí 2009/2008

Od ledna do června 2009 šetřili policisté na silnicích v Pardubickém kraji celkem 1. 729 dopravních nehod, což je o 1.524 nehod méně než za stejné období roku 2008. Za toto období bylo usmrceno při nehodách celkem 14 osob (o 16 méně), těžké zranění utrpělo 99 osob (o 16 méně) a lehké zranění 659 osob (o 18 méně). Hmotná škoda činí 107.065.100 korun (o 51.823.500 korun méně). V celkem 155 případech bylo příčinou nehody požití alkoholu při nebo před jízdou (o 58 méně) .
__________________________________________________________________________________________________________________________
 
Podle vedoucího Odboru služby dopravní policie  plk. Mgr. Karla Bušty "je půlroční bilance dopravní nehodovosti z pohledu  východočeské policie velice dobrá i když  čísla, a to se týká především následků nehod, by mohla být jistě mnohem příznivější. Pro úplnost je nutné připomenout, že úbytek dopravních nehod, který vyšetřovala naše policie, je způsoben novou legislativou (platnou od 1. 1. 2009) - největší vliv na pokles nehodovosti je způsobeno hlavně výší škody a vznik ohlašovací povinnosti pro účastníka dopravní nehody" (pozn.: řidič nemá povinnost hlásit nehodu Policii ČR, pokud: 1) zjevná škoda na některém ze zúčastněných vozidel nebo přepravovaných věcech nepřesahuje 100.000 korun, 2) nedošlo ke zranění nebo usmrcení osoby a za 3) nevznikla hmotná škoda na jiném majetku další osoby – např. škoda na komunikaci, na budově, na dopravní značce apod.)

I když policie vnímá tato čísla „pozitivně“, uvědomuje si velmi dobře svoje poslání - pomáhat a chránit společnost, a to i v oblasti dopravní problematiky, tedy dbát neustále na bezpečnost a plynulost silničního provozu. Aby však další  vývoj dopravní nehodovosti byl co nejpříznivější, je nutné zamyslet se nad odpovědností každého z nás. My všichni jsme totiž součástí každodenního života a ať chceme nebo ne pohybujeme se mezi lidmi jako účastníci silničního provozu. Ať už jako chodci, cyklisté nebo řidič. Každý z nás by se měl proto zamyslet, zda svým chováním přispívá k tomu, abychom se cítili v silničním provozu opravdu bezpečně!
 
více naleznete zde:
por. Mgr. Lenka Burýšková
10. 7. 2009

 

 

vytisknout  e-mailem