Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje
Nejlepší projekt roku 2007 Evropské sítě prevence kriminality
Městské ředitelství Policie ČR Ostrava je jedním z tradičních základních stavebních kamenů funkčního komplexu postupů a metod řešení problematiky domácího násilí.
- Ostrava jako kolébka dobré praxe v řešení případů domácího násilí
- Současný funkční model v Ostravě
- Budoucnost v Ostravě při řešení domácího násilí
Nejdůležitějším záměrem je poskytnutí vyčerpávajícího servisu oběti. Proto i nadále budou všchni policisté MŘ PČR Ostrava absolvovat v rámci celoživotního vzdělávání odborné semináře a kurzy předmětných témat – domácího násilí, komunikace, taktiky zákroku. Cílem přednášek je vysoká úroveň poskytunuté služby – pomoci oběti. Našim úsilím je též nadstandardní spolupráce s neziskovými organizacemi. Spolu s intervenčním centrem BKB Ostrava se snažíme zlepšit spolupráci na místní úrovni městských částí Ostravy a posunout činnost na interdisciplinární týmy (IDT) určených obvodních oddělení. Konkrétně to mají být IDT Poruba, Ostrava-Jih, Ostrava centrum, Slezská Ostrava (spolu s Radvanicemi a Kunčicemi). Důležitá je vzájemná informovanost o problému. Další snahy budou směřovat k ještě lepší komunikaci mezi zúčastněnými stranami: Policie ČR, intervenčním centrem, soudy, státními zasupitelstvími, lékaři, odbory péče o děti, a dalšími.
Pro dokonalou praxi by byla nejlepší zpětná vazba. Ke konání tak vybízí zřízení informačního systému evidence vydaných rozhodnutí v přestupkovém řízení či evidence rozsudků problematiky domácího násilí pro tým DN (dosud rozsudky zasílány na jednotlivé SKPV).
Ve vztahu k veřejnosti bude i nadále podporována nulová tolerance k domácímu násilí. O problému bude stále otevřeně hovořeno, budou medializovány zavrženíhodná jednání agresorů. Závěr letošního roku bude v Ostravě patřit mediální kampani zaměřené proti domácímu násilí. Pokračovat budeme i ve vzdělávání “pomáhajících profesí”.
De lege ferenda je vhodná novelizace zákona o přestupcích. Mělo by dojít k ustanovení nové skutkové podstaty “přestupku domácího násilí”, který by ale nebyl tzv. návrhovým přestupkem. Ani nicotný postih za přestupek se znaky domácího jednání není nejvhodnější. Přistupuje neúnosný stav v řízení o přestupcích, komise nemívá možnost vyslechnout strany odděleně.
Nezanedbatelná je rovněž novelizace trestního zákona, konkrétně ustanovení trestného činu pronásledování (stalkingu). Ke zvážení vybízí i dispoziční právo poškozeného u trestných činů se znaky domácího násilí (např. § 197a násilí proti skupině obyvatelů a proti jednotlivci, ublížení na zdraví § 221, § 223, § 224, znásilnění § 241, a mnohé další). Klasická je situace, kdy poškozená osoba nedá souhlas s trestním stíháním, popřípadě jej vezme zpět, v důsledku strachu. Dokazování faktu tísně poškozeného je v současnosti obtížné.
Příhodný bude posun správního řízení institutu “vykázání” ze správního řízení do klasického oprávnění v rámci zákona o Policii ČR (mimo správní řízení).