Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Výnosy z trestné činnosti za rok 2008

Problematika odčerpávání výnosů je důležitou součástí trestního řízení a je významným prvkem při vyšetřování závažné trestné činnosti. Společným postupem se státním zástupcem a následně soudem je využívání zajišťovacích institutů silným nástrojem při potírání zločinu.  

 

Problematikou zajišťování výnosů z trestné činnosti se od roku 2004 do konce roku 2006 zabýval Útvar odhalování nelegálních výnosů a daňové kriminality SKPV (užívaná zkratka FIPO – finanční policie). Od 1.1.2007 došlo ke zrušení tohoto útvaru.  Část jeho policistů byla začleněna do Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality (užívaná zkratka – protikorupční policie), část do SKPV správ krajů.
Nejvýraznějším rozdílem v systému zajišťování výnosů z trestné činnosti po zrušení FIPO, byla delegace faktického zajišťování výnosů z trestné činnosti i ostatním útvarům Policie ČR. Do konce roku 2006 (31.12.2006) zajišťování výnosů  převážně prováděla finanční policie (FIPO).
Od 1.ledna 2007 provádí zajišťování výnosů z trestné činnosti všechny výkonné celorepublikové útvary (ÚOOZ, NPC, ÚOKFK), ale i útvary s územně vymezenou působností. Na zajišťování výnosů se tak podílí mnohonásobně vyšší počet policistů, než tomu bylo do konce roku 2006. Za metodiku zajišťování výnosů z trestné činnosti v rámci celé SKPV odpovídá ÚOKFK, který je zároveň i národním kontaktním bodem v plnění úkolů vyplývajících z Rozhodnutí Rady EU 2007/895/SVV o spolupráci mezi úřady pro vyhledávání majetku z trestné činnosti.
Veškeré postupy orgánů činných v trestním řízení je nutné vyhodnocovat z hlediska efektivity a kvality a případně realizovat postupy nové. Tak  tomu bylo i v případě problematiky odčerpávání výnosů z trestné činnosti. Zejména v posledním období  je efektivita odčerpávání majetkových hodnot na velmi dobré úrovni a případná usnesení o zajištění majetku jsou rušena v přípravném řízení státním zástupcem v minimálním počtu případů. Při zajišťování majetkových hodnot pachatelům trestných činů, je v souvislosti se správou zajištěného majetku, v průběhu trestního řízení, brán také ohled na ekonomičnost těchto postupů.
Ze zjištěných výsledků vyplývá, že efektivita zajišťování majetkových hodnot FIPO byla na nízké úrovni. Velmi často nebylo vhodné provádět finanční šetření s následným zajištěním majetkových hodnot. Navíc prováděné úkony nebyly dostatečně zákonným způsobem podloženy a odůvodněny.
Tyto skutečnosti jednoznačně potvrzují, že zrušení FIPO bylo správným rozhodnutím. Následně uvidíte, jak se v současné době zvýšila efektivita zajišťování výnosů, zvýšila se tedy kvalita práce policistů a to je naším hlavním cílem při realizaci reformy policie.
       
Možnosti zajištění výnosů, které nám umožňuje trestní řád:
 
  • Vztahuje se na peněžní prostředky do výše zajištění (včetně prostředků, které na účet došly po doručení usnesení o zajištění)
 
  • Osoba oprávněná k vedení evidence investičních nástrojů nebo Česká národní banka zřídí zvláštní účet, kde zajištěné cenné papíry vede
  • V dalším obdobná úprava jako u peněžních prostředků
 
  • Opis usnesení se zasílá příslušnému katastrálnímu úřadu, aby nemohlo být s nemovitostí nakládáno (poté vklad pouze se souhlasem)
 
  • Jiná majetková hodnota (§ 89 odst. 13 TZ) = majetkové právo nebo jiná penězi ocenitelná hodnota, která není věcí (např. obchodní podíly)
 
§ 79f Zajištění náhradní hodnoty
  • Pokud nelze zajistit výnos nebo nástroj - byl zničen, ukryt atd.
  • Postačí, že hodnota náhradní hodnoty odpovídá hodnotě výnosu nebo nástroje jen zčásti.
 
Další možnosti zajištění majetku:
 
§ 347 Předběžné opatření v souvislosti s uložením trestu propadnutí majetku
 
 § 47 – zajištění náhrady poškozenému
 
 
Mezinárodní spolupráce v oblasti odčerpávání výnosů z trestné činnosti
 
Služba kriminální policie a vyšetřování je v poslední době konfrontována s názorem, že nebyl vytvořen samostatný úřad pro zajišťování výnosů z trestné činnosti, proto chceme zdůraznit mezinárodní spolupráci v této problematice. Odbor mezinárodní spolupráce a metodiky  v rámci ÚOKFK je zapojen do činnosti sítě CARIN (mezinárodní informační síť, která na neformálním základě sdružuje orgány pracující pro instituce, které se zabývají zajišťováním výnosů z trestné činnosti). Dále  ÚOKFK plní za Českou republiku úkoly plynoucí z Rozhodnutí Rady EU 2007/895/SVV o spolupráci mezi úřady pro vyhledávání majetku z trestné činnosti. V rámci této činnosti byly v roce 2008 vyřízeny níže uvedená dožádání:
 
Počet dožádání zaslaných v roce 2008 z ČR do zahraničí - 19 – z toho Slovensko 8, Rakousko 3, SRN 2, po 1 do Belgie, Lichtenštejnska, Lucemburska, Rumunska, Španělska a Velké Británie.
Počet žádostí přijatých v roce 2008 do ČR ze zahraničí - 15 – z toho Slovensko 10, SRN 2, po 1 z Dánska, Španělska a Velké Británie.
 
V oblasti praní peněz je útvar prostřednictvím skupiny mezinárodní spolupráce zapojen do činností výboru MONEYVAL (hodnocení opatření v oblasti boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu) v rámci Rady Evropy ve Štrasburku, Francie. Dále se útvar přes skupinu mezinárodní spolupráce podílel na projektu AGIS (financováno z prostředků EU) spolu s dalšími zeměmi EU (Itálie, Francie, Irsko, Velká Británie a USA). Cílem projektu byla studie zabývající se typologií pachatelů v rámci bankovního sektoru a podmínek páchání hospodářské trestné činnosti v oblasti finančnictví. Součástí aktivit byla mj. účast na dvou mezinárodních konferencích v Cambridge, Velká Británie.
 
                                                                                 
                                                                                  pplk. Mgr. Pavla Kopecká
                                                                                  pplk. Mgr. Roman Skřepek
 
 

vytisknout  e-mailem