Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje
Rychlost v provozu na pozemních komunikacích
Rychlost
Heslo zní - přiměřená rychlost. Jaká rychlost to má být? Závisí na viditelnosti, světelných podmínkách, počasí, hustotě rovozu, stavu silnice, osobní kondici a dalších okolnostech. Jen přiměřená rychlost zaručuje bezpečnost jízdy. Přiměřená rychlost se však pohybuje pod povoleným maximem.
Mlha, sníh déšť
znamená v každém případě sundat nohu z plynu. Dopravní předpisy stanoví, že řidič smí v mlze, dešti a sněžení, je-li viditelnost snížena na 50 m, jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Pomocným ukazatel může být vzdálenost směrových sloupků podél silnic.
Brzdění je věda
Dráha pro zastavení vozidla je tvořena dvěma faktory - reakční dráhou a vlastní brzdnou dráhou. Reakční dráha je dráha, kteröu řidič ujede od okamžiku, kdy rozpozná kritickou situaci, zpracuje ji a začne brzdit. To trvá asi jednu vteřinu. V tomto čase se však vozidlo dále pohybuje s nezměněnou rychlostí. Při 90 km/hod je reakčn í dráha zhruba 25 m dlouhá. Teprve potom jsou zapojeny brzdy. Brzhdná dráha závisí na dané rychlosti, ale i vnějších podmínkách.
Skok do propasti
Skok d propasti by mnoho z vás provedlo formou bungee jumpingu. ale skočit do velké hloubky bez jakéhokoliv jištění lanem je pouhopouhé šílenství. Stejné je to i s rychlostí vozidla. Čím vyšší rychlost, tím hlubší propast.
Rychlost v kilometrech rovna volnému pádu z výšky
36 km/h......................... 5 metrů
40 km/h......................... 6 metrů
56 km/h......................... 12 metrů
78 km/h......................... 20 metrů
106 km/h....................... 45 metrů
Jak se mění dráha zastavení