Letecká služba Policie České republiky ukončila provoz vrtulníků BO 105.
Po roce 1990 tehdejší letka Federálního ministerstva vnitra řešila problém modernizace vrtulníků pro záchranné činnosti a policejní práci. Nástupce dosavadních strojů sovětské provenience (MI) se vybíral ze dvou typů. Německého BO 105 a francouzského Ecureuil 355. Nakonec byl vybrán německý vrtulník BO 105.
První vrtulník BO 105 výrobce dodal 7. května 1991. Měl nalétáno 1 253 hodin a kromě policejních činností byl používán k přepravě vládních a ústavních přestavitelů. V provozu odlétal 467 hodin a následně byl v roce 1992 po nehodě vyřazen. Druhý vrtulník BO 105, vyrobený v roce 1982, byl dodán 10. července 1991 s náletem 1 622 hodin. Stroj původně létal v Austrálii a následně prošel celkovou repasí. Vrtulník, který byl přestavěn do sanitní verze, létal ve své původní bílé barvě a většinu doby byl k dispozici Letecké záchranné službě (LZS) Hradec Králové. U Letecké služby Policie ČR (LS PČR) nalétal 858 hodin a v roce 1999 byl po nehodě vyřazen z provozu.
V roce 1992 byly zakoupeny dva zcela nové stroje BO 105, které výrobce dodal už v modrém policejním barevném provedení. Oba vrtulníky jsou nyní vyřazeny z provozu po náletu 4 724 resp. 4 795 hodin. V souladu s novou koncepcí letky budou vrtulníky odprodány. Za 18 let provozu u Letecké služby Policie České republiky nalétaly vrtulníky BO 105 celkem 12 468 hodin, z toho 3 585 pro LZS Hradec Králové. Stroje prošly všemi bezpečnostními i záchrannými akcemi, které LS PČR v uplynulých letech řešila.
V loňském roce byla dokončena modernizace leteckého parku LS PČR. Typ BO 105 nahradí celkem sedm strojů EC 135 T2+. Čtyři z nich budou v moderní policejní verzi, jeden v sanitní verzi a poslední dva vrtulníky budou mít univerzální výbavu.
kpt. Bc. Jaroslav Ibehej