Následky dopravních nehod v prvních červencových dnech se vyvíjí nepříznivě. Velký počet usmrcených a zraněných osob, jak vyplývá z analýzy příčin, svědčí o zbytečně zmařených životech.
Prázdninové víkendy na silnicích
Na grafu č. 1 je znázorněn vývoj počtu usmrcených osob v červenci letošního (červené sloupečky) a loňského roku (modrá plocha). Kritické dny se s určitou pravidelností v jednotlivých letech opakují. Mění se jen místa tragédií. Je to dáno například pravidelnými odjezdy na dovolené, začátky prázdnin v okolních zemích, proměnlivostí klimatických podmínek, pocity určité bezstarostnosti v době dovolených a v některých případech určitá ztráta sebekontroly.
Poslední víkend byl jednoznačně ve znamení motorkářů, kterých podle předběžných údajů zahynulo osm. Vinu na tom mělo šest z nich. Zařadil se mezi z hlediska motorkářů nejtragičtější víkendy za posledních pět let. Obdobně tragický byl víkend od 13. do 15. dubna v roce 2007, kdy zahynulo sedm motorkářů.
Příčiny zůstávají stále stejné. Překračování rychlostních limitů s následným nezvládnutím motocyklu, nesprávné předjíždění apod. Typickou nehodu uplynulého víkendu lze zařadit do jednoduchého schématu. Okolnostem nepřiměřená vysoká rychlost, nezvládnutí průjezdu zatáčkou. Při zatáčce doprava vjetí do protisměru a kolize s protijedoucím vozidlem. U levotočivé zatáčky motocyklista opouští komunikaci následuje kolize s pevnou překážkou v podobě stromu, zdi, skály, zábradlí můstku apod. Následky jsou v drtivé většině případů fatální.
Velmi často se motocyklisté stávají i obětí chyb ze strany řidičů dvoustopých vozidel, kteří jim nedají přednost nebo motocykl přehlédnou. V roce 2008 zahynulo 123 řidičů a spolujezdců jednostopých motorových vozidel. Vlastní vinou zemřelo 73, tj. bezmála 60 proc. Zbývajících 50 usmrcených padá na vrub ostatních účastníků silničního provozu, především řidičů dvoustopých motorových vozidel.
V první polovině letošního roku zahynulo na našich silnicích 34 řidičů jednostopých motorových vozidel. Je to v porovnání s loňským rokem o 22 osob méně. Zmařeny jsou však především mladé životy (graf č. 2).
Na našich silnicích panuje dlouhodobá averze mezi řidiči dvoustopých a jednostopých motorových vozidel. Motocyklisté jsou ale daleko zranitelnější. Místa tragických nehod se většinou neopakují. Prevence v terénu je z těchto důvodů značně obtížná.
Policisté v období prázdnin vykonávají nad bezpečností a plynulostí provozu zvýšený dohled především v závěru týdne. Každý týden proběhne okolo padesátky policejních dopravních akcí různého rozsahu a zaměření. Policisté kontrolují obecné dodržování předpisů, požívání alkoholických nápojů a návykových látek, dodržování sociálních předpisů i technický stav vozidel.
pplk. Ing. Josef Tesařík