Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje
Okolnosti neobvyklé nehody vysvětlil až znalec
7. díl pravidelného seriálu Práva "Z policejních spisů"
Téměř denně slýcháme o tragických nehodách, při kterých umírají lidé. Stále častěji jsou za viníky označeni řidiči kamionů či různých nákladních vozidel. Kromě jiných příčin se ve velké míře na tomto stavu podepisuje nízký věk těchto profesionálů“.
S tím souvisí malá zkušenost s řízením takového kolosu, jakým vozidlo o hmotnosti 37 tun bezesporu je. Vyjma bezvadného zvládnutí samotného vozidla musí řidič počítat také s nákladem o váze v desítkách tun.
Všechny tyto aspekty splňuje případ tragické nehody, která se odehrála na ulici Rudné v Ostravě–Radvancích jednoho listopadového rána před třemi lety.
Devětadvacetiletý řidič jel se svým nákladním plošinovým návěsem Golhofer, na kterém převážel kloubový dempr zn. Caterpillar po ulici Rudné ve směru na Ostravu v pravém jízdním pruhu. Vzhledem k rozměrům nákladu byl doprovázen svým 19letým kolegou v doprovodném vozidle. Komunikace obou probíhala za pomocí vysílačky.
Tu také řidič návěsu použil, když před sebou spatřil pomalu jedoucí nákladní vozidlo Tatra 815. Po odsouhlasení manévru přejel řidič návěsu plynule do levého jízdního pruhu a zahájil předjíždění. Vše šlo hladce až do okamžiku, kdy řidič zjistil, že před nákladním vozem se stejnou rychlostí, tedy kolem 40 km/h, pohybuje pracovní stroj zn. Komatsu. Stroj řídil 51letý zaměstnanec stavební firmy. Řidič ucítil škubnutí ve chvíli, kdy návěs míjel pracovní stroj. Současně se z vysílačky ozvalo: „Zastav, zastav“.
Oba přímí svědci události, tedy řidič doprovodného vozidla a řidič tatry (shodou okolností také parťák šoféra pracovního stroje), popsali situaci shodně. Došlo ke střetu kola přepravovaného caterpillaru s radlicí pracovního stroje. Důsledkem bylo vychýlení stroje z jeho původního směru jízdy, proražení zábradlí silničního mostu a jeho zřícení z výšky 12 metrů na travnatou plochu pod mostem.
Jak řidič nákladní soupravy, tak oba svědci nehody, se snažili poskytnout těžce zraněnému muži první pomoc. Ten však zemřel těsně po převozu do nemocnice.
Další vyšetřování nehody přineslo rozpory ve výpovědích. Svědci popisovali rozdílně způsob jízdy řidiče pracovního stroje. Také podezřelý řidič nákladního návěsu zásadně odmítal připustit, že přesáhl nákladem do pravého jízdního pruhu. S odkazem na tzv. omezovač rychlosti, kterým byl návěs vybaven, nepovažoval za možné ani překročení povolené rychlosti 80 km/h.
Ke slovu tak přišel soudní znalec z oboru dopravy. Odborník v posudku na 33 stránkách velmi podrobně popsal celý nehodový děj a za jednoznačného viníka dopravní nehody nakonec označil řidiče návěsu. Z posudku dále vyplývá, že hlavní příčinou nehody bylo vybočení soupravy do pravého jízdního pruhu. Tam také došlo ke střetu s pracovním strojem, jehož řidič v tu chvíli již nemohl nehodě žádným způsobem zabránit. K vybočení soupravy došlo v důsledku překročení povolené rychlosti o 8 km/h. V mírné levotočivé zatáčce působily na náklad značné odstředivé síly.
Soud potrestal viníka nehody trestem odnětí svobody v trvání 15 měsíců, s podmíněným odkladem na zkušební dobu 40 měsíců. Na stejnou dobu byl odsouzenému vysloven zákaz řízení všech motorových vozidel.
Pracovní stroj se zřítil z mostu z výšky 12 metrů, řidič nehodu nepřežil. Foto Policie ČR
Článek byl napsán pro deník Právo plk. Mgr. Tomášem Landsfeldem, ředitelem Městského ředitelství policie Ostrava, a je zveřejňován v seriálu Práva "Z policejních spisů" .