Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje
Zajímavosti - archiv
2. listopadu 2009 |
---|
Při řízení vozidla se vydával za svého kamaráda Řidič vykazoval zjevné známky ovlivnění alkoholem nebo jinou návykovou látkou, policisté jej proto vyzvali k podrobení se dechové zkoušce digitálním přístrojem na alkohol a dále testu na zjištění přítomnosti psychotropních látek. Zatímco výsledek dechové zkoušky na alkohol dopadl negativně, výsledek testu na přítomnost psychotropních látek byl pozitivní. Odběru krve se však řidič podrobit odmítl. Vysvětlení, proč policistům lhal o své totožnosti, následovalo vzápětí. Muži zákona zjistili, že řidič má vysloven zákaz řízení motorových vozidel, zřejmě proto se vydával za svého kamaráda. Následně policisté řidiči sdělili podezření pro naplnění skutkové podstaty trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání, za což mu hrozí trest odnětí svobody až na dvě léta nebo peněžitý trest. Pozitivní test na návykové látky pak budou řešit v přestupkovém řízení.
|
30. října 2009 |
---|
Vážná nehoda na přechodu, zraněného chlapce transportoval vrtulník
Policisté z náchodské dopravní policie žádají, aby se přihlásili svědci dopravní nehody, při níž byl na přechodu pro chodce vážně zraněn 14letý chlapec. Dopravní nehoda se stala ve čtvrtek 29. října 2009 v 13.25 v Náchodě na Běloveské ulici. K nehodě došlo přímo na přechodu pro chodce u Penny Marketu. Osobní automobil Renault Clio šedé barvy, starší ročník výroby, který jel směrem od centra města k hranicím, tam na přechodu pro chodce srazil nezletilého chlapce. Hoch chtěl přejít silnici ve směru od autobazaru k Penny Marketu. Čtrnáctiletý chlapec utrpěl vážná zranění, s nimiž byl po prvotním lékařském ošetření okamžitě transportován do Fakultní nemocnice v Hradci Králové... Celý text článku s fotografiemi najdete zde por. Bc. Eva Prachařová
|
22. října 2009 |
---|
Vydával se za svého bratra |
27. září 2009 |
---|
Sportovní den složek integrovaného záchranného systému (IZS)
Dopravní inspektorát Policie ČR v Náchodě se v září zúčastnil sportovního dne složek IZS, při kterém probíhal turnaj v malé kopené. Akce se konala na hřišti ZŠ Velké Poříčí, přičemž hlavními pořadateli byli profesionální hasiči z Velkého Poříčí. Z celkového počtu osmi mužstev, kde mezi sebou soupeřili hasiči, zdravotníci a policisté, se naši borci, tedy převážně z mladších řad policistů, probojovali až do finále, kde porazili výsledkem 1:0 náchodské Obvodní oddělení Policie ČR. Akce probíhala v rámci seznámení se členů IZS, neboť záchranáři hasiči a policisté, různých složek, se potkávají pouze na místech, kde jejich pomoc potřebují lidé v nouzi, a protože mnoho záchranářů i policistů je ve služebním poměru pouze krátkou dobu, tak se pak vlastně mezi sebou neznají. Velký obdiv a poklonu bych pak věnoval týmu záchranářek, které svými sympatickými a rozhodně kvalitními výkony dodali turnaji ten správný náboj. Akce byla zakončena volnou debatou, při které byly vznášeny požadavky jednotlivých složek na zkvalitnění spolupráce při zákrocích. Při akci nebyl nikdo zraněn, počasí nám přálo a sportovní den se nám velmi vydařil. prap. Jaroslav Žďárský Inspektor DI Náchod
|
20. září 2009 |
---|
Obr. 1 Kresby na silnici - rozdíl mezi cyklostezkou a cyklotrasouVážení motoristé, cyklisté a jiní účastníci silničního provozu. Možná jste si kladli otázku, stejně tak jako já, co to asi je za kresby na nově zrekonstruované silnici III. tř. č. 01420 v obci Náchod v místní části Bražec. Jedná se o červené obdélníky, kde je uprostřed nakresleno jízdní kolo (obr.1), které jsou po levé i pravé straně této silnice.
Obr. 2
Stejně jako já si nejspíš říkáte, „Co to může asi znamenat?“ Má to snad znamenat např., že má řidič motorového vozidla mezi těmito obdélníky zastavit, pokud jede za cyklistou a v protisměru jede nějaké vozidlo? Nebo snad náhodou to znamená, že cyklisté mají dodržovat za sebou bezpečný odstup podle zakreslených obrazců? Anebo jste si představovali, že to znamená snad něco jiného?
Obr. 3
Mohu Vás ubezpečit, že tyto kresby na silnici znamenají pouze to, že tam vede cyklistická trasa (cyklotrasa) a může se zde, především pak v letním období, pohybovat mnoho cyklistů dokonce i s dětmi, a proto je nutné dbát zvýšené opatrnosti. Je to pouze zvýraznění směrových tabulek pro cyklisty.
A jaký je rozdíl mezi cyklostezkou a cyklotrasou ?
Zde Vám nabízím vysvětlení v podobě dopravních značek znázorňujících : CYKLOSTEZKY : „Stezka pro cyklisty“ – obr. 2 a „Stezka pro chodce a cyklisty“ – obr. 3 CYKLOTRASY : „Směrové tabulky pro cyklisty“ – obr. 4. Obr. 4
prap. Jaroslav Žďárský – Inspektor DI Náchod |
17. září 2009 |
---|
Změny v povinné výbavě - rezervu můžete nechat doma, přibalte rexlexní vestu
Od 15. září již není potřeba u novějších automobilů do 3,5 tuny rezerva. Majitelé těch starších, které se již nevyrábějí, budou potřebovat k vyjmutí rezervy souhlas výrobce, pokud samozřejmě stále existuje. Je-li náhradní kolo součástí deformační zóny vozu (například u Škodovek řady 105/120/130 s motory vzadu), bude muset v zavazadlovém prostoru vozu zůstat i nadále. U osobních aut stále zůstává povinnost vozit s sebou náhradní žárovky, elektrické pojistky, příruční zvedák, klíč na šrouby kol, výstražný trojúhelník a lékárničku.
Od 1. ledna 2011 pak bude součástí povinné výbavy reflexní vesta a změní se obsah lékárničky.
pprap. Šinták
|
10. září 2009
|
---|
Skalpovaný vůz
Dopravní policisté vyjížděli k dopravní nehodě, která jen zázrakem neskončila tragicky. Nehoda se stala v prvních patnácti minutách ve středu 9. září 2009 na silnici mezi Policí nad Metují a Hronovem na rovině kousek od křižovatky Na Mýtě. Řidič osobního vozu Volkswagen, který jel směrem ke Hronovu, najel do lana elektrického vedení, svěšeného až nad vozovku. Než stačil s vozidlem zastavit, tažené lano se mu zařízlo do střechy vozu a do pravého úhlu ohnulo značení. Nastražená past tak téměř skalpovala kapotu jeho vozu a bylo velké štěstí, že místem neprojížděl třeba motorkář, kterého by lano katapultovalo z vozovky. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, alkohol u řidiče policisté vyloučili na místě provedenou dechovou zkouškou. Na automobilu vznikla hmotná škoda ve výši 60.000 korun. Jak je možné, že lano viselo jen několik centimetrů nad vozovkou včetně dalších okolností dopravní nehody, policisté dále vyšetřují.
Foto Policie ČR
por. Bc. Eva Prachařová |
2. září 2009 |
---|
Ohlédnutí za letní motoristickou sezónou
Jak jezdili řidiči po silnicích našeho regionu - výsledky dopravních kontrol
Radar
Za období letních prázdnin v období od 1. července 2009 do 31. srpna 2009 dopravní policisté náchodského regionu na našich silnicích zjistili 782 přestupků, které vyřešili na místě uložením blokových pokut v celkové výši 721.000,- Kč. Dalších 61 přestupků pak policisté oznámili k projednání do správního řízení na městské úřady obcí s rozšířenou působností. Porušení silničního zákona zjistili také u 7 cyklistů, kterým uložili v blokových pokutách celkem 3.000,- Kč. Skupina dohledu nad silničním provozem Dopravního inspektorátu Policie ČR Územního odboru Náchod v létě také při výkonu své služby zadržela 11 osob páchajících trestnou činnost.
Naši policisté se v tomto období v šesti případech podíleli na zajišťování kulturních a společenských akcí (asi nejznámějším z nich byl „Jiráskův Hronov“ nebo metalový festival „Brutal Assault“ v Josefově), uskutečnili celkem 11 dopravně bezpečnostních akcí, z nichž dvě byly s účastí vrtulníku - zde si můžete přečíst článek s fotografiemi a tady se můžete podívat na video.
Nejvíce dopravních přestupků řidiči páchali překročením nejvyšší dovolené rychlosti, nesprávným způsobem jízdy a nepřipoutáním se bezpečnostními pásy či zádržnými systémy. V 70 případech řidiči měli nevyhovující stav svých vozidel, z nichž 12 závažnějších případů muselo být oznámeno na městské úřady, 58 řidičů za volantem telefonovalo (z toho byli oznámeni do správního řízení 4 lidé). Dále policisté evidují 16 nesprávných předjíždění a dvakrát nedání přednosti v jízdě, při nichž nedošlo ke střetu vozidel. Foto Policie ČR
Jak řidiči bourali v regionu - shrnutí dopravní nehodovosti
Za letní období, tedy od 1. července do 1. srpna 2009, skupina dopravních nehod Dopravního inspektorátu Územního odboru Policie ČR Náchod zpracovala 126 dopravních nehod, při nichž bylo zraněno těžce 5 osob a lehce zraněno 43 osob. K dopravní nehodě s tragickými následky v našem regionu naštěstí nedošlo. Nejvíce dopravních nehod vzniklo vlivem nesprávného způsobu jízdy, dále vlivem nedání přednosti v jízdě, následováno nedodržením rychlosti a nesprávným předjížděním. Celkem 21 řidičů z místa dopravních nehod ujelo, z toho jich byla více jak 1/3 vypátrána. Pod vlivem alkoholu se při dopravních nehodách za volantem vyskytoval alarmující počet 18 řidičů. Dále policisté z "nehodovky" zpracovali 29 trestných činů, při řešení nehod také zjistili, že 5 řidičů nákladních vozidel přesáhlo dobu řízení stanovenou zákonem pro bezpečnou jízdu. Přestupků v dopravě, při nichž došlo ke střetu vozidel, prošetřila naše složka Policie ČR v uvedeném období celkem 23. Tyto přestupky policisté vyřešili na místě s účastniky, do statistik nehodovosti je však nezahrnovali.
Policisté náchodského regionu se tak domnívají, že až na pár hříšníků se letní motoristická sezóna v rámci dopravy vydařila.
prap. Jaroslav Žďárský, por. Eva Prachařová
|
Fotografie z akce si prohlédněte zde
Základní kategorie vozidel:
L - motorová vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly
M - motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob
N - motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu nákladů
O - přípojná vozidla
T - traktory zemědělské nebo lesnické
S - pracovní stroje
R - ostatní vozidla, která nelze zařadit do výše uvedených kategorií
|
---|
- dvoukolové mopedy „L1“- jsou dvoukolová vozidla s objemem válců nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 km/h při jakémkoli druhu pohonu (například Babeta, Stadión, Korado, apod.)
- tříkolové mopedy „L2“ – jsou tříkolová vozidla s jakýmkoli uspořádáním kol, s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 a v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 km/h při jakémkoli druhu pohonu.
- lehké čtyřkolky „L6“– jsou čtyřkolová vozidla, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu je menší než 350 kg, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel, dále jejichž největší konstrukční rychlost nepřesahuje 45 km/h a jejichž zdvihový objem motoru nepřesahuje 50 cm3 u zážehových motorů nebo pro jiné druhy motorů maximální čistý výkon nepřesahující 4 kW.
- motocykly „L3“ – jsou dvoukolová vozidla s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 km/h při jakémkoli druhu pohonu.
- motocykly s postraním vozíkem „L4“ – jsou vozidla s třemi koly uspořádanými nesouměrně vzhledem k střední podélné rovině, s objemem válců přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 km/h při jakémkoli druhu pohonu.
- řidičské oprávnění skupiny „A“ udělené osobě starší 18 let, které opravňuje k řízení motocyklů nebo motocyklů s postraním vozíkem o výkonu do 25 kW s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg.
- řidičské oprávnění skupiny „A“ udělené osobě starší 21 let, které opravňuje k řízení motocyklů nebo motocyklů s postraním vozíkem o výkonu nad 25 kW s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg.
- motorové tříkolky „L5“– jsou vozidla s třemi koly uspořádanými souměrně vzhledem ke střední podélné rovině s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 km/h při jakémkoli druhu pohonu (například tříkolka Velorex).
- čtyřkolky „L7“– jsou jiné než lehké tříkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu nepřesahuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě nákladů, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel a dále, u nichž maximální čistý výkon motoru nepřesahuje 15 kW.
- Překroční rychlosti v rozmezí 40-60 km/h – pokuta od 370 do 1458 EUR, zákaz řízení od 3 do 6 měsíců, pokud se řidič dopustí dalšího přestupku překročením nejvyšší dovolené rychlosti v průběhu následujících 2 let, je mu vysloven zákaz řízení od 8 do 18 měsíců.
- Překročení rychlosti o 60 km/h a více – pokuta od 500 do 2000 EUR a zákaz řízení od 6 do 12 měsíců nebo navždy. Prvních 180 dnů po získání řidičského oprávnění nesmí řidič řídit vozidlo o výkonu převyšujícím 50 kW/t.
- Jízda po dálnicích, kde platí 130 km/h, rychlostí nad 161 km/h – pokuta 145 EUR a odnětí řidičského oprávnění při jízdě rychlostí nad 202 km/h.
- Jízda za deště po dálnici rychlostí nad 141 km/h – pokuta 145 EUR a odnětí řidičského oprávnění při jízdě rychlostí nad 171 km/h. (Pozn. za deště je na dálnicích v Lucembursku snížena obecně nejvyšší dovolená rychlost z 130 km/h na 110 km/h.)
- Zvýšení pokut za překročení nejvyšší dovolené rychlosti od 30 km/h z 32 EUR na 72 EUR na všech typech pozemních komunikací.
- Zvýšení počtu automatických radarů na 1950 bylo realizováno do konce roku 2007, z jsou 2/3 budou fixní radary.
V případě konkrétního zahraničního výletu doporučujeme prostudovat veškeré zákonné a právní úpravy dané země, včetně asistenčních služeb a především jejich dodržování, které zajistí bezpečné dojetí do cíle a šťastný návrat zpět.
por. Pavel Zima, pprap. Ladislav Eliáš
11. 6. 2009
Skončili v policejní cele - neoprávněně užívali osobní automobil
Policisté náchodského regionu v pondělí 8. 6. 2009 krátce po půlnoci vyjížděli k oznámení krádeže vozidla, ke kterému došlo v Polici nad Metují. Dva mladíci se tam zmocnili osobního motorového vozidla značky Škoda 130, které nechal majitel odemčené a zapomněl v něm i klíčky. Později přiznali, že si chtěli udělat výlet do Kostelce nad Orlicí. Majitel vozidla na krádež přišel poté, co ho v noci vyrušil hluk u vozidla. Jenže když vyběhl z domu, už viděl pouze vzdalující se zadní světla svého auta. Hned zavolal na tísňovou linku 158 a vše oznámil. Okamžitě začalo pátrání po vozidle a jeho posádce. Samozvaným motoristům se s vozidlem nepodařilo dojet daleko. V Náchodě je zadržela policejní hlídka a následně umístila do policejní cely. Při zjišťování totožnosti a kontrole jejich dokladů policisté zjistili, že jeden z výletníků, samozřejmě ten, který řídil, nevlastní řidičské oprávnění a má udělen zákaz řízení. Policie nato mladíky obvinila hned z několika trestných činů, a to neoprávněného užívání motorového vozidla, řízení bez řidičského oprávnění a maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání. Mužům hrozí trest odnětí svobody, trest zákazu činnosti nebo peněžitý trest.
pprap. Jiří Sýkora, por. Bc. Eva Prachařová
- Za přestupek "jízda s vozidly pod předchozím požití alkoholu" hrozí cyklistovi ve správním řízení, pokud nadýchá při silniční kontrole do výše jedné promile, bloková pokuta ve výši 10.000 až 20.000 korun.
- Pokud při silniční kontrole cyklisté nadýchají nad jedno promile alkoholu, mohou být ve správním řízení potrestáni pokutou ve výši 25.000 až 50.000 korun.
Vzhledem k výši stanovených pokut stojí za zamyšlení, zda není lepší se občerstvit nějakým nealkoholickým nápojem anebo v případě, že cyklisté zhřeší a nějaký alkohol si přesto dají, tak jít domů pěšky pěkně po svých a kolo jen vést vedle sebe.
25. 5. 2009
Příčinami mnoha nehod je nepozornost - často bohužel končí těžkými zraněními
Během víkendu 22. až 24. 5. 2009 dopravní policisté zazanamenali hned dvě nehody s těžkým zraněním, které s největší pravděpodobností zavinili nepozorní řidiči. K první nehodě došlo v pátek, druhá se stala v neděli. Páteční dopravní nehoda s těžkým zraněním se stala o půl třetí odpoledne mezi obcemi Horní Radechová a Červeným Kostelcem. Řidič nákladního vozidla Tatra při couvání narazil do pracovního stroje a přimáčkl jeho řidiče k ovládacímu panelu. Ten byl s těžkým zraněním převezen k lékařskému ošetření. Alkohol byl u oobou řidičů vyloučen dechovou zkouškou. Na pracovním stroji vznikla hmotná škoda ve výši 10.000 korun. Nehodu policisté dále vyšetřují.
por. Bc. Eva Prachařová
22. 5. 2009
Turistická sezóna v Teplicích nad Metují se opět rozjíždí, policisté se potýkají s neukázněnými řidiči. Jako každý rok, tak i letos se začíná dostávat turistická sezóna v Teplicích nad Metují do obrátek. Přináší však s sebou i problémy s nezodpovědnými řidiči, především v Dolním Adršpachu. Ačkoli tam jsoudostatečné parkovací kapacity, mnoho řidičů si myslí, že ušetří pár korun na parkovném. Nerespektují zákazové značky a parkují na všech možných a nemožných místech, v mnoha případech i nebezpečných, jako třeba v nepřehledných zatáčkách. Místní policisté se těmto nezodpovědným řidičům věnují a patřičně je za nedodržování předpisů "ohodnocují". Velmi účinným prostředkem je fotografická dokumentace přestupků a použití technických prostředků k zabránění odjezdu vozidel, takzvaných botiček. Za nedodržování zákazů lze uložit blokové pokuty až do 2000 kč a za většinu těchto přestupků je řidiči odečten i nějaký ten bod. Rovněž tak se policisté věnují měření rychlosti na vytipovaných nebezpečných místech a kontrolují dodržování předpisů na železničních přejezdech.
Ve středu 20.5.2009 opravili silničáři značení přechodů pro chodce v Teplicích nad Metují - u viaduktu a u hotelové školy. Proto upozorňujeme chodce, aby tyto přechody využívali, jsou především pro jejich bezpečnost. Dále město Teplice nad Metují plánuje od 25.5.2009 nový nástřik vodorovného dopravního značení před Obvodním oddělení v Teplicích nad Metují.
prap. Josef Vejrych
13.5.2009
Řidiči pozor na neoriginální montáž xenonových světel
Z řady motoristické veřejnosti dochází k častým stížnostem na oslňování protijedoucími vozidly, která mají namontována xenonová světla. V souvislosti s tím chci upozornit na předpis č. EHK č. 48 a EHK č. 98, kde stručně uvádím nejdůležitější pojmy. Při dodatečné montáži xenonových světel je třeba dodržet:
Zajištění čistého světlometu – Požadavek čistého světlometu je důležitý obzvláště u xenonových světlometů. Tento světlomet vyzařuje velice intenzivní světlo, které se na jeho znečištěném povrchu láme a způsobuje oslnění. Proto předpis povoluje užití xenonových světel pouze u reflektorů s montáží pro čištění reflektorů během jízdy.
Zajištění automatické regulace sklonu reflektoru – Velká intenzita světla musí být za jízdy výškově automaticky regulována v hodnotách stanovených výrobcem. Pouze ruční seřizování světlometů řidičem je u xenonových světel nedostatečné a opět dochází k oslňování.
Světlomet pro užití xenonových žárovek musí být pro toto užití homologován – v tomto případě je označen písmenem „D“. Paprsek světla se u takových reflektorů udržuje v úzkém pruhu, což nehomologované reflektory nedokáží a světlo naopak rozptylují. Dále existují reflektory pro použití halogenových i xenonových žárovek a tyto jsou označeny na viditelném místě písmeny „HCR DCR“.
Proto řidiče na tyto podmínky upozorňujeme, aby při dodatečné montáži xenonových světel na vozidla, byly plněny shora uvedené podmínky. Na tuto skutečnost je třeba dát pozor i při nákupu ojetého vozu.
Policie se bude touto problematikou při silničních kontrolách zabývat a zjištěné případy, kdy xenonová světla na vozidle nebudou odpovídat příslušným předpisům, bude řešit dle zákona.
npor. Jiří Slezák - vedoucí Skupiny dopravních nehod
10. 5. 2009
Tragický Měsíc bezpečnosti .... tragický Duben na Náchodsku !
V měsíci „Duben“ se v územní oblasti Náchod, Královéhradeckého kraje stalo celkem 61 událostí v dopravě, které musela řešit skupina dopravních nehod Dopravního inspektorátu Policie České republiky Náchod. Z tohoto počtu vzniklo na Náchodsku 52 dopravních nehod, 6 přestupků v dopravě a 3 trestné činy při řízení motorových vozidel. Celková výše škody při dopravních nehodách a přestupcích přesáhla 2.300.000,- Kč.Z počtu 52 dopravních nehod bylo 10 zaviněno nepřizpůsobením rychlosti jízdy, 7 zapříčiněno nedáním přednosti v jízdě, 1 dopravní nehoda byla zaviněna nesprávným předjížděním. V sedmi případech neukáznění řidiči z místa dopravní nehody ujeli. V ostatních případech šlo o nesprávný způsob jízdy s motorovými či nemotorovými vozidly.
Při dopravních nehodách bylo zjištěno 9 řidičů, kteří před jízdou nebo během jízdy požili alkohol, 2 řidiči byli hlídkou dopravních nehod přistiženy při řízení motorového vozidla po předchozím požití alkoholu při běžné silniční kontrole.
Smutná bilance tří dopravních nehod se váže k osmi dnům první poloviny měsíce dubna, a to od 4. dubna 2009 do 11. dubna 2009, kdy na našich silnicích zemřeli tři lidé. Ve dvou případech měl vinu na vznik dopravních nehod alkohol a s ním spojená rychlá jízda, v jednom případě šlo o způsob jízdy (vjetí na krajnici). Došlo k 5 těžkým zraněním a lehce zraněno bylo 16 lidí.
prap. Jaroslav ŽĎÁRSKÝ
14.4.2009
Mezinárodní dopravní kontroly
V pátek dne 10.4.2009, tedy před Velikonočními svátky čeští a polští policisté uspořádali společnou akci, Na silnicích v obou státech stály smíšené česko-polské dopravní hlídky. Ani Češi ani Poláci se tak při dopravní kontrole nemohli vymlouvat na jazykovou bariéru. Více informací a fotografie najdete zde.
por. Bc. Eva Prachařová - tisková mluvčí
- Jezdit co nejvíce při pravém okraji vozovky, pokud to situace dovolí
Zákon to stanoví a není to pouhý výmysl, ale je to především proto, neboť v některých městech, a také v Náchodě, jsou uprostřed vozovky, vždy po několika desítkách metrů vybudovány ochranné ostrůvky. Když pak jede vozidlo Rychlé záchranné pomoci, hasiči nebo Policie ČR na pomoc občanům v nouzi, tak není možné podél těchto ostrůvků projet. V koloně je zpravidla každý řidič nalepen přední částí svého vozidla na zadní část před ním jedoucího vozidla, aby mu tam nevjel nějaký vychytralý řidič z boční ulice. Proto když na poslední chvíli spatří vozidlo se zapnutým výstražným zařízením, není schopen se s vozidlem k okraji vozovky uhnout. (Jak stanoví zákon, při jízdě o dvou a více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy musejí řidiči při vytvořených kolonách nechávat mezi kolonami boční odstup pro průjezd těchto vozidel s výstražným zařízením, tak to platí nejen na dálnici, ale zároveň i v obcích, kde se kolony tvoří.)
- Někdo v koloně pouští řidiče z boční ulice - přitom vzniká nebezpečná situace
Řidič vyjíždějící z boční ulice odbočující vlevo na hlavní silnici, kterého pouští motorista po jeho levé ruce, totiž věnuje pozornost řidiči v koloně, zda mu opravdu dává přednost v jízdě a dále vozidlům jedoucím zprava. Pokud se pak mezi vozidly jedoucích zprava vytvoří mezera nebo nějaký motorista přibrzdí, aby vyjíždějícího pustil, číhající řidič se rozjede, aniž by si uvědomil a přesvědčil se, že vozidla, která stojí po jeho levé ruce může předjíždět vozidlo s výstražným zařízením nebo i jiné vozidlo.
- Řidič z hlavní silnice odbočuje vlevo a v protisměru je kolona - situace, při které hrozí sražení cyklisty, motocyklisty nebo chodce
Vždy se najde nějaký dobrý řidič, který odbočujícího řidiče pustí, aby odbočil. Tento řidič následně odbočí bez jakéhokoliv otálení a neuvědomuje si, že kolonu může zprava předjíždět cyklista.Je pravdou, že cyklista může pomalu jedoucí kolonu zprava předjíždět, přestože v křižovatce tomu tak přesně není, ovšem řidič, který odbočuje vlevo musí dát přednost v jízdě všem vozidlům jedoucím v přímém směru. Kolonu pak zprava předjíždějí také motocyklisté, přestože jim to zákon neumožňuje, ale i v tomto případě je to pro odbočujícíhonedání přednost v jízdě.
Cyklisty předjíždějící kolonu z pravé strany, bychom pak chtěli upozornit, aby jezdili podél kolony pomalu a s maximální opatrností, protože zejména řidič nákladního vozidla, který pak v koloně odbočuje vpravo, cyklistu ve zpětném zrcátku může snadno přehlédnout. V jiném případě může pak kolona vozidel zastavit před přechodem pro chodce a cyklista předjíždějící tuto kolonu zprava může chodce srazit.
prap. Jaroslav ŽĎÁRSKÝ
npor. Jiří Slezák
vedoucí DN Náchod
Na piráty silnici platí kontroly
Dopravní policisté sice neřeší tolik dopravních nehod jako dříve, přesto však nezahálejí. Svoji pozornost nyní zaměřili na kvalitu jízdy motoristů na našich silnicích. Společně s pořádkovými policisty se během uplynulého víkendu postavili podél jízdních komunikací. Od pátku až do neděle policisté kontrolovali na různých místech regionu, jak řidiči dodržují pravidla silničního provozu. V pátek se mohli neukáznění řidiči chytat za hlavu v Náchodě, Broumově, Teplicích nad Metují, v sobotu mohli motoristé potkat policejní hlídky v Klenech, v Náchodě, ale také až v Meziměstí nebo třeba v Polici nad Metují. Bez povšimnutí nezůstala v neděli ani Česká Skalice.
por. Bc. Eva Prachařová
Vymetání sněhu na chodnících - do vozovky ne !
Protože zimní období je stále v plném proudu a počasí se podle dlouhodobých předpovědí nijak výrazně měnit nebude, rádi bychom upozornili majitele domů, kterým dle nařízení obcí spadá za povinnost odklízet před svým domem z chodníků sníh, na důležité okolnosti vztahující se k provozu na silnicích.
Pokud vozidlo, které jede po silnici, která je chemicky ošetřena inertním posypem, najede na sníh vhozený na vozovku, může dostat smyk a snadno může dojít k dopravní nehodě s tragickými následky. V jiném případě může sníh na vozovce namrznout a vytvoří tak na vozovce pevnou překážku a opět může dojít k tragickým následkům. Při jízdě s vozidly je totiž pro řidiče nejhorší náhlá změna stavu vozovky.
Občan, který vymetá sníh na vozovku nebo jej tam vhazuje, se tím dopouští úmyslného protiprávního jednání, kdy vytváří na vozovce překážky ve sjízdnosti silnice, a proto může být za toto protiprávní jednání potrestán uložením peněžité sankce nebo jiným trestem.
prap. Jaroslav Žďárský
Vzhledem ke zkušenostem z praxe, kdy někteří řidiči do dnešní doby stále předkládají policistovi Policie ČR ke kontrole pouze doklad o zaplacení povinného ručení ( složenku nebo jiný doklad ), přestože od účinnosti zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, má řidič policistovi při silniční kontrole předkládat „doklad o pojištění“, „zelenou kartu“ nebo „hraniční pojištění, chceme řidiče na tuto skutečnost předem upozornit.
Sankce za přestupky :
1) Pokud fyzická osoba v rozporu s § 1 odst. 2 zákona č. 137/2008 Sb., o změně zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších zákonů, provozuje vozidlo bez pojištěno odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, může mu být za tento přestupek správním orgánem uložena pokuta od 5.000 Kč do 40.000 Kč.
V příkazním řízení lze pak za tento přestupek uložit pokutu 5.000 Kč.
2) Pokud jako vlastník vozidla v rozporu s § 15 odst. 5 neodevzdá státní poznávací značku a osvědčení o registraci (malý technický průkaz) příslušnému orgánu evidence v případě zániku pojištění odpovědnosti, pokud nebyla do 14 dnů uzavřená nová pojistná smlouva na totéž vozidlo, může mu být za tento přestupek správním orgánem uložena pokuta od 2.500 Kč do 20.000 Kč.
3) Pokud jako řidič vozidla v rozporu s § 17 odst. 1 nepředloží policistovi Policie ČR ke kontrole „zelenou kartu“ nebo „doklad o hraničním pojištění“, může mu být za tento přestupek uložena správním orgánem pokuta od 1.500 Kč do 3.000 Kč.
V blokovém řízení lze za tento přestupek policistou Policie ČR na místě uložit blokovou pokutu do výše 1.500 Kč.
Informace : Na základě informací od p. Zdeňka Filipa z České kanceláře pojistitelů (ČKP) bylo zjištěno, že pokud nebude mít tuzemské motorové vozidlo, od účinnosti změny zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla č. 137/2008 Sb., ( jeho některých §§ - od 1.1.2009 ), uzavřené pojištění odpovědnosti v rozporu s tímto zákonem, je vlastník ( provozovatel ) vozidla povinen uhradit ČKP příspěvek za dobu, po kterou bylo vozidlo provozováno v rozporu s tímto zákonem. Výše příspěvku je určena součtem ( vynásobením výše příslušné denní sazby pro daný druh vozidla počtem dní, kdy bylo vozidlo provozováno v rozporu s tímto zákonem ) a ( nákladů na jeho uplatnění a vymáhání ).
Výše denních sazeb pro jednotlivé druhy vozidel stanovuje zvláštní příloha k tomuto zákonu.
V případě zjištění takového přestupce v roce 2009, bude tyto finanční pohledávky ČKP vymáhat i zpětně od účinnosti zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a změnách některých souvisejících zákonů.
*) pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem cizozemského vozidla.
prap. Jaroslav Žďárský
25.11.2008
„Zimní výbava“ a „Konec zimní výbavy“
npor. Ing. Pavel Hlaváč
20.10.2008
Laserové radary MicroDigiCam LTI ve výbavě náchodského dopravního inspektorátu
Předností laserových radaru je jejich schopnost zaměřit rychlost vozidla na vzdálenost až několika set metrů. Řidič mnohdy ještě ani nezaregistruje hlídku policie, přičemž jeho rychlost je již předtím změřena a zadokumentována. Policisté skupiny silničního dohledu často provádí měření rychlosti ve smíšených hlídkách s policisty obvodních oddělení v rámci celého okresu Náchod. Nezodpovědní řidiči tak mohou být od října letošního roku nemile překvapeni kdekoli na Náchodsku, kde měření rychlosti provádí vícero hlídek současně. Tímto bych chtěl apelovat na všechny řidiče, aby jezdili v obcích a mimo obec předepsanou rychlostí stanovenou zákonem, neboť pokuty a sankce za porušení rychlosti nejsou zrovna malé.
Postih řidičů za porušení stanovené rychlosti v obci a mimo obec:
Rychlost v obci (km/hod.)
|
51 – 69
|
70 – 89
|
90
a více
|
---|---|---|---|
Rychlost mimo obce (km/hod.)
|
91-119
|
120 - 139
|
140
a více
|
Pokuta v blokovém řízení na místě (Kč)
|
1.000 Kč
|
2.500
nejedná-li se
o opakované jednání
|
Správní řízení
(nelze projednat na místě)
|
Sankce ve správním řízení (Kč)
|
1.500 – 2.500
|
2.500 – 5.000
|
5.000 – 10.000
|
Zákaz řízení:
|
ne
|
Zákaz činnosti od jednoho do šesti měsíců se uloží tomu, kdo tento přestupek spáchal v posledních dvanácti měsících po sobě jdoucích dvakrát a vícekrát
|
Zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku
|
Body:
|
2
|
3
|
5
|
17.10.2008
Zkusil to, leč marně
Dne 5. května 2008 kontrolovala hlídky dopravní policie řidiče osobního vozidla na místní komunikaci mezi obcemi Karamolna a Vysokov, kde je z obou stran umístěna dopravní značka „Zákaz vjezdu motorových vozidel“ společně s dodatkovou tabulkou, která povoluje vjezd pouze občanům s trvalým pobytem v uvedených obcích. Řidič, který neměl trvalý pobyt ani v jedné z nich, na místě kontroly souhlasil s přestupkem a s uložením blokové pokuty v částce 200,- Kč. Jelikož neměl při sobě patřičnou hotovost, byl mu vystaven blok na pokutu na místě nezaplacenou, který policie dále odeslala na Celní úřad v Náchodě.
Protože hříšník pokutu neuhradil ve stanoveném termínu, byl vyzván celním úřadem, aby pokutu zaplatil v termínu náhradním. Na tuto skutečnost onen řidič reagoval tím, že zaslal na celní úřad dopis, kde uvedl, že od 5. května 2008 má od starosty obce Kramolna vydáno povolení k průjezdu, že již na místě přestupku nesouhlasil s uložením pokuty a osočil celní úřad resp. policii, že jestli mu nebude pokuta odpuštěna, bude si stěžovat a celou věc - cituji: „propere v tisku“. V dopise rovněž uvedl, že povolení v době silniční kontroly měl již vystavené a leželo na stole u pana starosty, proto jej neměl v době silniční kontroly při sobě. Dle jeho názoru policie nejednala v souladu s heslem „Pomáhat a chránit“. Přílohou jeho dopisu bylo i vydané povolení k průjezdu s datem 5. května 2008. Na základě této skutečnosti provedla policie šetření, které spočívalo v dotazu na pana starostu obce Kramolna. Ten potvrdil, že povolení skutečně toho dne na žádost řidiče vydal, ale až v době po spáchání jeho přestupku, z čehož jasně vyplynulo, že pokuta byla řidiči udělena oprávněně a spravedlnost tak vyšla najevo.
npor Ing. Pavel Hlaváč
25.12.2008
prap. Jaroslav Žďárský, prap. Petr Linhart
Na závěr už chci jen dodat, že přejet pomalu pohybujícího se ježka je opravdu hrdinským činem. Sám jsem situaci, kdy se přede mnou na silnici vybatolila ježatá kulička, mnohokrát zažil a ježkovi se lze bezpečně vyhnout. Sami však posuďte, kolik těchto užitečných zvířátek vidíte ležet bez života na našich silnicích. Proto Vás žádám, chovejte se ohleduplně a ukázněně jak k sobě navzájem, tak i k okolní přírodě, jejíž jsme součástí.
npor. Jiří Slezák