Jindřichův Hradec - Letní sezóna již nastala, chraňte si své zdraví na pozemních komunikacích!
Letní prázdniny jsou již za dveřmi a s nimi rovněž doba dovolených . Na pozemních komunikacích dochází k nárůstu dopravních prostředků a proto je zvlášť důležité dodržovat zákon o provozu na pozemních komunikacích všemi jeho účastníky. Nyní v letních měsících jsou nejvíce ohroženi jak cyklisté, tak i motorkáři, což vyplývá i ze statistik.
Cyklisté by měli dbát na své zdraví zejména tím, že by měli používat ochranné přilby a to i osoby starší patnácti let.
K rizikové skupině patří také motocyklisté, kteří v drtivé většině případů nedodržují předepsanou rychlost a stávají se tak lehce přehlédnutelnými. Následky nehod motorkářů bývají většinou tragické.
Policie doporučuje :
* před jízdou si zkontrolujte, zda máte své kolo v pořádku a správně vybavené
* naučte se předpisy o silničním provozu
* při jízdě po ulici jezděte vždy po její pravé straně
* nikdy nejezděte bez držení řidítek oběma rukama
* nevozte na kole své kamarády
* při jízdě ve skupině jezdíme vždy za sebou
* při změně směru jízdy dejte vždy včas znamení upažením pravé nebo levé ruky podle směru
odbočení
* při jízdě se plně věnujte provozu na silnici, během jízdy nepijte, nejezte a netelefonujte
* pokud možno se oblékejte na jízdní kolo do pestrého - reflexního oblečení
CyklistaLes0507.jpg
Povinná výbava jízdního kola
Dle přílohy č. 13 vyhlášky č. 341/2002 Sb. musí být jízdní kola vybavena takto:
a) dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku; jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,
b) volné konce trubky řídítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.),
c) zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm; páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm,
d) matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené,
e) zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250 - 900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci +/- 15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/- 5 st.; odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
f) přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí +/- 15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/- 5 st.; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
g) odrazkami oranžové barvy na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,
h) na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:
a) světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,
b) zadní svítilnou červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky; zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
c) zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.
Dále platí, že:
Je-li jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro dopravu dítěte, musí být toto sedadlo pevně připevněno a opatřeno pevnými podpěrami pro nohy dítěte. Sedadlo a podpěry musí být provedeny a umístěny tak, aby nemohlo dojít ke zranění dítěte při jízdě ani k ohrožení bezpečnosti jízdy. Je-li jízdní kolo vybaveno nosičem zavazadel, musí být tento nosič řádně a spolehlivě připevněn a nesmí ovlivňovat bezpečnost jízdy. Případné nedostatky v povinné výbavě mohou znamenat pro cyklistu i citelné sankce, na místě lze totiž za porušení shora uvedeného uložit pokutu až do jednoho tisíce korun.
NehodaCyklista2.bmp
Jindřichohradecká tisková mluvčí por. Hana Millerová společně s dopravními policisty Územního odboru Jindřichův Hradec přejí nejen dospělým účastníkům silničního provozu, ale i dětem, aby prožili během letních měsíců krásné chvíle v kruhu rodinném a vždy se šťastně vrátili z cesty domů bez nehody!!!
28. června 2010