Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Sezóna v plném proudu

Motocyklisté zaplnili silnice 

Krásné slunečné počasí, které s sebou léto přináší, je jako stvořené pro milovníky všem typů a druhů motorek. Jak se na modrém nebi objeví první hřejivé sluneční paprsky, motoristé vytahují své nablýskané miláčky a vyráží do širých dálav nejen českých, ale i zahraničních silnic. Nikdy však není na škodu připomenout si pár rad a osvědčených zásad platných pro každého motorkáře.
         Motocykl a jeho vybavení není levným koníčkem a rozhodně se na něm nevyplácí šetřit a kupovat ty nejlevnější věci. Každý řidič motorky by si měl uvědomit, že patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Je smutnou pravdou, že případný střed ať už s překážkou nebo s jiným účastníkem silničního provozu končí ve většině případů těžkým zraněním, nebo dokonce smrtí motocyklisty. Osádku tohoto dopravního prostředku nechrání žádná karoserie, která by ztlumila či odvrátila náraz, ani žádný bezpečností pás či airbag. Jediné co ji chrání, jsou pasivní bezpečnostní prvky, které má přímo na sobě. Patří mezi ně speciální oblečení, chrániče kloubů či páteře, kvalitní rukavice a podobně. Povinnost chránit sebe a svého spolujezdce má každý z osádky sám za sebe.
         Po každé delší přestávce, kdy motocykl stojí a nepoužívá se, je třeba celkově prověřit jeho technický stav. Zejména se zaměřit na brzdy, pneumatiky a osvětlení. U motorky jsou pneumatiky základ. Je to výrazný faktor ovlivňující jízdní vlastnosti a samotnou bezpečnost jízdy. Je třeba dbát na jejich pravidelnou údržbu a případnou včasnou výměnu. Minimální profil je u malých motokol s pomocným motorem stanoven na 1,6 mm a u lehkých motocyklů postačuje 1 mm. Čím je pneumatika u motocyklů starší, tím více mění své vlastnosti a stává se méně přilnavou k povrchu vozovky. Také další dva zmíněné technické prvky musí být funkční. Zejména brzdy. Důležité je jejich správné používání. Jedná se o činnost, která je náročnější než například u vozidla. Řidič musí rukou a nohou koordinovat činnost rozličných brzdných systémů. Při brždění je přední kolo zatíženo více než zadní. Přední brzda tedy přenáší více brzdné síly než brzda zadní a je proto výrazně účinnější. V tomto ohledu platí pravidlo, že vzadu se brzdí naplno, vpředu s citem. Určité obtíže, zejména pro začínající motocyklisty, může představovat brždění v zatáčkách. V tomto případě nelze ani zadní brzdu použít naplno, ale obě s citem. Zvláště pokud je mokrá vozovka, je třeba dbát zvýšené opatrnosti. Na povrchu vozovky se často vytváří mazlavá hmota z různých nečistot, prachu a oleje což může zapříčinit snadné smeknutí motocyklu. Brzdná dráha je u motocyklu delší než u automobilu. Co může být nejen nebezpečné, ale i trestné, jsou různé úpravy, které mění předepsaný technický stav motocyklu. Takto upravený stroj pak ztrácí svou technickou způsobilost k provozu na pozemních komunikacích.
         Co je kvalitní a bezpečné? Dříve u oblečení převládala kůže. V dnešní době ji mohou stejně kvalitně nahradit i jiné materiály. Několik bodů, které by mohly pomoci při výběru vhodného oblečení. Oblečení by mělo mít dobře viditelnou barvu. Aby takové oblečení vyhovovalo evropským standardům, mělo by být dvojitě prošito. Nikde by z něho neměly vlát žádné volné řetízky, tkaničky, řemínky a podobně. Vše by mělo být pohodlné a nikde neškrtit a nepřekážet. Je do důležité i proto, že při samotné jízdě to nerozptyluje řidičovu pozornost. Důležitou součástí výbavy motorkáře je přilba. Při jejím nákupu je třeba dát si pozor na to, zda je označena příslušnou značkou určenou podle zvláštního předpisu. Součástí této značky je v kroužku vepsané velké písmeno E doplněné o jedno, či dvou ciferné číslo, udávající kód státu, který motoristickou přilbu schválil. Česká republika má stanoveno číslo 8. Ideální přilba by neměla být příliš těžká, aby nenamáhala krční a týlové obratle. Musí jít lehce otevřít a zavřít a být snadno ovladatelná i jednou rukou v rukavici. I její průzorové okno by mělo být ovladatelné jednou rukou a označeno zkušební značkou. Zorné pole výhledu by nemělo být omezeno. Výrazná barva přilby navíc zaručuje lepší viditelnost samotného řidiče. Stranou nesmí zůstat vhodná pevná obuv a speciální vyztužené rukavice.
         Ani to nejlepší a nejdražší vybavení však není zárukou bezpečného návratu. Nedokáže chránit před riskantní a často velice nebezpečnou jízdou neukázněného motorkáře. Více než kterýkoliv jiný účastník silničního provozu by měl dbát na stav pozemní komunikace, hustotu provozu a počasí. Řízení svého stroje by měl těmto podmínkám přizpůsobit. Je nutné předvídat mnoho věcí najednou. Například slepé úhly zpětných zrcátek automobilů, které často zapříčiní přehlednutí motocyklů. Zde platí pravidlo, že pokud nevidíte zpětné zrcátko automobilu, jeho řidič nevidí Vás. Na zřeteli by mělo být i přizpůsobování rychlosti nenadálým podmínkám. Rychlost je právě u těchto dopravních prostředků často obtížně odhadnutelná. Při předjíždění je nutné dodržovat dostatečný boční odstup od předjížděných automobilů. Nebezpečné a hazardní je předjíždění v nepřehledných místech stejně tak jako předjíždění zprava. Častými příčinami nehod motocyklistů bývá jejich rychlost a nesprávný způsob jízdy. Ohleduplnost se vyplácí.    
         Motocyklisté nezapomeňte, že pro vás platí stejná pravidla jako pro ostatní účastníky silničního provozu.

vytisknout  e-mailem