Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina
Bezpečně na přejezdech
Jihlava: Prevence proti dopravním nehodám na železničních přejezdech
Policisté působili na řidiče u železničního přejezdu
Letos zemřelo na železničních přejezdech dvojnásobné množství lidí než za stejné období loňského roku. Letošní rok je podle statistik Drážní inspekce nejtragičtější za posledních sedm let.
Na území kraje Vysočina došlo za první pololetí letošního roku k jedenácti dopravním nehodám na železničních přejezdech. Při nich zemřeli tři lidé a dalších šest lidí se při nich zranilo. V prvním pololetí loňského roku došlo na Vysočině ke dvěma dopravním nehodám při kterých došlo ke zranění dvou osob.
Zatím poslední tragédie na železničním přejezdu se odehrála 27. června v 9.22 hodin na trati mezi Veselíčkem a Ždárem nad Sázavou, kde se střetl osobní vlak jedoucí z Tišnova do Žďáru nad Sázavou s osobním automobilem. Následky byly tragické - řidič osobního auta (1951) zahynul a spolujezdkyně (1955) byla zraněna. Škoda na vlaku činí 240 tisíc korun, na automobilu 120 tisíc korun. Předchozí dvě nehody se staly na Třebíčsku. V březnu policisté vyšetřovali tragickou dopravní nehodu na přejezdu v obci Kralice nad Oslavou a začátkem května si opět střet s vlakem u obce Pozďatín vyžádal lidský život.
V drtivé většině nehod na železničních přejezdech jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje. Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce.
Na tento negativní vývoj jihlavští policisté a pracovníci organizace BESIP reagovali a rozhodli se přímo u železničních přejezdů řidičům připomenout, že střet vozidla s vlakovou soupravou končívá pro osádku automobilu velmi tragicky.
V bezprostřední blízkosti železničního přejezdu ve Starých Horách v Jihlavě se ve čtvrtek dopoledne uskutečnila preventivně bezpečnostní akce s názvem „Bezpečně na přejezdech“.
Pracovnice BESIPu a policisté preventivně informačního oddělení zde ve spolupráci s dopravními policisty zastavovali projíždějící řidiče, aby je informovali o drastickém nárůstu počtu nehod na železničních přejezdech.
Ke zbytečným dopravním nehodám dochází především kvůli neukázněnosti a hazardérství účastníků silničního provozu, které nezřídka končí zraněním či smrtí. Řidiči dostali od policistů a od pracovnice BESIPu informační materiály týkající se nejen bezpečného chování na přejezdech, ale také preventivní materiály určené dětem a seniorům.
Pravidla provozu jsou tu pro vaši bezpečnost
Chování řidičů na železničních přejezdech a v jejich blízkosti je upraveno zákonem o silničním provozu hned v několika paragrafech. Nejdůležitější jsou následující dva:
§ 28 – Železniční přejezd
(1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.
(2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst. 2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.
(3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Svítí- li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/h. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
(4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať, a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.
(5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka "Stůj, dej přednost v jízdě!", musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.
§ 29
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd:
a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
Nezapomínejte ani na to, že na železničním přejezdu a v jeho blízkosti se nesmí řidič ani otáčet a couvat nebo zastavit a stát ve vzdálenosti kratší než 15 metrů.
Dále je třeba si uvědomit, že řidič není pouze osoba, která řídí motorové vozidlo, ale i cyklista. I ten je povinen se řídit těmito pravidly.
Zákon O provozu na pozemních komunikacích pamatuje také na chodce, jejichž chování upravuje příslušný paragraf.
§ 55
(1) Před železničním přejezdem si musí chodec počínat zvlášť opatrně, zejména se musí přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejít.
(2) Chodec nesmí vstoupit na železniční přejezd v případech stanovených v § 29 odst. 1 písm. a) až e).
1. (3) V případech uvedených v § 29 odst. 1 písm. a), b) a c) smí chodec přejít přes železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy ústní souhlas. V tomto případě je chodec povinen řídit se při přecházení železničního přejezdu pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání chodce prokázat platným pověřením provozovatele dráhy.