Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy
Důvody proč (ne)přezouvat na zimní pneumatiky
Ačkoliv zima nám dle kalendáře začíná až 21.prosince, neustále klesající teploty naznačují, že se již opravdu blíží a nutí nás odložit letní oblečení a obutí do šaten a skříní. Stejně tak správní motoristé ukládají letní pneumatiky do sklepů a garáží. Opět tedy nastal čas vozidlo na zimu připravit.
I když nám vyhláška Ministerstva dopravy č. 30 z roku 2001, v platném znění, přikazuje použití zimních pneumatik v místech, která jsou označená dopravní značkou „Zimní výbava“ (C15a) a to v období od 1.listopadu do 31. března, každý správný motorista ví, že zima není jen v horských oblastech a proto s jejím příchodem své vozidlo přezuje.
Důvod je prostý. Bezpečí a zase bezpečí. Vozidlo, vybavené zimními pneumatikami, má vyšší adhezi (přilnavost) na sněhu, ledu i na suchých studených vozovkách, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami a podstatně kratší brzdnou dráhu. Pro představu: šířka přechodu pro chodce je pouhé 3 metry, brzdná dráha osobního vozidla vybaveného zimními pneumatikami na suché vozovce, při teplotě 0 st. C a rychlosti 60 Km/h, je právě o tyto 3 metry kratší, než při použití letních pneumatik. Uvědomme si, že právě tyto 3 metry mohu znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
No a kdy je ta správná doba pro přezutí vašeho plechového miláčka? Léty prověřeným pravidlem je fakt, že pokud teplota klesne pod 7 st. C, je čas pro přezutí. Od této teploty se začínají projevovat rozdíly mezi letní a zimní pneumatikou. Letní pneumatiky při teplotě pod 7 st. C tuhnou a zhoršují se tím jejich vlastnosti.
Jak poznáte, že daná pneumatika je opravdu zimní? Pneumatiky určené pro zimní provoz mají většinou jednotné označení a to na svém boku. Jedná se o písmena M+S - bláto+sníh (mud+snow) nebo winter – zima.
Pro zimní pneumatiky platí pravidlo 4 x 4.
- 4 stejné zimní pneumatiky na voze
Při montáži pouze 2 ks zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneu pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně!
- 4 zimní sezóny - doba pro použití pneumatik
Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic, než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům.
- 4mm - minimální hloubka dezénu
Pokud klesne hloubka dezénu pod 4mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat!
- 4 měsíce v roce - uplatnění pro zimní pneumatiky
Zimní pneumatika má uplatnění nejen na zasněženém povrchu. Její využití začíná už při poklesu teploty pod +7°C. Nezapomínejte, že i když je během podzimního dne +10° až 12°C mohou večerní a hlavně noční teploty klesnout podstatně níže!
I přes to, že obujete zimní pneumatiky, nemůžete jezdit na sněhu a ledu stejně, jako po suché silnici. Fyzikální zákony platí i pro vozidla se zimními pneumatikami.
Jezděte proto bezpečně a nezapomínejte na vzájemnou toleranci a ohleduplnost.
nprap. Jiří Havel
por. Bc. Ondřej Penc
vytisknout
e-mailem
Facebook