Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Středočeský kraj název

Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje

Vidět a být viděn

Reflexní označení zvýší tvoji bezpečnost 

 

   Vidět a být viděn
 
     Denně dochází na silnicích k vážným dopravním nehodám. Jejich oběťmi bývají často chodci a cyklisté. Příčinou mnoha tragických nehod je nedostatečná viditelnost. Právě chodci a cyklisté jsou velmi lehce zranitelní a jsou tím nejslabším účastníkem silničního provozu a jsou zároveň nejzranitelnější. Proti autu, motorce a kamionům mají jen velmi malou šanci. Auta mají povinnost svítit, chodci by měli být dobře vidět.
 
     „Vidět a být viděn“ je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Řidiči, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že ho neviděli buď vůbec, nebo příliš pozdě. Rovněž chodci, kteří kráčí po krajnici komunikace, jsou velmi lehce zranitelní. Pokud se k takovému neosvětlenému chodci připojí další nebezpečné faktory jako je například mlha, úzká silnice, nebezpečná krajnice, náledí, nepozornost řidiče – ale i chodce apod. je to jen krůček k dopravní nehodě, která je často tragická. Ve většině případů, by k takovému neštěstí nemuselo dojít kdyby…..ale to v životě neplatí a nikomu život nevrátí.
 
      Viditelnost chodců a cyklistů lze zvýšit pomocí vhodně zvoleného oblečení, nášivek a doplňků ze speciálních materiálů. Jsou snadno dostupné a vůbec ne drahé.
 
Zvýšení viditelnosti:
 
Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluoresenčních a reflexních materiálů, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce nebo cyklistu zaznamenat.
  •    fluorescenční materiály
             zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí
             Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová.   
 
  •    reflexní materiály
odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti.
18 metrů
Modré oblečení
24 metrů
Červené oblečení
37 metrů
Žluté oblečení
55 metrů
Bílé oblečení
200 metrů
Reflexní oblečení
Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 31 metrů (1,5 sekundy) na to, aby si uvědomil nebezpečí a dopovídajícím způsobem zareagoval. Pouze s reflexními materiály mu chodci a cyklisté dají dostatek času!
 
Děti
Děti jsou na silnicích ohroženy víc, než jiní chodci. Jsou méně soustředěné a nedokážou ještě dobře odhadovat a předvídat. O to důležitější je, aby byly na silnici co nejlépe vidět. Světlé oblečení, školní brašna a boty s reflexními doplňky učiní jejich každodenní cestu do školy i ze školy bezpečnější.
 
Cyklisté
 Bezpečnostní prvky na jízdním kole jsou nezbytné pro zaručení dobré viditelnosti. Povinné je vybavení přední bílou odrazkou, zadní červenou odrazkou a oranžovými odrazkami na pedálech a v paprscích jízdních kol (mohou být doplněny reflexními proužky na botách a oděvu). Za snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno rovněž světlometem svítícím bílým světlem vpředu a stálým nebo blikajícím červeným světlem vzadu. Pamatujte, reflexní doplňky v každém případě zvyšují bezpečnost cyklistů na silnicích.
 
Alkohol
Velmi častým viníkem dopravní nehody bývá také alkohol. Ten však před jízdou nepožijí jen řidiči motorových vozidel, ale velmi často také právě chodci a cyklisté. Vlivem alkoholu pak u všech dochází ke špatnému odhadu vzdálenosti, nesoustředěnosti a špatným reakcím. A pokud se k alkoholu přidá například i rychlá jízda nastávají situace, kterým by se dalo předejít. Při střetu jsou pak těmi slabšími a ohroženějším většinou právě chodci a cyklisté, kteří nemají proti vozidlům šanci. Díky alkoholu u řidičů, chodců a cyklistů se mnozí účastníci domů již nevrátili.
 
     Policisté Územního odboru policie ČR Praha – venkov denně vyjíždějí k dopravním nehodám, které jsou zaviněny z různých důvodů. Nepozornost, rychlá jízda, nebezpečné předjíždění, alkohol, špatný stav vozidla, mlhy, náledí, přecenění svých sil a stále častěji agresivita řidičů.
 
Statistika
Celkem dopravní nehody s účastí  chodců na území Praha - venkov
 
2009
2010
2011
Praha venkov - ZÁPAD
15
15
1
Praha venkov - VÝCHOD
16
21
7
Praha venkov - JIH
32
21
5
Praha venkov – celkem
63
57
13
 Celkem dopravních nehod, které zavinili chodci na území Praha – venkov
 
2009
2010
2011
Praha venkov - ZÁPAD
7
4
0
Praha venkov - VÝCHOD
2
4
1
Praha venkov - JIH
8
9
2
Praha venkov – celkem
17
17
3
 Konkrétní případy dopravních nehod /nejen s účastí chodců/
 Praha venkov – ZÁPAD
 
 Srazil dvě dívky a z místa nehody ujel
 
Již v  první letošním týdnu došlo krátce před sedmou hodinou ranní došlo v obci Středokluky k dopravní nehodě. Na křižovatce ulic Kladenská a Lidická došlo ke sražení dvou chodkyň. Tyto šly po přechodu pro chodce. Řidič jen krátce zastavil a poté z místa dopravní nehody odjel směrem na centrum do Středokluk. Sedmnáctiletá dívka utrpěla lehká zranění dolní končetiny, druhá dívka vyvázla bez zranění. Tento střet s vozidlem byl policii nahlášen až v odpoledních hodinách. Řidič ani vozidlo nebylo nalezeno. Časová prodleva, která vznikla mezi dobou střetu a dobou ohlášení dopravní nehody byla velká.
 
Najel na krajnici a opustil komunikaci. Štěstí, že zde nebyli chodci.
 
2. března 2011 v poledne v katastru obce Úholičky se stala další z mnoha dopravních nehod. Tentokrát řidič osobního motorového vozidla zn. Honda Accord, který jel ve směru od obce Úholičky na Roztoky najel na pravou nezpevněnou krajnici. Nedbal přitom zvýšené opatrnosti a následně vjel z části mimo komunikaci. O hranu krajnice si poškodil spodní část svého vozidla. Řidič přivolaným policistům tvrdil, že se vyhýbal protijedoucímu nákladnímu vozidlo. Také u tohoto řidiče policisté provedli dechovou zkoušku s negativním výsledkem. V tomto případě nedošlo ke zranění žádných osob. Ale pokud by se zde pohybovali chodci, kteří velmi často krajnici využívají, mohlo dojít k jejich sražení a následnému zranění. Proto je vždy nutné při pohybu chodců po komunikaci dbát zvýšené opatrnosti. A to jak ze strany chodců, tak ze strany řidičů.
 
 Tři vozidla bourala. Řidičů, který nehodu zavinil  před jízdou pil alkohol.
 
Dne 5. března 2011 v podvečer došlo v katastru obce Tuchoměřice k dopravní nehodě. Muž, který řídil osobní motorové vozidlo zn. Daewo ve směru od Kladna na Prahu, nepřizpůsobil rychlost svým schopnostem a narazil přední části svého vozidla do zadní části vozidla jedoucím před ním. Toto vozidlo zn. Renault bylo nárazem odhozeno na středová ocelová svodidla. Zde se odrazilo do pravého jízdního pruhu, kde ještě narazilo do dalšího osobního vozidla zn. Škoda. U této velmi hrozivě vypadající dopravní nehody nebyl naštěstí nikdo zraněn. U řidičů jednotlivých vozidel byla provedena dechová zkouška na přítomnost alkoholu v dechu. U dvou řidičů byla negativní, avšak u řidiče vozidla Daewo prokázala přítomnost alkoholu v hodnotě 1.05 promile. Muž byl převezen do pražské nemocnice k odběru krve. Technická závada jako příčina dopravní nehody, nebyla na místě ohledáním zjištěna a ani jedním z řidičů nebyla uplatňována.
 
Praha venkov – VÝCHOD
 
Chvilka nepozornosti mohla stát čtyřletou dívenku život
 
V pátek 5. února 2011 v jedenáct hodin dopoledne v obci Čelákovice v ulici Masarykova došlo k dopravní nehodě. Čtyřletá holčička vběhla z kolony zaparkovaných vozidel do vozovky a to těsně před projíždějící vozidlo zn. Citroen Xsara Picasso. Řidič vozidla již na danou situaci nemohl nijak reagovat a došlo tak ke střetu s holčičkou. Ta byla pravou přední částí vozidla odhozena zpět mezi zaparkovaná vozidla. Zde dopadla na vozovku. Na druhé straně komunikace byla sestra dívenky, za kterou chtěla silnici přeběhnout a v cukrárně vzdálené jen pár metrů se nacházela maminka obou dívek. Při této dopravní nehodě došlo naštěstí jen k lehkému zranění holčičky. U řidiče byl dechovou zkouškou alkohol na místě vyloučen. Ne vždy takovéto případy končí tímto způsobem. Právě u střetu dětí a vozidla dochází často k těžkým zraněním a v těch nejtragičtějších případech k úmrtí. Proto je vždy důležité, pokud projíždíte podél kolony zaparkovaných aut tuto situaci předvídat. A rodiče by neměli své děti v blízkosti komunikace ani na chvilku spustit z očí. Mnohdy jsou to jen sekundy, které rozhodují o blížícím se neštěstí.
 
Praha venkov – JIH
 
Dívka uklouzla na kraji vozovky a auto ji přejelo nohu
 
V úterý 4. ledna 2011 došlo k dopravní nehodě také v obci Kamenice. Třináctiletá dívenka, která stála na komunikaci křižovatky Ringhofferova a Sídliště I u hloučku dětí. Na zmrzlém sněhu uklouzla a levou nohou sjela do komunikace. V danou dobu zde projíždělo nákladní vozidlo VW Crafter, které přejelo přes nárt dívky. Tento řidič se zachoval správně. Zastavil nedaleko a mladou dívku převezl k ošetření. Z předběžné lékařské zprávy utrpěla zlomeninu vnitřního kotníku. U řidiče byla přítomnost alkoholu vyloučena.
 
 Žena skončila pod koly auta
 
V obci Mnichovice v blízkosti křižovatky ulic Máchova a Jiráskova došlo dne 10. února 2011 k dopravní nehodě, kdy řidič vozidla zn. MAN se plně nevěnoval řízení vozidla. Přehlédl chodkyni, která v tu chvíli procházela před stojícím vozidlem z pravé strany. Rozjel se a ženu srazil. Přivolaní policisté provedli u řidiče ihned dechovou zkoušku na přítomnost alkoholu v dechu řidiče. Zkouška byla negativní. Pětasedmdestátiletá žena utrpěla zranění, která se neslučovala se životem.
 
      Policisté preventivně informační skupiny Praha – venkov a všichni policisté  znovu upozorňují řidiče a všechny účastníky silničního provozu, aby dbali nejen na svoji bezpečnost, ale také na bezpečnost ostatních. 
 

 

vytisknout  e-mailem