V rámci Krajského ředitelství policie kraje Vysočina začal počátkem března fungovat speciální tým „Kamion“. Tvoří jej speciálně vyškolení policisté služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina.
„Policisté tvořící tento tým se při silničních kontrolách na území celého kraje Vysočina, včetně dvaadevadesátikilometrového úseku dálnice D1, zaměří na kontrolu nákladních automobilů a jejich souprav. Budou postihovat především porušování sociálních předpisů, tedy dodržování bezpečnostních přestávek, technický stav souprav a přepravování nebezpečného nákladu,“ řekl k působnosti nově vzniklého týmu kpt. Mgr. Petr Halán, vrchní komisař odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina.
Do současné doby kontroly silniční dopravy v kraji Vysočina policisté prováděli v rámci běžného výkonu, zejména pak při společném výkonu služby s Mobilními elektronickými jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu. „Policisté tuto činnost v rámci běžného výkonu sami v kraji Vysočina zpravidla nevykonávali. Z hlediska nastavení priorit výkonu služby dopravní policie byla tato stávající praxe nevyhovující,“ doplnil Petr Halán.
Proto byla vytvořena specializovaná skupina policistů, která se bude prioritně věnovat uvedené problematice. Pracovní skupina bude personálně obsazena dvaceti dopravními policisty z jednotlivých dopravních inspektorátů, Dálničního oddělení Velký Beranov a oddělení silničního dohledu. Krajského ředitelství policie kraje Vysočina. Všichni členové týmu prošli speciálními kursy, které byly zaměřeny na kontrolovanou problematiku.
Policisté se ale v oblasti kontrol potýkají s problémem. V kraji Vysočina je totiž prozatím nedostatek vyhovujících kontrolních stanovišť, a to zejména na silnicích I. a II. třídy kontroly silniční dopravy probíhají zatím na provizorních místech. Jediným možným řešením by bylo zřídit kontrolní stanoviště pro výkon dohledu na úseku kontroly silniční dopravy ve vybraných místech na území kraje Vysočina. Umístění kontrolních stanovišť by mělo korespondovat s rozložením páteřních komunikací kraje Vysočina, zejména u významných dopravních uzlů. „Správným rozložením kontrolních stanovišť a důslednou kontrolou by bylo možné částečně eliminovat snahu některých dopravců vyhnout se platbě mýtného nebo povinností vyplývajících z povinného užívání zimní výbavy na D1, kdy dochází k nadměrnému zatížení komunikací nižšího řádu tranzitní nákladní dopravou,“ dodal kpt. Mgr. Petr Halán.
Takové kontrolní stanoviště by pak mělo sloužit pouze pro orgány státního odborného dozoru v silniční dopravě a policii. Kontrolní stanoviště by mělo být uzamykatelné a osazeno odpovídajícím dopravním značením.
V současné době Policie České republiky využívá pro kontroly silniční dopravy následující stanoviště :
Jihlavsko: silnice I/38 – Střítež, křižovatka. I/38 a silnice. I/23 - „Kasárna“, silnice.II/602 – Řehořov.
Žďár nad Sázavou: silnice I/37 - Žďár nad Sázavou, Ostrov nad Oslavou.
Třebíč: silnice I/23 – Vladislav, silnice I/38 - Horky, silnice II/360 – Trnava.
Havlíčkův Brod: silnice I/34 - Svatá Anna, silnice I/38 - Golčův Jeníkov, silnice I/38 – Rozňák.
Pelhřimov: silnice II/212 – Košetice, silnice II/602 – Olešná , silnice I/34 - Velký rybník.
Na dálnici D1 jsou pro kontrolní činnost vytvořeny dostatečné kapacity. Kontroly jsou prováděny na zpevněných plochách mimo komunikaci v místech, kde byly i v minulosti prováděny kontroly ze strany Policie ČR.
mjr. JUDr. Dana Čírtková, vrchní komisař
17. březen 2011