Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

Žďárské přechody

ŽĎÁR NAD SÁZAVOU: Bezpečnost chodců na přechodech je prioritou. 

     V týdnu od 4. dubna do 8. dubna 2011 probíhá na území všech 14 krajských ředitelstvích preventivní akce Zebra se za Tebe nerozhlédne. Na tomto projektu již osmým rokem spolupracuje Policie ČR se Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra.

     Bezpečnost chodců na přechodech pro chodce je důležitým aspektem silničního provozu. Jednou z hlavních priorit Krajského ředitelství policie kraje Vysočina pro letošní rok je i zvýšení počtu bezpečných přechodů na území celého kraje Vysočina.

 

     Aby přechody na území celého kraje byly bezpečné, musí splňovat podmínky platných právních a technických předpisů, které mají za cíl zmírnit bariérový účinek komunikace a vytvořit přecházení jednodušším a bezpečnějším, za dodržení maximální délky a minimální šířky přechodu pro chodce, pro minimalizaci času a vzdálenosti pohybu chodce po komunikaci a bezproblémové míjení chodců samotných. Řidič i chodec by měli mít rozhled na patřičnou vzdálenost, s dostatečně včasným vzájemným vizuálním kontaktem. Chodníky s navazujícími přechody pro chodce musí umožnit bezpečný, snadný a plynulý pohyb osob, včetně osob s omezenou schopností pohybu nebo orientace, pro něž slouží některé vodící prvky, kterými jsou mj. hmatové prvky (např. signální pás, vodící pás přechodu a varovný pás).

 

Vodící prvky – vymezují prostor pro pohyb jednotlivých účastníků provozu v prostoru (vodorovné značení, odlišný povrch/barva, dlažba, reliéfní dlažba, hmatný pás, zvýšený obrubník…), včetně orientace nevidomých a slabozrakých osob při pohybu. Např.:

  • Signální pás – je forma vodící linie označující místo odbočení z vodící linie k orientačně důležitému místu. Například přístup k přechodu pro chodce a zároveň určuje směr přecházení. Tento pás musí mít nezaměnitelnou strukturu a charakter povrchu, který se odlišuje od okolí (např. reliéfní dlažba). Rovněž musí začínat u přirozené nebo umělé vodící linie.

  • Vodící pás přechodu – skládá se ze dvou proužků a vede středem přechodu (hmatný pás).

  • Varovný pás – hmatově vyznačuje rozhraní mezi vozovkou a chodníkem v místě sníženého obrubníku (např. reliéfní dlažba).

 

     Bohužel většina přechodů pro chodce tyto podmínky nesplňuje. Jestliže přechody neodpovídají podmínkám bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, tak na nich stoupá riziko ohrožení bezpečnosti chodců. Policisté, kteří se touto problematikou zabývají, na zjištěné závady upozorňují jejich zřizovatele a předkládají jim možné návrhy na odstranění zjištěných závad. Zřizovatelem přechodů bývají většinou města a obce, proto také záleží na jejich možnostech, většinou finančních, kdy a v jaké kvalitě závady na přechodech odstraní.

 

     Dopravní inženýr z Dopravního inspektorátu ve Žďáře nad Sázavou prováděl kontrolu a vyhodnocoval na šest desítek přechodů pro chodce na silnicích 1. třídy.

V rámci revizí přechodů pro chodce je hodnocen soulad existujících přechodů pro chodce s platnými právními a technickými předpisy (mj. vyhláškou Ministerstva pro místní rozvoj č. 398/2009 Sb.- o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb a ČSN 73 6110 – Projektování místních komunikací). Na základě následných vyhodnocení jsou navrhována konkrétní řešení v případě zjištěných nedostatků a v některých případech dávány návrhy na zrušení přechodů pro chodce, které lze považovat za nebezpečné, po předchozím posouzení poptávky po přecházení, možnosti a eventuelní náročnosti případné rekonstrukce ve vztahu k míře rizika ohrožení účastníků provozu,“ konstatoval komisař por. Bc. Milan Prokop.

 

     Mezi přechody, které nesplňují předepsané podmínky ve Žďáře nad Sázavou, můžeme zařadit například ty, které se nachází na ulici Santiniho, Brněnská, Horní, Novoměstská, z nichž některé lze považovat za nebezpečné. Naopak mezi bezpečné přechody patří přechody u nedávno vybudovaných okružních křižovatek.

 

Přechod na ulici Santiniho

  • špatný rozhled pro řidiče i pro chodce

  • přechod není vybaven vodícími prvky

  • je nedostatečně (pouze jednostranně) osvětlen

  • protože tento přechod lze pokládat za nebezbečný, bude navrženo jeho zrušení

Přechod na ulici Horní

  • přechod je dlouhý téměř 13 metrů

  • varovný pás je pouze z jedné strany

  • další vodící prvky chybí

  • navrhnuté řešení: úprava vodících prvků přechodu, stavebně – technické úpravy (střední dělící ostrůvek/vysazené chodníkové plochy)

Přechod na ulici Brněnská

  • tento přechod je dlouhý 13 metrů

  • nejsou zde provedeny žádné stavebně technické úpravy pro bezbariérové užívání

  • chybí hmatové prvky

  • přechod není osvětlen

  • protože tento přechod lze pokládat za nebezbečný, bude navrženo jeho zrušení

Bezpečný přechod na ulici Brněnská

  • po rekonstrukci

     

por. Mgr. Jana Martincová, komisař

8. dubna 2011


 

 


 

Odkazy do noveho okna

ulice Brněnská 5

ulice Brněnská 5 

Detailní náhled

ulice Brněnská 6

ulice Brněnská 6 

Detailní náhled

ulice Brněnská po úpravě

ulice Brněnská po úpravě 

Detailní náhled

ulice Brněnská před úpravou

ulice Brněnská před úpravou 

Detailní náhled

ulice Horní 3

ulice Horní 3 

Detailní náhled

ulice Horní 4

ulice Horní 4 

Detailní náhled

ulice Santiniho 1

ulice Santiniho 1 

Detailní náhled

ulice Santiniho 2

ulice Santiniho 2 

Detailní náhled

vodící prvky po úpravě

vodící prvky po úpravě 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem