Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje
Novinky u dopravní policie
Ms kraj: Moravskoslezští dopravní policisté mají nové přístroje.
Moravskoslezští dopravní policisté opět krok před ostatními! Začnou jako první v republice používat přístroje na měření propustnosti skel a sady k distančnímu monitorování a dokumentaci rizikového chování účastníků silničního provozu.
Úpravy zasklení vozidel patří mezi rizikové faktory ohrožující bezpečnost na silnicích. Nadměrné zatemnění navíc ztěžuje pátrání po pohřešovaných a hledaných osobách, a dokazování dopravních přestupků. Druhá oblast je charakterizována oblastí příčin dopravních nehod – dominuje nesprávný způsob jízdy. Zejména k preventivním účelům (represi však nevyjímaje) a tudíž zlepšení bezpečnosti na silnicích začnou moravskoslezští policisté jako první v republice používat mobilní přístroje na měření propustnosti skel a sady k distančnímu monitorování a dokumentaci rizikového chování účastníků silničního provozu.
Tyto novinky jsou zahrnuty v preventivním projektu Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje „Bezpečně na silnicích v příhraničí – podpora prevence a společné řešení problémů“, který je spolufinancován z Operačního programu přeshraniční spolupráce Česká republika – Polská republika 2007 – 2013, fondů mikroprojektů Euroregionu Silesia.
1. Měření propustnosti skel
Moravskoslezští policisté zjistili při analýzách dopravně bezpečnostní situace a dopravní nehodovosti v kraji, že mezi nezanedbatelné rizikové faktory technického charakteru ohrožující bezpečnost provozu na pozemních komunikacích patří úpravy zasklení vozidel, které mají za následek nadměrné snížení jeho světelné propustnosti. Jako příklad lze uvést nutnost interakce mezi chodcem přecházejícím silnici po přechodu a řidičem vozidla. Bez očního kontaktu chodec nerozpozná, zda ho řidiče registruje. Řidič musí naopak mít co nejlepší výhled z auta, aby mohl chodce včas zpozorovat a umožnit mu bezpečné přejití vozovky.
Porušení legislativních předpisů při zatemnění nejenže negativně ovlivňuje bezpečnost silničního provozu, ale v případě nemožnosti osádku vizuálně registrovat ztěžuje práci Policie ČR například při pátrání po hledaných a pohřešovaných osobách, dokazování dopravních přestupků a odhalování pachatelů trestné činnosti.
Policisté z odboru služby dopravní policie krajského ředitelství na situaci zareagovali a výsledkem jejich snahy jednoznačně podporované vedením krajského ředitelství je zmíněný projekt („Bezpečně na silnicích v příhraničí – podpora prevence a společné řešení problémů“), díky němuž disponují dopravní policisté v kraji (konkrétně 7 dopravních inspektorátů a 1 dálniční oddělení) 8 přístroji na měření propustnosti skel. Přístroje, jejichž nákup a používání nesporně přispěje ke zlepšení možností dopravní policie k pozitivnímu moderování dopravně bezpečnostní situace v příhraničí (zvýšení bezpečnosti chodců a dalších účastníků silničního provozu), již prošly testováním.
Mezi výhody přístroje patří:
-
malá velikost, nízká hmotnost
-
snadné používání, nízká spotřeba
Proč jsou do projektu zainteresování polští policisté, konkrétně z Opole a Katovic? Za prvé, po vstupu do Schengenského prostoru již nelze dopravně bezpečností situaci v příhraničí efektivně moderovat bez spolupráce se zahraničními partnery na bázi společné akce. A zda druhé, kolegové z Polska již odpovídající technické vybavení mají k dispozici a tedy disponují praktickými zkušenostmi, které čeští dopravní policisté od nich v rámci prvních společných dopravně bezpečnostních akcí získají. Projekt je především preventivní, a proto budou policisté při akcích řidičům také rozdávat různé předměty a propagační materiály upozorňující nejen na danou problematiku, ale připomínající rovněž základní předpisy a pravidla řízení vozidla v České a Polské republice.
2. Sada k distančnímu monitorování a dokumentaci rizikového chování účastníků silničního provozu
Díky projektu krajského ředitelství již mají moravskoslezští dopravní policisté také – jako první v republice – 8 sad pro distanční monitorování a dokumentaci rizikového chování účastníků silničního provozu. Pro zakoupení speciálních sad se policisté rozhodli na základě analýz dopravní nehodovosti, které jednoznačně dokazují, že dominantní příčinou nehod je „způsob jízdy“. Jedná se například o jízdu po nesprávné straně vozovky, chyby při udání směru jízdy, anebo o vysoce rizikové jednání hrozící nehodou s usmrcením – řeč je o vjetí do protisměru nebo nesprávné otáčení.
Sada obsahuje tyto základní komponenty:
K základním výhodám sady patří:
Univerzálnost sad umožňuje jejich souběžné a následné využití k efektivním cíleným preventivním aktivitám při dopravně bezpečnostních akcích. A dále, umožňuje využití při monitorování, hloubkových analýzách rizikového chování účastníků silničního provozu a navržení odpovídajících opatření (jedná se například o zjištění příčiny zvýšené dopravní nehodovosti v nehodovém úseku, technickou úpravu komunikace a jejích součástí, změnu dopravního značení…). Přístroje je možné použít také k zajištění kvalitního důkazního materiálu u řidičů vozidel.
V souhrnu je možné konstatovat, že nákup a používání těchto přístrojů nesporně přispěje ke zlepšení možností dopravní policie pozitivně moderovat dopravně bezpečnostní situaci v příhraničí v uvedené oblasti.
Prezentace k projektu ZDE
por. Mgr. Soňa Štětínská
Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje
25. 8. 2011
vytisknout
e-mailem
Facebook