V průběhu devíti měsíců letošního roku vyšetřovali policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina v Kraji Vysočina celkem 1 954 dopravních nehod, při nichž zahynulo osmadvacet osob. Při nehodách letos zemřelo deset řidičů osobních vozidel, jeden řidič nákladního vozidla, pět řidičů motocyklu, čtyři chodci, čtyři cyklisté a čtyři oběti jako spolujezdci z osobních vozidel. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se počet dopravních nehod zvýšil o dvanáct procent. O deset procent poklesly nejtragičtější následky nehod – tedy počty smrtelných zranění. Celkem 140 účastníků se při nehodách těžce zranilo, což je zvýšení o 46 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2010.
Dalších 896 účastníků utrpělo při nehodách lehké zranění. Toto číslo je ve srovnání s počtem lehce zraněných za sedm měsíců roku 2010 o tři procenta vyšší. Hmotná škoda na havarovaných vozidlech a ostatním majetku se vyšplhala na 146 677 000 korun a ve srovnání se stejným obdobím roku 2010 je o čtyři procenta vyšší. Ve 165 případech policisté při vyšetřování nehody zjistili, že řidič před jízdou požil alkoholické nápoje. U 126 účastníků dopravní nehody policisté zjistili hladinu alkoholu vyšší než jedno promile!
Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod v Kraji Vysočina stále řadíme způsob jízdy – 796 nehod, další velice častou příčinou je nepřiměřená rychlost – 565 nehod, nedání přednosti v jízdě - 182 nehod. Mezi dalšími častými příčinami lze nalézt také nesprávné předjíždění – 36 případů. Ve třinácti případech byla příčinou nehody technická závada na vozidle.
Právě v důsledku nepřiměřené rychlosti dochází k vážným nehodám s těžkými následky. S narůstající rychlostí vozidla se výrazně zhoršují následky dopravních nehod. I když je technická úroveň automobilů, především v oblasti pasivní a aktivní bezpečnosti na vysoké úrovni, má rychlost rozhodující vliv na vznik a především následky dopravních nehod. Tento fakt jednoznačně potvrzují i policejní statistiky. Rychlost jízdy hraje hlavní roli nejen ve vztahu k příčinám nehod, ale také k následkům nehod.
Nepřiměřená rychlost se podílí nebo spolupodílí na vzniku většiny dopravních nehod. Vyplývá to také ze skutečnosti, že schopnosti řidiče jsou limitované především jeho reakční dobou. Nepřiměřená rychlost hraje podstatnou roli také u nehod označovaných jako nezvládnutí řízení vozidla, kdy vlivem rychlosti dochází k překročení mezí vyplývajících z fyzikálních zákonů.
Další častou skupinou nehod, kde hraje nepřiměřená rychlost významnou roli, jsou nehody s nedáním přednosti v jízdě. Velmi často dochází k výraznému překračování povolené rychlosti jízdy na hlavní komunikaci před křižovatkami, důsledkem čehož dochází k chybnému odhadu vzdálenosti vozidel jedoucích po hlavní komunikaci ze strany řidičů vjíždějících do křižovatek z vedlejší komunikace.
Podle názoru dopravních expertů ještě výraznější dopad v negativním smyslu slova na bezpečnost silniční dopravy má nepřiměřeně vysoká rychlost na následky dopravních nehod. I když jsou současná moderní vozidla vybavena kromě bezpečnostních pásů i airbagy, jsou tyto prostředky pasivní bezpečnosti vozidel opravdu účinné jen do zhruba 100 km/h. Nad tuto hranici jejich schopnost absorbovat velkou kinetickou energii osádky vozidla například při nárazu vozidla prudce klesá. Při rychlosti 130 km/h jsou už i tyto moderní prostředky pasivní bezpečnosti málo účinné a těžkým zraněním či smrti nezabrání.
Další neméně významnou skupinou nehod, kde nepřiměřená rychlost hraje významnou roli, jsou dopravní nehody s chodci. Při srážce vozidla s chodcem velmi záleží na rychlosti vozidla. Od této rychlosti je přímo odvislý druh zranění. Ze statistiky nehod vyplývá, že hraniční rychlostí, kdy chodec může ještě reálně přežít srážku s vozidlem je 50 km/h. Při rychlosti 30 km/h má chodec velkou naději, že srážku s vozidlem přežije a utrpí jen lehčí zranění.
Pokud bychom se zaměřili na rozbor dopravních nehod podle druhu vozidla, tak za devět měsíců letošního roku havarovalo 1737 osobních vozidel, 495 nákladních vozidel, 146 návěsů, 99 přívěsů, 27 autobusů, 136 motocyklů a 145 cyklistů. Ve dvaceti případech havarovali řidiči traktorů. V období od ledna od konce září se stalo účastníkem nehody také 84 chodců a v 64 případech se nehoda stala na přechodu pro chodce, ve 43 případech v bezprostřední vzdálenosti do 20 metrů od přechodu pro chodce. Chodci zavinili devatenáct nehod. V 95 případech řidič od nehody ujel.
Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina budou i v průběhu podzimních a zimních měsíců v rámci běžného výkonu služby i v rámci mimořádně vyhlašovaných dopravně bezpečnostních akcí zaměřovat svoji pozornost na všechny komunikace, na nichž dochází nejčastěji k dopravním nehodám. Zejména s příchodem podzimu je potřeba, aby chodci i cyklisté měli na mysli, že je zapotřebí, aby byli na silnicích dobře vidět, tedy v případě cyklistů, aby dbali na správné osvětlení svého jízdního kola.
Řidiči musí počítat s tím, že policisté budou kromě jiného kontrolovat, zdali řidič neusedl za volant pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Také v letošním roce sehrál při některých tragických nehodách v našem kraji svoji roli alkohol. Stejnou pozornost budeme zejména před nadcházejícím zimním obdobím věnovat technickému stavu vozidel.
mjr. JUDr. Dana Čírtková, vrchní komisař
4. říjen 2011