Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Blíží se čas výměny pneumatik

Řidiči, nezapomeňte 

Novelizací zákona o provozu na pozemních komunikacích, která proběhla v letošním roce, došlo k několika zásadním změnám. Kromě bodového systému zasáhly změny i do jiných oblastí. Od tohoto roku vyplývá řidičům povinnost vyměnit na vozidle letní pneumatiky za zimní. A to v období od 1. listopadu do 31. března. V zákoně je uvedeno, že tato povinnost platí, kdy se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat vrstva sněhu, led nebo námraza. V praxi to znamená, že pokud vyjede šofér z místa, kde jsou silnice suché a nenamrzlé, ale pojede například na hory, měl by zimní pneumatiky mít nasazené. Vzhledem k cílovému místu lze předpokládat, že dojde ke změně povětrnostních podmínek. Ale patrně většina řidičů je zodpovědná a ví, že výměnou pneumatik chrání sami sebe, své blízké i okolí. Zimní pneumatiky jsou svojí konstrukcí, materiály a dezénem lépe přizpůsobeny provozu za nižších teplot a používají se přibližně od poloviny října do poloviny dubna, kdy je průměrná teplota pod 5 °C. Zimní pneumatiky musí mít u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti do 3500 kg na všech kolech hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm. Automobily převyšující hmotnost 3500 kg musí mít zimní pneumatiky na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly a dezén musí mít hloubku alespoň 6 mm. Častým dotazem v poslední době bývá, zda lze použít celoroční pneumatiky. Ty povolené jsou, ale musí mít speciální označení (M+S, M.S, M/S nebo MS).  Za zimní pneumatiku se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML nebo MPT. V každém případě ale pneumatiky musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu, zejména největší povolené hmotnosti vozidla a jeho nejvyšší konstrukční rychlosti. Motorista nalezne veškeré tyto potřebné údaje v technickém průkazu od vozidla. Pneumatiky používáme jen ty, které jsou pro daný typ automobilu určeny a to jeho výrobcem, pokud při schválení technické způsobilosti není stanoveno jinak. Motorista pak musí dbát, aby současně nebyly použity pneumatiky různých rozměrů a konstrukcí. Na téže nápravě musí být vždy použity pouze shodné typy. To znamená pneumatiky stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky. Výjimku tvoří situace, kdy řidič například píchne kolo. Při nouzovém dojetí nebo na dobu nezbytně nutnou a musí použít rezervu. Ta může být i s letním vzorem. Motoristova další cesta by měla ale vést do pneuservisu, kde vše uvede do pořádku.
         Téměř každého bude nejspíš zajímat, co mu hrozí, když jej budou kontrolovat policisté a zjistí, že ačkoliv jsou povětrnostní podmínky špatné, má jeho vůz letní pneumatiky. Dotyčný se dle silničního zákona dopustil přestupku, za který mu hrozí bloková pokuta až 2000 korun. Bodového systému se tento prohřešek nedotkne.

nprap. Simona Čejková
21. října 2011

vytisknout  e-mailem