Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje
Bilance dopravní nehodovosti
Za rok 2011 na Rokycansku
Policisté bilancovali uplynulý rok 2011. Jedním ze slenovaných ukazatelů je i dopravní nehodovost na komunikacích našeho regionu. Pro přehlednost jsou uvedeny i srovnávací údaje o počtu dopravních nehod v posledním desetiletí a rozbor nehodovosti dle podstatných skutečností - následky, místo, zavinění a příčina:
Rok | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
počet | 151 | 124 | 217 | 543 | 670 | 761 | 710 | 706 | 669 | 604 |
Srovnání s předchozímí léty :
Rok | 2011 | 2010 | 2009 |
---|---|---|---|
Počet dopravních nehod | 151 | 124 | 217 |
Smrt účastníků | 3 | 6 | 4 |
Těžké zranění | 8 | 8 | 12 |
Lehké zranění | 89 | 80 | 115 |
Celkové škody | 15.092.700,- | 10.667.800,- | 19.532.100,- |
Alkohol u viníka DN | 18 | 22 | 18 |
PŘÍČINA DN : | |||
Nesprávný způsob jízdy | 64 | 49 | 101 |
Nepřiměřená rychlost | 51 | 41 | 69 |
Nedání přednosti | 28 | 19 | 33 |
Nesprávné předjíždění | 5 | 6 | 6 |
MÍSTO DN : | |||
Silnice 1. třídy | 2 | 1 | 4 |
Silnice 2. třídy | 77 | 47 | 87 |
Silnice 3. třídy | 43 | 44 | 70 |
Místní komunikace | 24 | 26 | 40 |
Účelová kom. (polní, lesní cesty) | 0 | 1 | 2 |
Účelová kom. ostatní (parkoviště) | 5 | 5 | 14 |
NEJČASTĚJŠÍ ZAVINĚNÍ : | |||
Řidičem motorového vozidla | 144 | 106 | 194 |
Řidičem nemotorového vozidla | 4 | 9 | 15 |
Chodcem | 3 | 7 | 5 |
Zvěří | 0 | 1 | 0 |
Z uvedených údajů je zřejmé, že počet dopravních nehod evidovaných policií na území našeho regionu v uplynulém roce o necelé tři desítky stoupl. Snížený počet nehod oproti předcházejícímu roku byl zaznamenán u nehod s nejzávažnějším následkem, kdy účastník nehody zemřel. Jednalo se o 3 osoby (2x motocyklista, 1x řidič osobního vozu).
Opět bychom v souvislosti s předloženými statistikami rádi řidiče upozornili na nejčastější příčiny nehod, které zůstavají již po několik let stejné. Jak je patrné z uvedeného zpracování, je jimi neustále nesprávný způsob jízdy (=nevěnování se řízení, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidly, nezvládnutí řízení) a nepřiměřená rychlost (=nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu komunikace, zejména pak při změnách počasí, snížené viditelnosti, mlze, námraze.....). V těchto měsících by se měli vzhledem ke klimatickým podmínkám řidiči maximálně na jízdu soustředit, zejména se plně věnovat řízení a přizpůsobit rychlost jízdy stavu a povaze vozovky. Dbát zvýšené opatrnosti v místech mostních objektů a propustek, kde vozovka namrzá. Před křižovatkou by měli jízdu zpomalit.
V počtu "hříšníků" pod vlivem alkoholu je patrný mírný pokles, ale přesto je třeba připomenout, že zejména alkohol, či jiná omamná či psychotropní látka, hraje při dopravních nehodách velkou roli, jelikož ovlivňuje ovládací a rozpoznávací schopnosti řidiče.
Další vyhodnocení se týkalo i časových údajů, kdy se nejčastěji bouralo na Rokycansku ve středu a na druhém místě je současně úterý a neděle. Jako kritické hodiny s největším počtem dorpavních nehod byla stanovena doba mezi 12 a 14 hodinou.
V rámci předcházení vzniku dopravní nehody hraje v zimních měsících a při snížené viditelnosti významnou roli i velice důležitá zásada při pohybu na komunikacích : "Vidět a být viděn". Tato zásada oslovuje nejenom řidiče, ale i chodce, kteří použitím reflexních prvků na oblečení zvyšují svoji bezpečnost na komunikacích. Řidičům pak tato zásada připomíná, aby okna vozu před započetím jízdy řádně očistili od námrazy a měli tak dostatečný výhled.
Mimo uvedené lze dodat - buďte při řízení opatrní a předcházejte tomu, aby dopravní nehoda změnila v setině sekundy Váš život.
nprap. Bc. Jana Tomková
1.2.2012