Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
hl. m. Praha název

Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy

Zimní pneumatiky jsou opět letos povinné!?

S přicházející zimou vytahujeme z našich šatníků teplejší kousky oblečení a ukládáme své letní věci do skříní. Zodpovědný motorista opráší také zimní obutí pro svého plechového miláčka a jde "přezouvat". Letošní zimu nečeká řidiče motorových vozidel žádná změna a po všech možných „odborných diskuzí odborníků“ je jasné, že různě připravované novely zákona 361/2000 Sb. neprojdou a nejbližší termín změn bude nejspíše až příští zimu 2013-2014. Z čehož jasně vyplývá, že letos opět všichni přezouváme na zimní pneumatiky. 

Statistiky odborných časopisů uvádějí, že řidičů, kteří přezuli své vozidlo je   již 90-94 %. A argumenty typu: „Vždyť na letních to jede přece taky“, nebo „To se dá objet“ už naštěstí nejsou pravdivé a řidiči se stávají zodpovědnými. Zákon č. 361/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, novelizovaný zákonem č. 133/2011 Sb., užití zimních pneumatik přímo nařizuje. Tato informace je obsažena v § 40a předmětného zákona, kde je uvedeno:
                                                                                 
 
 § 40a
 Provoz vozidel v zimním období
 
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
 
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo 
 
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm. 
 
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí18a).
 
Je zde sice prostor pro argument typu: „V Praze přece nesněží“, ale zákon hovoří jak o sněhu, tak o ledu a námraze. A ruku na srdce vážení řidiči, asi nikdo z nás není tak erudovaný meteorolog, aby si mohl dovolit říci, jaké bude počasí, než dorazíme do cíle své cesty. A o to hlavně jde, dojet BEZPEČNĚ! Zákonodárce nezpřísňuje podmínky jízdy v zimě jen proto, aby měla policie co pokutovat, ale hlavně z toho důvodu, že v zimním období je dopravní nehodovost velmi vysoká a jednou z nejčastějších příčin je právě jízda na letních pneu.
 
Pokud se najde řidič, který si přece jen bude myslet, že na celý zákon vyzraje a přezouvat nebude, nechť si uvědomí, že v případě, že se v období od 1. listopadu do 31. března na silnici, kterou hodlá použít k jízdě, objeví sníh, led či námraza, nesmí s vozidlem vůbec vyjet. V zimním období to tak znamená skoro každé ráno a večer (jinovatka = námraza) a každé místo s uježděným sněhem (led). Dnů s možností užít vozidlo s letními pneu bude tedy opravdu málo. Další argument „Vždyť ráno svítilo sluníčko“ bude v případě náhlé změny počasí také bezpředmětný. Zkrátka zákon hovoří jasně a řidiči by si měli uvědomit, že pokud nepřezují, tak mnohdy nevyjedou. Dále je třeba si pamatovat, že osobní vozidla musí mít zimní pneumatiky na všech kolech (už ne pouze na hnané nápravě) a že minimální hloubka dezénu (vzorku) je 4mm. Co tedy udělá správný a zodpovědný motorista? – přezuje!
 
Důvod je prostý. Bezpečí a zase bezpečí. Vozidlo, vybavené zimními pneumatikami, má vyšší adhezi (přilnavost) na sněhu, ledu i na suchých studených vozovkách, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami a podstatně kratší brzdnou dráhu. Pro představu: šířka přechodu pro chodce je pouhé 3 metry, brzdná dráha osobního vozidla vybaveného zimními pneumatikami na suché vozovce, při teplotě 0 st. C a rychlosti 60 Km/h, je právě o tyto 3 metry kratší, než při použití letních pneumatik. Uvědomme si, že právě tyto 3 metry mohu znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
 
No a kdy je ta správná doba pro přezutí vašeho plechového miláčka? Nově nám zákon ukládá přezout nejpozději do 1. listopadu a dále je léty prověřeným pravidlem, že pokud teplota klesne pod 7 st. C, je čas pro přezutí. Nemusíme tedy čekat až na zákonem určený termín. Od této teploty se začínají projevovat rozdíly mezi letní a zimní pneumatikou. Letní pneumatiky při teplotě pod 7 st. C tuhnou a zhoršují se tím jejich vlastnosti.
 
Jak poznáte, že daná pneumatika je opravdu zimní?
 Shánějte ty s horami a vločkou
Tuzemské zákony považují za zimní gumy ty, jež mají označení M+S. Renomovaní výrobci pneumatik však doporučují vybírat do mrazu a na sníh jen ty, které nesou emblém hory se třemi vrcholy a se sněhovou vločkou.
Písmena M+S na boku pláště coby spolehlivé označení zimní pneumatiky nestačí. Písmena M a S znamenají "mud and snow", tedy bláto a sníh, o gumy do mrazivého počasí přímo nejde. Jsou jedním z označení plášťů pro terénní vozy.
Na to, kterou pneumatiku lze iniciálami M a S označit, není předpis. Hřeší na to výrobci levných pneumatik a matou tak motoristy. Někdy se stává, že firma opatří písmeny M+S dokonce i letní pneumatiku.
Písmena M+S i ikonka hory s vločkou mohou být na pneumatikách vedle sebe. Zimní pneumatiku však spolehlivě označuje jen ten druhý symbol..
 
Odborník z pneuservisu nám radí: „V případě, že potřebujete nakoupit nové pneumatiky, je vhodné pořizovat originální a kvalitní značkové zboží testované autoklubem ADAC, pneumatiky oficiálně dovezené do ČR s plnou zárukou, garancí kvality a původu. Důvěryhodné testy Vám naznačí, které zboží je prověřené a kterému byste se měli raději vyhnout."  ( zdroj: Svět Motoru)
 
Pro zimní pneumatiky platí pravidlo 4x4.
 
  •  4 stejné zimní pneumatiky na voze
     Při montáži pouze 2 ks zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneu pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně! A právě z tohoto důvodu nám § 40c zák. č.361/2000 Sb. jasně přikazuje použití zimních pneumatik na všech 4 kolech.
 
  •  4 zimní sezóny - doba pro použití pneumatik
     Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic, než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům. 
 
  •  4mm - minimální hloubka dezénu 
     Pokud klesne hloubka dezénu pod 4mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat! 
 
  •  4 měsíce v roce - uplatnění pro zimní pneumatiky
     Zimní pneumatika má uplatnění nejen na zasněženém povrchu. Její využití začíná už při poklesu teploty pod 7°C. Nezapomínejte, že i když je během podzimního dne +10° až 12°C mohou večerní a hlavně noční teploty klesnout podstatně níže! I přes to, že obujete zimní pneumatiky, nemůžete jezdit na sněhu a ledu stejně, jako po suché silnici. Fyzikální zákony platí i pro vozidla se zimními pneumatikami.
 
Jestliže nezodpovědný řidič i přes tyto veškeré informace není ochoten připustit povinnost přezutí na zimní pneu, nechť jsou mu posledním varováním slova mluvčího Policejního prezidia PČR:
 
„V souvislosti se zimními pneumatikami nejsou sice plánovány žádné masivní celoplošné akce, neznamená to ale, že se řidiči nemohou s kontrolou setkat. Podstatným impulsem pro kontroly zimních pneumatik budou povětrnostní podmínky, které zvyšují riziko ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. V případě, že bude mít absence zimních pneumatik přímý vliv na vznik a průběh dopravní nehody, přihlédnou policisté při šetření nehody také k této skutečnosti. Informace o pneumatikách vozidla, které mělo účast na dopravní nehodě, bude součástí protokolu o nehodě, který je automaticky předáván České kanceláři pojistitelů.
Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do 2000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávnění zakázat řidiči další jízdu. Při kontrolách bude policisty zajímat nejen druh pneumatiky, ale samozřejmě také její stav.“
 
A nakonec nezbývá, než popřát šťastnou zimní sezónu všem motoristům.
 
 
 
nprap. Jiří Havel – 16. 10. 2012
Odkazy do noveho okna

Přehledová tabulka - ziminí pneumatiky

Přehledová tabulka - ziminí pneumatiky 

Detailní náhled

Symbol hlučnost uváděných na nových štítkách u pneumatik

Symbol hlučnost uváděných na nových štít... 

Detailní náhled

Symbol znázorňující brzdnou dráhu na mokré vozovce na nových štítkách u pneumatik

Symbol znázorňující brzdnou dráhu na mok... 

Detailní náhled

Symbol znázorňující valivý odpor na nových štítkách u pneumatik (spotřeba paliva)

Symbol znázorňující valivý odpor na nový... 

Detailní náhled

Vozorový příklad štítku, kterým musí být vybavené všechny pneumatiky vyrobené po 1.7.2012

Vozorový příklad štítku, kterým musí být... 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem