Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

První sníh na slinicích

ŽĎÁRSKO: Kdo je připraven, není zaskočen 

O uplynulém víkendu pokryl nejen naše silnice sníh. To, že se ochlazuje, postřehl snad každý. Ze svých šatních skříní nyní vyndáváme teplejší oblečení a letní věci zase ukládáme do zadních částí. V nastávajícím ročním období musíme počítat s rychlými změnami počasí. Dešťové srážky se mohou změnit ve sněhové a sněhové v dešťové. Každý řidič tak musí uzpůsobit svoji jízdu klimatickým podmínkám. Týká se to především přizpůsobení rychlosti, ohleduplnosti, pozornosti nebo ostražitosti. Od 1. listopadu do 31. března přibývá řidičům i další povinnost, mít svůj dopravní prostředek vybaven zimními pneumatikami s předepsanou výší vzorku. S přezutím vozidel nemusí řidiči čekat až na určený termín. Odborníci doporučují výměnu letních pneumatik za zimní, pokud venkovní teplota klesne pod 7° C. Při této teplotě se zhoršují jízdní vlastnosti letních pneumatik.

§ 40a

Provoz vozidel v zimním období 

 

1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud 

 

a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo

 

b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,

 

lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.

 

2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí18a).

 

Lehkým zraněním skončila dopravní nehoda na Novoměstsku, ke které vyjížděli žďárští dopravní policisté v sobotu 27. října. Třiatřicetiletá řidička krátce před 17. hodinou jela po silnici II. třídy od obce Radešínská Svratka směrem k Novému Městu na Moravě. V táhlé levotočivé zatáčce zřejmě nepřizpůsobila rychlost jízdy. Na silnici v tu dobu byla souvislá vrstva rozbředlého sněhu. Žena dostala s vozidlem Hyundai smyk, který nezvládla. I s vozem skončila mimo vozovku, kde v příkopu narazila do stromu. Řidička byla z místa nehody převezena s lehkým zraněním na ošetření do nemocnice. Její dechová zkouška provedená policisty byla negativní. Způsobená škoda je vyčíslena na 26 000 korun.
 

Smyk je ve vysokém procentu způsoben nebo zaviněn chybou řidiče. Nejčastěji se řidiči dostanou do smyku, když projíždí zatáčkou nebo křižovatkou,“ řekl npor. Bc. Zdeněk Kubík, vedoucí dopravního inspektorátu ve Žďáře nad Sázavou. Jak dodal, kluzká nebo namrzlá silnice ve spojení s rychlou jízdou v mnohých případech končí dopravní nehodou.

 

Jak zvládnout smyk? Rady mohou být různé. Některé mohou pomoci, některé naopak ublížit. Jak zvládnout pro řidiče krizovou situaci, když se dostane do smyku?

 

Obecně lze použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem.

 

Je ale také dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním. Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS (antiblokovacím systémem brzd), ESP (elektronickou stabilizací podvozku) nebo TCS (protiskluzovým systémem kol).

 

Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí):

- ubrat plyn

- nepoužívat brzdu

- volantem pouze vyrovnávat, aby vůz zůstal na silnici

- sešlápnout spojku do doby, než se podaří smyk vyrovnat

 

Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy tzv. „hodiny“)

- ubrat plyn

- nikdy nebrzdit

- natočit volant proti vybočení zádi a sešlápnout spojku (když se záď auta natočí doprava, točte volantem doleva a naopak - dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici)

 

por. Mgr. Jana Martincová, komisař

29. října 2012

vytisknout  e-mailem