Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Nehodovost na Rokycansku

Vyhodnocení roku 2012 

       Policisté bilancovali uplynulý rok 2012. Jedním ze slenovaných ukazatelů je i dopravní nehodovost na komunikacích našeho regionu. Za rok 2012 je v přehledových tabulkách zapracován i rokycanský úsek dálnice D5. Pro přehlednost jsou uvedeny i srovnávací údaje o počtu dopravních nehod v posledním desetiletí a rozbor nehodovosti dle podstatných skutečností - následky, místo, zavinění a příčina:

Rok 2012(+ D5) 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002
počet 194 151 124 217 543 670 761 710 706 669 604

Srovnání s předchozímí léty :

Rok 2012 2011 2010 2009
Počet dopravních nehod 194 151 124 217
Smrt účastníků 4 3 6 4
Těžké zranění 9 8 8 12
Lehké zranění 99 89 80 115
Celkové škody 24.255.300,- 15.092.700,- 10.667.800,- 19.532.100,-
Alkohol u viníka DN 18 18 22 18
PŘÍČINA DN :        
Nesprávný způsob jízdy 77 64 49 101
Nepřiměřená rychlost 77 51 41 69
Nedání přednosti 20 28 19 33
Nesprávné předjíždění 5 5 6 6
MÍSTO DN :        
Silnice 1. třídy 5 2 1 4
Silnice 2. třídy 61 77 47 87
Silnice 3. třídy 45 43 44 70
Místní komunikace 37 24 26 40
Účelová kom. (polní, lesní cesty) 0 0 1 2
Účelová kom. ostatní (parkoviště) 10 5 5 14
NEJČASTĚJŠÍ ZAVINĚNÍ :        
Řidičem motorového vozidla 179 144 106 194
Řidičem nemotorového vozidla 10 4 9 15
Chodcem 0 3 7 5
Zvěří 4 0 1 0

      Opět bychom v souvislosti s předloženými statistikami rádi řidiče upozornili na nejčastější příčiny nehod, které zůstavají již  po několik let stejné. Jak je patrné z uvedeného zpracování, je jimi neustále nesprávný způsob jízdy (=nevěnování se řízení, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidly, nezvládnutí řízení) a nepřiměřená rychlost (=nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu komunikace, zejména pak při změnách počasí, snížené viditelnosti, mlze, námraze.....). V těchto měsících by se měli vzhledem ke klimatickým podmínkám řidiči maximálně na jízdu soustředit, zejména se plně věnovat řízení a přizpůsobit rychlost jízdy stavu a povaze vozovky. Dbát zvýšené opatrnosti v místech mostních objektů a propustek, kde vozovka namrzá. Před křižovatkou by měli jízdu zpomalit.

     V uplynulém roce zemřely při dopravních nehodách na našich silnicích dvě osoby a další dvě pak na rokycanském úseku dálnice D5. Jedna z tragických nehod se odehrála na křižovatce mezi obcemi Mýto a Holoubkov, kde zemřel motocyklista. Další osoba - řidič osobního vozu, který havaroval mimo komunikaci - pak zemřel nedaleko obce Ejpovice.

     Počty "hříšníků" pod vlivem alkoholu se nezměnily, proto opětovně připomínáme, že zejména alkohol, či jiná omamná či psychotropní látka, hraje při dopravních nehodách velkou roli, jelikož ovlivňuje ovládací a rozpoznávací schopnosti řidiče.

     Vyhodnocení se týká mimo jiné i časových údajů. Nejčastěji se na Rokycansku bouralo ve čtvrtek (35DN) a ve středu (34DN). Mezi obcemi, kde se odehrálo nejvíce nehod figurují na prvních místech město Rokycany (42DN), dále pak Hrádek (6) a Mirošov (5). 

     V rámci předcházení vzniku dopravní nehody hraje v zimních měsících a při snížené viditelnosti významnou roli i velice důležitá zásada při pohybu na komunikacích : "Vidět a být viděn". Tato zásada oslovuje nejenom řidiče, ale i chodce, kteří použitím reflexních prvků na oblečení zvyšují svoji bezpečnost na komunikacích. Řidičům pak tato zásada připomíná, aby okna vozu před započetím jízdy řádně očistili od námrazy a měli tak dostatečný výhled. 

     Mimo uvedené lze dodat - buďte při řízení opatrní a předcházejte tomu, aby dopravní nehoda změnila v setině sekundy Váš život.

nprap. Bc. Jana Tomková
25.1.2013

 


 

vytisknout  e-mailem