Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

Kriminalisté zahájili trestní stíhání řidiče autobusu a výpravčí

JIHLAVSKO: Při střetu autobusu s drážní soupravou zemřela žena a dalších dvacet lidí bylo zraněno 

 

Kriminalisté zahájili v souvislosti s tragickou dopravní nehodou, ke které došlo vloni v květnu v Třešti, trestní stíhání dvou osob. Ze spáchání přečinu obecné ohrožení z nedbalosti byli obviněni řidič autobusu a výpravčí.
 
K tragické dopravní nehodě došlo v pátek 25. května po půl jedné odpoledne na železničním přejezdu v Třešti, kde se střetl linkový autobus Mercedes Benz s drážní soupravou. V autobuse cestovalo čtyřiatřicet cestujících, převážně studentů.
Třešť 25. 5. 2012Třešť 25. 5. 2012
Ihned po oznámení vážné dopravní nehody vyjeli na místo zdravotníci, policisté a hasiči. Třešťští policisté byli na místě jako první a okamžitě začali pomáhat zraněným cestujícím v autobusu. Během tří minut přijeli na místo nehody hasiči a poté i zdravotníci. Všechny složky integrovaného záchranného systému pracovaly na místě vážné dopravní nehody ve vzájemné spolupráci tak, aby se dostalo v co nejkratší době pomoci všem zraněným, situace na místě byla přehledná a nedošlo k žádné další újmě na zdraví osob nebo škodě na majetku. Policisté prioritně místo vážné nehody zabezpečili, zajistili průjezdnost pro sanitní vozidla odvážející zraněné a řídili dopravu na přilehlých ulicích. Dále vymezili bezpečný prostor pro ostatní cestující z autobusu, kteří zraněni nebyli. Kriminalisté na místě zadokumentovali a prověřili veškeré okolnosti vážné dopravní nehody pro její řádné objasnění. Policisté řídili dopravu, odkláněli vozidla na objízdné trasy a zajistili průjezdnost na přilehlých ulicích.
Při vážné dopravní nehodě došlo k těžkému zranění třiatřicetileté ženy, cizinky. Okamžitě byla převezena do jihlavské nemocnice, kde však ještě ten den ve večerních hodinách svým vážným zraněním podlehla. Zraněno bylo dále devatenáct osob, kdy se jednalo o cestující autobusu, a zranění utrpěl také třiapadesátiletý strojvedoucí drážní soupravy, všichni byli po dopravní nehodě převezeni do nemocnice. Většina z nich byla zraněna lehce, u dvou ze zraněných přesáhlo léčení měsíc.
 
Policisté provedli u řidiče autobusu i strojvedoucího na místě nehody dechovou zkoušku, při které u obou požití alkoholu vyloučili.
Prověřování vážné dopravní nehody převzali kriminalisté služby kriminální policie a vyšetřování Územního odboru Jihlava.
„V červnu jsme v Třešti provedli vyšetřovací pokus, jehož účelem bylo upřesnit okolnosti, které nastaly před dopravní nehodou a bezprostředně před střetem autobusu s drážní soupravou. Na místě proběhla zejména simulace jízdy drážní soupravy a byly zkoumány rozhledové poměry z autobusu,“ řekl por. Mgr. Michal Olejníček, komisař oddělení obecné kriminality. Jak dále dodal, při prověřování dopravní nehody museli kriminalisté zejména vyslechnout všechny zúčastněné osoby včetně všech cestujících z autobusu, vyžádat si lékařské zprávy, znalecké posudky, seznámit se s veškerými vnitřními předpisy Správy železniční dopravní cesty.
Kriminalisté dospěli při prověřování dopravní nehody k závěru, že ke střetu autobusu s drážní soupravou došlo v důsledku jednání výpravčí, která neuvedla v činnost přejezdové zabezpečovací zařízení a ani o tomto neinformovala strojvedoucího drážní soupravy, a řidiče autobusu, který vjel na přejezd v době, kdy se již blížila drážní souprava.
 
Na základě výsledků provedeného prověřování a shromážděných důkazních prostředků zahájil policejní komisař trestní stíhání dvou osob. Jedná se o dvaapadesátiletého řidiče autobusu a třiačtyřicetiletou výpravčí. „Muž i žena byli obviněni ze spáchání přečinu obecné ohrožení z nedbalosti, kdy porušili důležitou povinnost vyplývající z jejich zaměstnání nebo postavení a činem způsobili smrt,“ uvedl komisař Michal Olejníček. Oba obvinění jsou stíháni na svobodě.

Obviněná žena vykonávala na železniční stanici v den, kdy k dopravní nehodě došlo, službu jako výpravčí. Sjednala jízdu drážní soupravy tvořené strojem na výměnu pražců a motorovým univerzálním vozíkem z Třeště do Sedlejova. Žena je obviněna z toho, že při vypravování soupravy ze železniční stanice nestlačila tlačítko "Uzavření přejezdu" a neuvedla tak v činnost světelné přejezdové zabezpečovací zařízení, kterým je zabezpečen železniční přejezd. Poté povolila jízdu drážní soupravy a strojvedoucí drážní soupravy jel směrem k přejezdu běžnou jízdou. Kdyby strojvedoucí věděl, že přejezdové zabezpečovací zařízení není v činnosti, kdy o této skutečnosti by měla povinnost ho žena písemně informovat, což se nestalo, měl by se z důvodu zajištění bezpečnosti povinnost přibližovat k přejezdu nižší rychlostí, po celou dobu jízdy by musel dávat zvukové výstražné znamení a před samotným přejezdem by musel jet takovým způsobem, aby v případně náhlého vjetí vozidla na přejezd mohl včas zastavit. 

Obviněný muž jel v den, kdy k dopravní nehodě došlo, jako řidič autobusu Mercedes Benz, ve kterém cestovalo 34 osob, po ulici Nádražní v Třešti směrem na obec Batelov. Přijel k železničnímu přejezdu, u kterého nebylo v činnosti světelné přejezdové zabezpečovací zařízení, které není vybaveno přerušovaným bílým světlem signalizující zabezpečení přejezdu, přičemž přejezd byl označen dopravní značkou "výstražný kříž před železničním přejezdem jednokolejným". Muž je obviněn z toho, že se jako řidič autobusu nepřesvědčil, zda může přejezd bezpečně přejet a vjel na něj v době, kdy již mohl vidět a slyšet přijíždějící drážní soupravu a strojvedoucí již nemohl včas drážní soupravu zastavit.
 
Za spáchání přečinu obecné ohrožení z nedbalosti hrozí pachateli trest odnětí svobody na tři až deset let.
 
  
Důležité pravidlo jízdy přes železniční přejezd
Pravidla jízdy vozidel přes železniční přejezd upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích, nejdůležitější jsou paragrafy 28 a 29. Mezi základní ustanovení patří, že řidič si musí před železničním přejezdem počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet a v jízdě pokračovat i za železničním přejezdem, aby řidič nebyl nucen zastavit vozidlo na přejezdu.
Velmi častou chybou řidičů je, že železniční přejezd, který je opatřen přejezdovým zabezpečovacím zařízením s červenými světly bez bílého světla, přejíždějí v době, kdy červená světla neblikají, aniž by se přesvědčili, zda můžou přejezd bezpečně přejet. Pokud není přejezdové zabezpečovací zařízení v činnosti, musí řidič při vjíždění na železniční přejezd dodržovat stejná pravidla, jako by se jednalo o přejezd označený pouze výstražným křížem (neboli nezabezpečený).
 
por. Bc. Jana Kroutilová, komisař
26. února 2013 

vytisknout  e-mailem