Policisté jihlavského dopravního inspektorátu zvýšili v současné době kontroly na železničních přejezdech a zaměřili se také na kontroly chodců, zda přes trať přecházejí správně a na bezpečných místech.
„Na základě vyhodnocení vlastních poznatků, informací poskytnutých Českými drahami a dopravní nehodovosti jsme vytipovali železniční přejezdy a lokality, kde dochází ze strany řidičů a chodců k páchání dopravních přestupků,“ upřesnila npor. Mgr. Andrea Kittlerová, zástupkyně vedoucího dopravního inspektorátu. Jak dále dodala, na těchto vytipovaných místech pak provádějí dopravní policisté častější cílené kontroly. V současné době mezi ně patří železniční přejezd v Jihlavě na ulici Na Dolech, v obci Střítež a v obci Spělov. Např. jihlavský železniční přejezd na ulici Na Dolech je pro řidiče hůře přehledný a navíc je v jeho těsné blízkosti vlaková zastávka a stojící souprava často zasahuje až přes přejezd. Přejezd je opatřen přejezdovým zabezpečovacím zařízením, ačkoli je blikající červené světlo pro řidiče naprosto jasný signál k zastavení, přesto se řada řidičů snaží ještě projet a nebezpečně riskuje.
Dále policisté přijali podnět od Českých drah, které upozornily na nebezpečné přecházení kolejiště chodci na ulici Pávovská. Jedná se o studenty blízké střední školy. Nejenže mladí lidé přecházejí trať přímo přes koleje, ale při chůzi mají na uších často sluchátka, poslouchají hudbu a riziko ohrožení jejich života a zdraví se tak ještě zvyšuje. Za těchto okolností ztrácí chodec významně pozornost a ostražitost a zvuk přijíždějícího vlaku nemusí uslyšet včas.
V kontrolách budou policisté pokračovat a svoji pozornost zaměří i na další železniční přejezdy a úseky tratí.
Pravidla jízdy vozidel přes železniční přejezd upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích, nejdůležitější jsou paragrafy 28 a 29. „Mezi základní ustanovení patří, že řidič si musí před železničním přejezdem počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet a v jízdě pokračovat i za ním, aby řidič nebyl nucen zastavit vozidlo na přejezdu,“ řekla komisařka Andrea Kittlerová.
Na železničním přejezdu a padesát metrů před ním je maximální povolená rychlost 30 km/h, jestliže bliká bílé světlo přejezdové signalizace, pak může jet řidič rychlostí do 50 km/h.
Na všech přejezdech platí stejná jednoduchá pravidla. Je jedno, zda se jedná o přejezd pouze s výstražným křížem, světelným zabezpečovacím zařízením nebo dokonce se závorami. Vždy se musí řidič nejprve přesvědčit, že může přejezd bezpečně přejet. Zjednodušeně řečeno vlak má vždy přednost a řidič se musí přesvědčit, zda může přejezd bezpečně přejet. Vždy je lepší zastavit a mít jistotu.
Řidič dle dotčených ustanovení zákona o silničním provozu nesmí vjíždět na železniční přejezd, když bliká na přejezdovém zabezpečovacím zařízení červené světlo, je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zařízení, když se sklápějí, jsou sklopeny nebo se zdvihají závory, pokud situace za železničním přejezdem nedovoluje jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě. Řidič dále nesmí vjíždět na železniční přejezd, když je vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo, toto pravidlo neplatí pouze v případě, že na přejezdovém zabezpečovacím zařízení svítí přerušované bílé světlo signálu. Obdobná pravidla platí při přecházení železničního přejezdu i pro chodce.
Velmi častou chybou řidičů je, že železniční přejezd, který je opatřen přejezdovým zabezpečovacím zařízením s červenými světly bez bílého světla, přejíždějí v době, kdy červená světla neblikají, aniž by se přesvědčili, zda můžou přejezd bezpečně přejet. „Pokud není přejezdové zabezpečovací zařízení v činnosti, musí řidič při vjíždění na železniční přejezd dodržovat stejná pravidla, jako by se jednalo o přejezd označený pouze výstražným křížem neboli nezabezpečený," upozornila npor. Andrea Kittlerová s tím, že i v tomto případě se řidič před vjezdem na železniční přejezd, musí nejdřív přesvědčit, zda nepřijíždí vlak a teprve pokud si je jistý, že může bezpečně projet, smí na přejezd vjet. Pokud řidič před přejezdem nevidí (např. vlivem vegetace, budovy nebo jiné překážky) zda se k přejezdu blíží vlak, nemůže dál pokračovat, řidič se před vjetím na železniční přejezd musí přesvědčit, zda může bezpečně projet, a to v krajním případě i prostřednictvím poučené osoby, která situaci na trati vyhodnotí a řidiči dá znamení, že může bezpečně projet. Jde přeci o životy a zdraví lidí a opatrnost je zde na místě.
Vlak je velký, těžký a vzhledem k velmi dlouhé brzdné dráze i pohybu po kolejích se autu ani chodci nemůže nijak vyhnout, bezpečnost je tak na řidičích vozidel respektive chodcích. Životy a zdraví osádky vozidla, a je zcela jedno, zda osobní nebo nákladní, jsou při střetu s vlakem vždy ohroženy. Ještě horší je pak situace pro chodce, který při nesprávném přecházení tratě hazarduje se svým životem.
por. Bc. Jana Kroutilová, komisař
3. května 2013