Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

Letos zemřeli při nehodách dva cyklisté

KRAJ VYSOČINA: Stále častěji usedají na jízdní kolo podnapilí cyklisté 

Od začátku letošního roku do 16. června vyšetřovali policisté v našem kraji celkem 37 dopravních nehod s účastí cyklistů. Při těchto nehodách dva cyklisté zemřeli. Šest se jich zranilo těžce a dalších 24 utrpělo lehké zranění.
 
V loňském roce policisté řešili na silnicích Kraje Vysočina celkem 183 dopravních nehod s účastí cyklistů. Při těchto nehodách zemřelo devět cyklistů. Dalších 27 cyklistů bylo zraněno těžce a 138 lehce. Cyklisté zavinili celkem 131 dopravních nehod. Pouze 50 cyklistů mělo při dopravní nehodě nasazenou cyklistickou přilbu. Počet cyklistů, kteří při dopravní nehodě neměli nasazenou přilbu, je téměř trojnásobný než počet cyklistů, kteří při dopravní nehodě cyklistickou přilbu nasazenou měli.
 
Při silničních kontrolách nebo při šetření dopravních nehod se policisté také poměrně často setkávají s cyklisty, kteří jsou pod vlivem alkoholu. Ti si neuvědomují si, že cyklista je řidič nemotorového vozidla, které nesmí řídit pod vlivem alkoholu. Cyklistovi může být za tento přestupek uložena ve správním řízení pokuta až do výše 50 000 korun.
 
Pokud se chystáte v letošním roce vyjet na silnice na kole, nezapomeňte si své jízdní kolo vybavit předepsanými i dalšími důležitými doplňky z hlediska bezpečnosti silničního provozu. Důsledně dodržujte pravidla silničního provozu, která platí  nejenom pro cyklisty!
 
Riziko dopravní nehody lze snížit právě správným vybavením a dobrým technickým stavem jízdního kola. Cyklisté si musí uvědomit, že je musí být v silničním provozu především dobře vidět. Policisté proto v rámci výkonu služby kontrolují povinnou výbavu jízdních kol. Funkční brzdy na jízdním kole musí být samozřejmostí. Policisté se často setkávají s jízdními koly, která nejsou vybavena odrazkami a v případě snížené viditelnosti ani předepsaným osvětlením. Tito cyklisté zbytečně hazardují se svým zdravím.
 
Ve výbavě vašeho jízdního kola nesmí chybět dvěfunkční na sobě nezávislé brzdy. Pokud by došlo při jízdě k poruše jedné brzdy, druhá brzda musí umožnit bezpečné zastavení jízdního kola. Jízdní kola pro děti předškolního věku nemusí být vybavena přední brzdou, pokud mají volnoběžný náboj s proti šlapací brzdou. Existují však i další požadavky na správně vybavené jízdní kolo - volné konce trubky řídítek musí být zaslepeny, a to zátkami nebo rukojeti. Matice nábojů kol musí být uzavřené, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje. Zakončení ovládacích páček brzd, volné konce řídítek páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany obaleny materiálem, který pohlcuje statickou energii.
 
Dále musí být jízdní kolo vybaveno vpředu odrazkou bílé barvy, vzadu odrazkou červené barvy, oranžovou odrazkou na obou stranách pedálu a na paprscích kol. Přední bílá odrazka a zadní červená odrazka může být nahrazena odrazovými materiály umístěnými na oděvu či obuvi cyklisty. Oranžové odrazky na pedálech mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti a oranžové odrazky na paprscích kol mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty. Pneumatiky a ráfky na jízdním kole nesmí vykazovat trhliny, praskliny a jiné zjevné deformace, které by zjevně narušovaly bezpečnost jízdy.
 
Za snížené viditelnosti musí být navíc jízdní kola vybavena světlometem svítícím dopředu bílým světlem. Pokud je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem. Vzadu musí být jízdní kolo vybaveno svítilnou červené barvy. Zadní svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy a může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy. Baterie jako zdroj elektrického proudu musí svou kapacitou zajistit svítivost světel po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení. Blatníky, zvonek, kryt řetězu, hustilka, nářadí a náhradní díly nepatří do povinné výbavy jízdního kola podle právního předpisu, ale jsou doporučené pro jeho provoz.
 
S výbavou kola také úzce souvisí vybavení cyklisty. Nesmíme zapomenout, že cyklista mladší 18 let musí za jízdy použít ochranou přilbu schváleného typu. Tuto přilbu musí mít za jízdy nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. V dnešní době už i cyklisté starší 18 let, kteří nechtějí hazardovat se svým zdravím, používají při jízdě také ochranou přilbu. Oblečení cyklisty by mělo být pestré a nejlépe obsahovat reflexní prvky, které cyklistu na komunikaci více zviditelní.
 
Dítě mladší 10 let smí na jet pozemní komunikaci na jízdním kole pouze pod dohledem osoby starší 15 let. To se nevztahuje na jízdu na chodníku, cyklistické stezce, v obytné a pěší zóně. Na jízdním kole, které je vybaveno sedadlem pro přepravu dítěte s pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší sedmi let. Sedadlo musí být pevně připevněno a umístěno tak, aby nemohlo dojít při jízdě ke zranění dítěte ani k ohrožení bezpečnosti jízdy. V jiném případě není dovoleno jezdit na jednomístném kole ve dvou osobách.
 
Ještě uvedeme několik pravidel především pro mladší cyklisty. Cyklista nesmí jet na jízdním kole bez držení řídítek nebo se držet jiného vozidla a musí mít při jízdě nohy stále šlapadlech. Dále nesmí vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík nebo zvíře. Nesmí na jízdním kole vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo by ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích.
 
Na jízdním kole se na vozovce jezdí při pravém okraji. Pokud nebudou ohroženi nebo omezeni chodci, smí jet cyklista po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka. Vozidla stojící nebo pomalu se pohybující za sebou při pravém okraji vozovky může cyklista jedoucí stejným směrem předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa, musí při tom však dbát zvýšené opatrnosti.
 
Tragické nehody cyklistů v roce 2013:
 
Při střetu zemřel devadesátiletý cyklista
ŽĎÁRSKO – V pondělí 20. května krátce před půl desátou jsme přijali oznámení o dopravní nehodě, ke které došlo na ulici Jihlavská ve Žďáře nad Sázavou v prostoru před provozovnou Dřevozávodu. Za dosud nezjištěných okolností se zde střetlo osobní vozidlo Škoda Yeti, které mělo za vozidlem připojený karavan, s cyklistou. Devadesátiletý cyklista na místě zemřel. K objasnění přesné příčiny jeho úmrtí byla nařízena soudní pitva. U dvaašedesátiletého řidiče osobního vozidla provedli policisté orientační dechovou zkoušku s negativním výsledkem. Další okolnosti tragické dopravní nehody, stejně jako míra zavinění, jsou předmětem policejního vyšetřování.
 
Zraněná cyklistka v nemocnici zemřela
TŘEBÍČSKO - Tragicky skončila dopravní nehoda dvou cyklistů na Třebíčsku. V sobotu 1. června večer krátce po dvacáté hodině vyjížděli policisté dopravního inspektorátu Třebíč vyšetřovat okolnosti dopravní nehody dvou cyklistů. K nehodě došlo na silnici II/140 mezi obcemi Čechočovice a Stařeč. Dva cyklisté – šestadvacetiletá žena a jednatřicetiletý muž – oba z Třebíče - jeli po silnici na jízdních kolech vedle sebe. Cyklistka do cyklisty narazila a následně oba upadli na vozovku. Při pádu došlo k lehkému zranění cyklisty, který byl převezen k ošetření do nemocnice Třebíč. Cyklistka při nehodě utrpěla těžké zranění a byla převezena do nemocnice v Brně – Bohunicích. Oba cyklisté byli zřejmě pod vlivem alkoholu. Policisté provedli u cyklisty dechovou zkoušku a jejich podezření se potvrdilo, když zjistili, že mu koluje v krvi 1,54 promile. Opakovaná dechová zkouška ukázala hladinu 1,64 promile. V případě zraněné cyklistky také existuje důvodné podezření, že byla pod vlivem alkoholu. Vzhledem  ke zranění u ní nebylo možné provést dechovou zkoušku, proto byl proveden v nemocnici odběr krve. Oby cyklisté měli při jízdě nasazenou cyklistickou přilbu. Cyklistka 12. června v nemocnici následkům svých zranění podlehla. Případ si k dalšímu prověřování okolností nehody převzali kriminalisté služby kriminální policie a vyšetřování Územního odboru Třebíč.
 
kpt. JUDr. Dana Čírtková, vrchní komisař
17. červen 2013
 
 

vytisknout  e-mailem