PLZEŇSKÝ KRAJ - Včasné "přezutí" pneumatik může zabránit vážným následkům.
Se snižujícími se teplotami vznikají mezi veřejností časté diskuze o počasí a stejně tak jsou na „denním pořádku“ i diskuze mezi řidiči na téma „přezout, nebo mám ještě čas“. Užití zimních pneumatik je upraveno zákonem. Odborníci v oblasti bezpečné jízdy však hovoří o faktu, že nejvyšší čas k přezutí pneumatik je v době, kdy teplota klesne pod 7°C. Ten, kdo zimní pneumatiky používá, myslí nejen na sebe a své spolucestující, ale je ohleduplný i k ostatním účastníkům silničního provozu.
Na bezpečnou jízdu v zimním období mysleli i naši zákonodárci. Legislativou, která upravuje silniční provoz, je za stanovených podmínek (v návaznosti na souvislou vrstvu sněhu, na led nebo námrazu) pro řidiče specifikována povinnost užití zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března. U motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly, přičemž zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
Riziko kolizí na našich silnicích pak v určitých úsecích snižuje i dopravní značení. Například se řidiči mohou setkat s dopravní značkou „Zimní výbava“, která přikazuje řidiči v období od 1. listopadu do 31. března pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik, přičemž použití zimních pneumatik může být nahrazeno použitím sněhových řetězů. Dalším souvisejícím dopravním značením jsou pak „Sněhové řetězy“. Tato značka přikazuje řidiči motorového vozidla o třech a více kolech pokračovat v jízdě až po nasazení sněhových (protiskluzových) řetězů na nejméně dvě hnací kola; to neplatí pro vozidla vybavená pneumatikami s protiskluzovými hroty.
Na připojených grafech lze dle policejních statistik dopravní nehodovosti zjistit, že počet kolizí se v Plzeňském kraji v roce 2011 zvýšil již v podzimních měsících, přičemž maximum v počtu nehod bylo v tomto roce zaznamenáno v prosinci a zvýšený počet nehod pak pokračoval i v prvních měsících následujícího roku 2012. Další zvýšený počet nehod byl v roce 2012 zaznamenán opět v prosinci a během letošního roku pak v únoru, kdy došlo na Plzeňsku k 285 dopravním nehodám.
Pokud jako řidiči dodržíme alespoň základní pravidla pro bezpečnou jízdu v zimě, nemusíme se do uvedených policejních statistik dostat:
- letní pneumatika mimo jiné při nízkých teplotách tuhne a následně pak její tvrdý povrch více klouže, proto „obujte“ svému stroji zimní pneumatiky (jsou bezpečnější i pro další důvody – složení použitého materiálu, vzorek …)
- pro udržení směrové stability vozu je důležité dodržet předepsané huštění pneumatik
- brzděte pozvolna - vyvarujte se prudkého brzdění, rychlé změny směru, akcelerace, nebo jiných náhlých manévrů
- dodržujte větší odstupy od vozidel před vámi (brzdná dráha se na zledovatělé komunikaci může až několikanásobně prodloužit)
- před zatáčkou si již s předstihem přibrzděte (ještě v době, kdy jede automobil přímo)
- před jízdou řádně očistěte skla, ať máte dostatečný výhled na všechny strany a nezapomínejte při tom i na světlomety
- před jízdou zkontrolujte, zda nejsou přimrzlé stěrače
- myslete již předem na to, že nebezpečnými místy s námrazou mohou být různé můstky, nájezdy, dláždění, úseky podél vody apod. a přizpůsobte tomu již předem rychlost vozu
A jak hovoří zák.č. 361/2000 Sb., o o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) ?
§ 40a
Provoz vozidel v zimním období
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
(2) Ustanovení
odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí
18a).
____________________
2) Zákon č.
56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č.
168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č.
307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č.
341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění vyhlášky č.
100/2003 Sb.
por. Bc. Jana Tomková
17.10.2013