Nákup na internetu způsobil mladému muži z našeho regionu jen samé starosti. Místo radosti z vánočního dárku získal jen negativní zkušenost s tímto druhem obchodní transakce. V polovině loňského prosince objednal partnerce parfém a těšil se na její rozzářené oči u stromečku. Měl také dobrý pocit z příznivé ceny. Kosmetický výrobek prodejce nabízel za necelých tisíc korun. Běžně tento druh stojí asi dva a půl tisíce korun. Muž potom převedl peníze na uvedený účet. Balíček obdržel v pořádku den před Štědrým dnem. Zdálo se, že vše běží naprosto hladce podle plánu. Rozčarování však přišlo právě v tu nejméně vhodnou chvíli. Když si žena dárek rozbalila, bylo po romantickém okamžiku. Uvnitř se nacházel padělek. Barva a ani vůně neodpovídaly originálnímu výrobku, který již dříve měla a dobře tuto vůni znala. Muž ihned kontaktoval prodejce a žádal o vrácení hotovosti. Bylo mu sděleno, že má tedy parfém zabalit a odeslat nazpět. I když tak učinil, zásilka se mu vrátila jako nedoručitelná. Do dnešního dne se ničeho nedočkal a prodejce s ním přestal komunikovat. Pravděpodobně se stal obětí podvodníka.
Oddělení hospodářské kriminality ve Znojmě se touto cestou připojuje k mnoha veřejným varováním týkajících se nákupů na internetu a především možných rizik při tzv. „platbě předem“.
Stále se opakují případy, kdy nakupující objednal zboží, ať již prostřednictvím eshopu nebo aukčního portálu, následně provedl platbu převodem na účet prodávajícího nebo kartou, ale k dodání objednaného zboží nedošlo.
Ponechme stranou trestněprávní průběh takových kauz, který je vždy z pohledu poškozených zdlouhavý, byrokratický, ve všech ohledech pro ně zatěžující a mnohdy nekončí tím podstatným, což je pro ně vrácení peněz.
Ze strany poškozených je totiž velmi jednoduché takovým problémům předejít, a to tím, že vždy a bez výjimek nebude akceptována možnost „platby předem“ v jakékoliv formě.
Případy, kdy sice dojde k doručení „zásilky“, ale její obsah neodpovídá objednávce, jsou z hlediska Policie ČR specifické, ale i zde se lze jako zákazník účinně chránit používáním ověřených obchodů a dopravců, kdy lze zásilku při doručování otevřít a ověřit obsah.
Hledisko nejnižší ceny by mělo být jen jedním z kritérií při rozhodování o koupi zboží.
por. Mgr. Lenka Drahokoupilová, 4. února 2014