Policie České republiky – KŘP Jihočeského kraje
Senioři v silničním provozu
Jihočeský kraj - Pokud se necítíte dobře, na silnici nevyjíždějte.
- Musí pro chůzi užít chodník, tam kde není může využít silnici
- Vpravo se chodí po chodníku a po přechodu
- Vlevo se chodí po silnici, při levé krajnici nebo levém okraji vozovky
- Chodci po silnici či vozovce jdou maximálně dva vedle sebe
- Vede-li chodec kolo po chodníku, neměl by ohrožovat okolní chodce (je dobré vést kolo blíž k vozovce
- Vede-li chodec kolo po silnici, jde po pravé krajnici, přitom vede kolo blíže k vozovce
- Vede-li chodec kolo, jednu ruku musí mít na řídítkách
- Tlačí-li chodec ručník vozík, nebo táhne-li ho a vozík není širší 60cm, platí pravidla pro chodce
- Tlačí-li chodec ruční vozík širší 60cm, potom již není chodcem, ale řidičem nemotorového vozidla, platí pro něj všechna pravidla jako ro řidiče. Nesmí jít po chodníku, ale při pravém okraji vozovky a nesmí být pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Vozík musí být opatřen červenými odrazkami (vyznačujícími jeho obrysovou šířku). Je dobré označit vozík i bílým světlem dopředu a červeným světlem dozadu.
- Pokud vede chodec psa na vodítku, nesmí vodítko křížit pěší dráhu chodců, zde platí povinnost ohleduplnosti vůči ostatním chodcům
- Chodec nemá na přechodu absolutní přednost! Žádné takové pravidlo neexistuje!
- Vozovku je nutno přecházet kolmo a co nejrychleji , senioři musí počítat s pomalejší rychlostí (např. senior má krok dlouhý v průměru 35cm, třicetiletý muž má délku kroku 65cm).
- Řidič musí umožnit chodci bezpečné přecházení, ale chodec NESMÍ vstupovat do vozovky „bezprostředně“ před jedoucí vozidlo. (jede-li totiž automobil rychlostí 50km/h, jeho brzdná dráha je asi 30metrů, na mokrém povrchu nebo na kostkách se brzdná dráha dvojnásobí a na sněhu je to pětinásobek)
- Zastavte se na okraji chodníku před přechodem pro chodce
- Rozhlédněte se a posuďte hustotu provozu a rychlost vozidel
- Dejte znamení , že chcete přejít přes vozovku
- S řidičem vozidla, které se blíží k přechodu navažte oční kontakt – řidič, který se na vás nedívá, obvykle nezastaví
- Je-li vozidlo před přechodem ((v obci 50 metrů, mimo obec 100 metrů) nebo řidič vozidlo zastavil , před přechodem, může chodec vstoupit do vozovky a co nejrychleji přejít
- V polovině přechodu pro chodce se přesvědčte, zda v protisměru nepřijíždí jiné vozidlo a rychle dokončete přechází vozovky
- Na více proudových silnicích využijte přechodů se světelným značením, využijte ochranného ostrůvku
- Přechod pro chodce, nadchod nebo podchod musíte (podle pravidel silničního provozu) použít, jste-li od něj vzdáleni méně než 50 metrů!
- Přecházíte-li na přechodu řízeným semaforem a začne svítit červená, NEVRACEJTE SE a dokončete přecházení vozovky
- Přechody nevyužívejte pro delší debaty
- Na přechod NESMÍTE vstoupit když:
-
- přijíždí vozidla s právem přednosti jízdy vybavená modrými majáky
- přijíždí tramvaj (brzdná dráha tramvaje je příliš dlouhá, řidič by nestačil včas zastavit)
- svítí na semaforu červené světlo
- Když na vozovce přechod není?
-
- Nutné najít vhodné místo, na přehledném úseku
- Vozovku je nutno přecházet vždy kolmo
- Před vstupem je nutné se rozhlédnout, chodec nesmí ohrozit sebe ani ostatní účastníky provozu na silnici, nesmí donutit řidiče vozidel, aby musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy
- Při přecházení je nutné se přesvědčit, zda nepřijíždí z protisměru jiné vozidlo
- Na stezce pro cyklisty a chodce nesmí chodec vstupovat do části určené pro jízdní kola, cyklista nesmí přejet na části určené pro chodce
- Chodec zvýší svoji bezpečnost, pokud bude oblečen ve světlý oděv s pestrobarevnými prvky nebo reflexními nášivkami, případně své oblečení doplní reflexními doplňky (takové reflexní prvky vidí řidič nejméně na 200 metrů)
- Po chodníku choďte po pravé straně
- Po silnici choďte vždy po levé straně co nejvíce u kraje
- Chodec je součástí silničního provozu stejně jako řidič auta
- Chodcem je i ten, kdo jede na kolečkových bruslích
- Chodec přechází silnici jen na místech k tomu označených
- Pokud přechází mimo vyznačený přechod, přechází kolmo a co nejrychleji, tam, kde má dobrý rozhled
- Než přejde chodec silnici, rozhlédne se nejdříve vlevo, pak vpravo, dobré je zaposlouchat se, zda nepřijíždí vozidlo, přestože ho nevidíme – takto chodec činí i na přechodu, kde svítí zelené světlo pro chodce
- Chodec je lépe vidět v pestrém oblečení s reflexními prvky či doplňky
- Okraje vozovky nejsou určené pro hru
- Chodec by měl být ohleduplný k ostatním účastníkům silničního provozu
Cyklista (stejně jako řidič nemotorového vozidla) je účastníkem silničního provozu, proto pro něj platí stejná pravidla jako pro řidiče, včetně zákazu alkoholu
- Cyklista nesmí při jízdě vést ruční vozík ani psa
- Cyklisté jezdí po silnici vpravo, co nejblíže pravému okraji vozovky
- Je-li na silnici zřízen zvláštní pruh pro cyklisty, nebo je-li v blízkosti silnice stezka pro cyklisty – musí je cyklista využít
- Cyklista musí jet po vyznačeném pruhu určeném pro cyklista a nesmí ohrozit chodce
- Cyklista musí mít dobrý technický stav kola a jeho výbavu
- Bezpečnost cyklisty zvýší cyklistická přilba (pád z kola při rychlosti 15km/h je tvrdý jako skok po hlavě na beton z výšky jednoho metru)
- Viditelnost – nejen součástí vybavení kola i cyklisty
- Mějte pestré oblečení, nestyďte si vzít reflexní vestu, za snížené viditelnosti zajistí vaši viditelnost předepsané osvětlení jízdního kola
- Na jízdní kolo patří cyklistický oblek nebo oblek, který neohrožuje bezpečnou jízdu (aby se nezapletl do kol apod.)
- Nákupní tašky a batohy nepatří na řídítka, pro tyto účely jsou různé nosiče s koši, kterými lze bezpečně převážet nákupy a věci
- Pravidla zakazují převážet předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky silničního provozu, pro takové účely slouží přívěsný vozík za kolo, nesmí být však širší 80cm a musí být opatřený odrazkami na zadní části
- Na přechodu pro chodce (pokud se chce dostat na druhou stranu) musí cyklista sestoupit z kola a přejít jako chodec a vést kolo vedle sebe po pravé straně blíž k okraji přechodu
- Cyklista na konci obytné zóny nebo na konci cyklostezky musí dát přednost přijíždějícímu vozidlu
- Dodržujte pravidla silničního provozu
- Buďte ohleduplní a opatrní
- Mějte jízdní kolo v řádném technickém stavu
- Buďte viditelní
- Buďte v dobré fyzické kondici a nepřeceňujte své zdraví a síly
- Používejte ochrannou přílbu
- Používejte vhodný oděv a obuv
- Volte vhodnou trasu a o dobu
- Nákup nebo zavazadla převážejte na nosičích
- Nepodceňujte jízdu na kole
Věk s sebou přináší zhoršení kondice k řízení vozidel, zdravotní potíže, rychlejší únavu a nervozitu, zvlášť v plném provozu silničního provozu. Rozhoduje vhodná volba času jízdy, denní doba, délka plánované trasy, pravidelné přestávky.
Naše předpisy stanovují povinnost lékařských prohlídek u řidičů starších 60, 65 a 68 let nejpozději v den dovršení tohoto věku. U řidičů starších jsou pak povinné lékařské prohlídky každé dva roky. Lékař vystaví řidiči seniorovi doklad o zdravotní způsobilosti. Tento doklad policisté při silniční kontrole požadují.
Každý řidič je povinen užít za jízdy bezpečnostních pásů a to i na zadních sedadlech (nepřipoutaný spolujedoucí na zadním sedadle může při havárii usmrtit osobu na předním sedadle)
- Znalost pravidel silničního provozu a znalost nových předpisů
- Platný řidičský průkaz
- Výborný stav automobilu
- Dodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem
- Vhodná volba trasy, doby (dopravní špička)
- Usedat za volant v dobré fyzické i psychické kondici¨
- Nepožívat léky utlumující pozornost před jízdou
- Bezpečně vystupovat z vozidla ve směru do silnice, ale i na chodník
Prostředky hromadné dopravy osob jsou nejčastěji využívány také seniory, kteří se velmi často dopouští nešvarů
- Metro - bílá čára na nástupišti má svůj význam, nedostatečný odstup může zapříčinit i pád do kolejiště
- Tramvaj – zastávka - na tramvajovém ostrůvku žádná čára není, proto je nutné dbát určitého odstupu od kolejiště (alespoň půl metru ), mnohé nehody se stávají při přecházení vozovky mezi chodníkem a nástupním ostrůvkem
- Autobus – na zastávce autobusu je doporučená vzdálenost od okraje chodníku půl metru, nejlépe metr, neboť mnohdy autobus může předním převisem přesáhnout až nad okraj chodníku.
- Velké riziko je u zastávek autobusů, které jsou přímo na krajnicích. Zde je nutné stát na vhodném místě, v dostatečné vzdálenosti od okraje vozovky(tlaková vlna od projíždějícího kamionu může slabší a menší postavu seniora povalit)
Nastupování nebo vystupování by mělo být rychlé, ne zbrklé, je-li senior nenápadné postavy a výšky, měl by nastupovat co nejblíže k řidič, aby ho řidič viděl.
- Při jízdě v dopravním prostředku je dobré zajistit si stabilitu, využít volného místa k sezení.
- Při státní za jízdy zajistíte stabilitu tak, že vyhledáte pevnou tyč k držení nebo pevné madlo u oken, postavíte se k nim bokem ve směru jízdy a trochu se rozkročíte nohy a tyč nebo madlo uchopíte oběma rukama.
- Při vystupování z dopravního prostředku nepospíchejte, nechte dopravní prostředek odjet, pak si najděte místo vhodné pro přechod vozovky.