Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Jihočeský kraj název

Policie České republiky – KŘP Jihočeského kraje

Senioři v silničním provozu

Jihočeský kraj - Pokud se necítíte dobře, na silnici nevyjíždějte.  

 

To, že naše populace stárne, je neoddiskutovatelným faktem. Zajištění mobility ve stáří znamená být schopen účastnit se společenských aktivit a podílet se
společné logo.png
na životě společnosti. Podle nejnovějších studií je právě vozidlo prostředkem, který splňuje potřeby seniorů v individuální mobilitě. Až dvě třetiny všech dopravních přesunů se u seniorů dějí právě autem. Podle statistik není výskyt dopravních nehod u řidičů ve věku 65 let a více o nic vyšší, než v jiných věkových kategoriích. Skokově se začíná zvyšovat až zhruba od 75 let. Zpočátku totiž starší řidiči kompenzují ztrátu svých fyzických sil větší zkušeností za volantem či opatrným stylem jízdy. Řešením této situace jsou například nové technologie ve vozidlech, které umožní bezpečnější jízdu. Současně je potřebné nezapomínat také na pravidelné lékařské prohlídky, které dokáží podchytit případné zdravotní problémy. Starší lidé jsou ale účastníky v provozu také jako chodci a cyklisté. I tady je potřeba dodržovat všechny zásady bezpečného pohybu na komunikaci, včetně dostatečné viditelnosti.
 
 
Chodec je účastníkem silničního provozu, platí pro něj pravidla:
  • Musí pro chůzi užít chodník, tam kde není může využít silnici
  • Vpravo se chodí po chodníku a po přechodu
  • Vlevo se chodí po silnici, při levé  krajnici nebo levém okraji vozovky
  • Chodci po silnici či vozovce jdou maximálně dva vedle sebe
Chodec a jízdní kolo
  • Vede-li chodec kolo po chodníku, neměl by ohrožovat okolní chodce (je dobré vést kolo blíž k vozovce
  • Vede-li chodec  kolo po silnici, jde po pravé krajnici, přitom vede kolo blíže k vozovce
  • Vede-li chodec kolo, jednu  ruku  musí mít na řídítkách 
Chodec a ruční vozík
  • Tlačí-li chodec ručník vozík, nebo táhne-li ho a vozík není širší 60cm, platí pravidla pro chodce
  • Tlačí-li  chodec ruční vozík širší 60cm, potom již není chodcem, ale  řidičem nemotorového vozidla, platí pro něj všechna pravidla jako ro řidiče. Nesmí jít po chodníku, ale při pravém okraji vozovky a nesmí být pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Vozík musí být opatřen červenými odrazkami (vyznačujícími jeho obrysovou šířku). Je dobré označit vozík i bílým světlem dopředu a červeným světlem dozadu.
Chodec a pes
  • Pokud vede chodec psa na vodítku, nesmí vodítko křížit pěší dráhu chodců, zde platí povinnost ohleduplnosti vůči ostatním chodcům
Přecházení vozovky
  • Chodec nemá na přechodu absolutní přednost!  Žádné takové pravidlo neexistuje!
  • Vozovku je nutno přecházet kolmo a co nejrychleji , senioři musí počítat s pomalejší rychlostí (např. senior má krok dlouhý v průměru 35cm, třicetiletý muž má délku kroku 65cm).
  • Řidič musí umožnit chodci bezpečné přecházení, ale chodec NESMÍ vstupovat do vozovky „bezprostředně“ před jedoucí vozidlo. (jede-li totiž automobil rychlostí 50km/h, jeho brzdná dráha je asi 30metrů, na mokrém povrchu nebo na kostkách se brzdná dráha dvojnásobí a na sněhu je to pětinásobek)
Zásady na přechodu pro chodce:
  • Zastavte se na okraji chodníku před přechodem pro chodce
  • Rozhlédněte se a posuďte hustotu provozu a rychlost vozidel
  • Dejte znamení , že chcete přejít přes vozovku
  • S řidičem vozidla, které se blíží k přechodu navažte oční kontakt – řidič, který se na vás nedívá, obvykle nezastaví
  • Je-li vozidlo před přechodem ((v obci 50 metrů, mimo obec 100 metrů) nebo řidič vozidlo zastavil , před přechodem, může chodec vstoupit do vozovky a co nejrychleji přejít
  • V polovině přechodu pro chodce se přesvědčte, zda v protisměru nepřijíždí jiné vozidlo a rychle dokončete přechází vozovky
  • Na více proudových silnicích využijte přechodů se světelným značením, využijte ochranného ostrůvku
  • Přechod pro chodce, nadchod nebo podchod musíte (podle pravidel silničního provozu) použít, jste-li od něj vzdáleni méně než 50 metrů!  
  • Přecházíte-li na přechodu řízeným semaforem a začne svítit červená, NEVRACEJTE SE a dokončete přecházení vozovky
  • Přechody nevyužívejte pro delší debaty
 
 
  • Na přechod NESMÍTE  vstoupit když:
 
    • přijíždí vozidla s právem přednosti jízdy vybavená modrými majáky
    • přijíždí tramvaj (brzdná dráha tramvaje je příliš dlouhá, řidič by nestačil včas zastavit)
    • svítí na semaforu červené světlo
 
  • Když na vozovce přechod není?
 
    • Nutné najít vhodné místo, na přehledném úseku
    • Vozovku je nutno přecházet vždy kolmo
    • Před vstupem je nutné se rozhlédnout, chodec nesmí ohrozit sebe ani ostatní účastníky provozu na silnici, nesmí donutit řidiče vozidel, aby musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy
    • Při přecházení je nutné se přesvědčit, zda nepřijíždí z protisměru jiné vozidlo
    • Na stezce pro cyklisty a chodce nesmí  chodec vstupovat do části určené pro jízdní kola, cyklista nesmí přejet na části určené pro chodce
    • Chodec zvýší svoji bezpečnost, pokud bude oblečen ve světlý oděv s pestrobarevnými prvky nebo reflexními nášivkami, případně své oblečení doplní reflexními doplňky (takové reflexní prvky  vidí řidič nejméně na 200 metrů)
Desatero pro chodce:
  • Po chodníku choďte po pravé straně
  • Po silnici choďte vždy po levé straně co nejvíce u kraje
  • Chodec je součástí silničního provozu stejně jako řidič auta
  • Chodcem je i ten, kdo jede na kolečkových bruslích
  • Chodec přechází silnici jen na místech k tomu označených
  • Pokud přechází mimo vyznačený přechod, přechází kolmo a co nejrychleji, tam, kde má dobrý rozhled
  • Než přejde chodec silnici, rozhlédne se nejdříve vlevo, pak vpravo, dobré je zaposlouchat se, zda nepřijíždí vozidlo, přestože ho nevidíme – takto chodec činí i na přechodu, kde svítí zelené světlo pro chodce
  • Chodec je lépe vidět v pestrém oblečení s reflexními prvky či doplňky
  • Okraje vozovky nejsou určené pro hru
  • Chodec by měl být ohleduplný k ostatním účastníkům silničního provozu
SENIOR – CYKLISTA
Cyklista (stejně jako řidič nemotorového vozidla) je účastníkem silničního provozu, proto pro něj platí stejná pravidla jako pro řidiče, včetně zákazu alkoholu
  • Cyklista nesmí při jízdě vést ruční vozík ani psa
  • Cyklisté jezdí po silnici vpravo, co nejblíže pravému okraji vozovky
  • Je-li na silnici zřízen zvláštní pruh pro cyklisty, nebo je-li v blízkosti silnice stezka pro cyklisty – musí je cyklista využít
  • Cyklista musí jet po vyznačeném pruhu určeném pro cyklista a nesmí ohrozit chodce
Povinná výbava jízdního kola
  • Cyklista musí mít dobrý technický stav kola a jeho výbavu
  • Bezpečnost cyklisty zvýší cyklistická přilba (pád z kola při rychlosti 15km/h je tvrdý jako skok po hlavě na beton z výšky jednoho metru)
  • Viditelnost – nejen součástí vybavení kola i cyklisty
  • Mějte pestré oblečení, nestyďte si vzít reflexní vestu, za snížené viditelnosti zajistí vaši viditelnost předepsané osvětlení jízdního kola
  • Na jízdní kolo patří cyklistický oblek nebo oblek, který neohrožuje bezpečnou jízdu (aby se nezapletl do kol apod.)
  • Nákupní tašky a batohy nepatří na řídítka, pro tyto účely jsou různé nosiče s koši, kterými lze bezpečně převážet nákupy a věci
  • Pravidla zakazují převážet předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky silničního provozu, pro takové účely slouží přívěsný vozík za kolo, nesmí být však širší 80cm a musí být opatřený odrazkami na zadní části
  • Na přechodu pro chodce (pokud se chce dostat na druhou stranu) musí cyklista sestoupit z kola a přejít jako chodec a vést kolo vedle sebe  po pravé straně blíž k okraji přechodu
  • Cyklista na konci obytné zóny nebo na konci cyklostezky musí dát přednost přijíždějícímu vozidlu
Desatero pro cyklisty:
  • Dodržujte pravidla silničního provozu
  • Buďte ohleduplní a opatrní
  • Mějte jízdní kolo v řádném technickém stavu
  • Buďte viditelní
  • Buďte v dobré fyzické kondici a nepřeceňujte své zdraví a síly
  • Používejte ochrannou přílbu
  • Používejte vhodný oděv  a obuv
  • Volte vhodnou trasu a o dobu
  • Nákup nebo zavazadla převážejte na nosičích
  • Nepodceňujte jízdu na kole
SENIOR – ŘIDIČ

Věk s sebou přináší zhoršení kondice k řízení vozidel, zdravotní potíže, rychlejší únavu a nervozitu, zvlášť v plném provozu silničního provozu. Rozhoduje vhodná volba času jízdy, denní doba, délka plánované trasy, pravidelné přestávky.

Naše předpisy stanovují povinnost lékařských prohlídek u řidičů starších 60, 65 a 68 let nejpozději v den dovršení tohoto věku. U řidičů starších jsou pak povinné lékařské prohlídky každé dva roky. Lékař vystaví řidiči seniorovi doklad o zdravotní způsobilosti. Tento doklad policisté při silniční kontrole požadují.
 
Senior – řidič musí dát pozor na druhy léků, které mají tlumící účinky i na svůj zdravotní stav. Rozhodnutí o schopnosti řídit vozidlo je na samotném řidiči - seniorovi (např. kýchnutí vyřadí řidiče na tři vteřiny a víc, při řízení vozidla při rychlosti 60km/h vyřídí takové kýchnutí řidiče a vozidlo se stává nejméně 50metrů „neřízenou střelou“)
 
Řidič-senior musí počítat se změnami  a kvalitou zraku, stárnoucí zrak bývá mnohem náchylnější na oslnění buď sluncem, nebo reflektory protijedoucího vozidla. Vlivem věku se mění i úhel periferního vidění, které je důležité pro vnímání pohybu.

Každý řidič je povinen užít za jízdy bezpečnostních pásů a to i na zadních sedadlech (nepřipoutaný spolujedoucí na zadním sedadle může při havárii usmrtit osobu na předním sedadle)
 
Řidič – senior by neměl zapomenout ani na povinnost použití dětské sedačky, pokud veze ve vozidle dítě s menší váhou 36 kg a menší 150 cm. Převáží-li svého domácího mazlíčka (psa nebo kočku) i toho musí chránit v případě havárie tím, že použije vhodný zvířecí box, který upevní na zadním sedadle nebo v zavazadlovém prostoru.
 
Pozornost je nutno věnovat i ztv. mrtvým úhlům u předjíždějících vozidel a při couvání. Při jízdě by měl řidič senior a nejen on sledovat údaje na přístrojové desce.
 
Pravidla pro řidiče-seniory:
  • Znalost pravidel silničního provozu a znalost  nových předpisů
  • Platný řidičský průkaz
  • Výborný stav automobilu
  • Dodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem
  • Vhodná volba trasy, doby (dopravní špička)  
  • Usedat za volant v dobré fyzické i psychické kondici¨
  • Nepožívat léky utlumující pozornost před jízdou
  • Bezpečně vystupovat z vozidla ve směru do silnice, ale i na chodník
SENIOR V HROMADNÉ DOPRAVĚ

Prostředky hromadné dopravy osob jsou nejčastěji využívány také seniory, kteří se velmi často dopouští nešvarů
  • Metro  - bílá čára na nástupišti má svůj význam, nedostatečný odstup může zapříčinit i pád do kolejiště
  • Tramvaj – zastávka  - na tramvajovém ostrůvku žádná čára není, proto je nutné dbát určitého odstupu od kolejiště (alespoň půl metru ), mnohé nehody se stávají při přecházení vozovky mezi chodníkem a nástupním ostrůvkem
  • Autobus – na zastávce autobusu  je doporučená vzdálenost od okraje chodníku půl metru, nejlépe metr, neboť mnohdy autobus může předním převisem přesáhnout až nad okraj chodníku.
  • Velké riziko je u zastávek autobusů, které jsou přímo na krajnicích. Zde je nutné stát na vhodném místě, v dostatečné vzdálenosti od okraje vozovky(tlaková vlna od projíždějícího  kamionu může slabší a menší postavu seniora povalit)
Nastupování a vystupování

Nastupování nebo vystupování by mělo být rychlé, ne zbrklé, je-li senior nenápadné postavy a výšky, měl by nastupovat co nejblíže k řidič, aby ho řidič viděl.
  • Při jízdě v dopravním prostředku je dobré zajistit si stabilitu, využít volného místa k sezení.
  • Při státní za jízdy zajistíte stabilitu tak, že vyhledáte pevnou tyč k držení nebo pevné madlo u oken, postavíte se k nim bokem ve směru jízdy a trochu se rozkročíte nohy a tyč nebo madlo uchopíte oběma rukama.
  • Při vystupování z dopravního prostředku nepospíchejte, nechte dopravní prostředek odjet, pak si najděte místo vhodné pro přechod vozovky.
 
 
por. Bc. Lenka Holická, krpc.pio@seznam.cz
 
2. června 2014
 
 

vytisknout  e-mailem