Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Královéhradecký  kraj název

Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje

Letecký fanda chtěl vyrábět dvourotorové vrtulníky

KRAJ - Obchod za 35 milionů se neuskutečnil. 

Vyšetřovatel Odboru hospodářské kriminality Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje zahájil ve středu 25. 6. trestní stíhání 37letého muže z Rychnovska, kterého obvinil ze spáchání zvlášť závažného zločinu podvodu, dílem dokonaného a dílem ukončeného ve stadiu pokusu.
 
Muž, letecký nadšenec a majitel pilotního průkazu, přišel v průběhu pracovního působení v Německu k nápadu vyrobit a uvést do provozu vrtulník s unikátním technologickým řešením spočívajícím v koaxiálním rotoru. Vrtulníky se dvěma protiběžnými rotory (vrtulemi) posazenými nad sebou se v civilním letectví vyskytují jen zcela výjimečně. Jejich výroba je totiž technologicky velmi složitě proveditelná a ve světě se jej podařilo zvládnout vyrobit a využívat jen několika málo renomovaným výrobcům.
 
vrtulníkKriminalisté šetřením zjistili, že se po návratu do Čech v roce 2008 skutečně spojil s odbornou firmou, která začala pracovat na projektu a výrobě prototypu ultralehkého vrtulníku s názvem HEROS. Jednalo se o víceúčelový bezpilotní vrtulník určený k monitorování silničního provozu, detekci chemických látek a záření, ale i průzkum bojových oblastí. V raném stadiu vývoje ale došly obviněnému muži peníze, firma od spolupráce odstoupila a on tedy vrtulník svépomocí a hlavně amatérsky začal dokončovat. Záhy začal HEROS nabízet v rámci odborných výstav a veletrhů jako plně funkční stroj schopný sériové výroby. Prototyp byl prezentován na četných leteckých dnech u nás i v zahraničí, nikdy ale nedosáhl takového stupně vývoje, aby mohlo být přikročeno k letovým zkouškám.
 
Ačkoliv pohonný systém HEROSU tedy nebyl nikdy dostatečně odzkoušen a ověřen v praxi, využil ho námi obviněný muž při stavbě dalšího, tentokrát pilotovaného vrtulníku, který nazval MK – 90. Projektování a stavba takto technicky složitého létajícího stroje podléhají přísným předpisům Evropské agentury pro civilní letectví a může být prováděno pouze subjekty s vysokou odborností akreditovanými tímto úřadem. Pro účely věrohodnosti své i stroje předkládal potencionálním zájemcům o koupi projektu hned několik padělaných dokumentů, například svůj vysokoškolský diplom, certifikát opravňující k projektování a vývoji létajících zařízení, doklady o letových zkouškách, letecký deník stroje a další. Práce na MK – 90 ale probíhaly dále ryze amatérským způsobem. Po té co vznikl první prototyp stroje MK – 90, byl prezentován zejména cestou internetu. Zájemcům náš „letecký konstruktér“ prezentoval i smyšlené informace o technických a letových vlastnostech vrtulníku, pokročilém stadiu vývoje, připravované certifikaci a o časovém horizontu dokončení projektu a výroby prototypu.
 
Díky své výmluvnosti, velmi dobré počítačové zdatnosti a v neposlední řadě i díky znalosti problematiky leteckého průmyslu skutečně zájemce získal. Investiční společnost ze Saudské Arábie mu vyplatila 150.000 USD (3.138.750 Kč) určených na dokončovací fázi spočívající zejména v certifikaci stroje.
Tyto peníze ale nepoužil na to, co slíbil. Zhruba polovina částky mu posloužila k uhrazení jeho předchozích dluhů, zbytek kriminalisté stále dohledávají.
S arabskými investory pak podepsal i smlouvu o odprodeji celého projektu, tedy zejména projektové a výrobní dokumentace a autorských a průmyslových právech. Cena za obchod byla stanovena na 1.850.000 USD (35.229.550 Kč). Kupující však před převodem peněz chtěli vidět stroj ve vzduchu, a proto navštívili celkem třikrát Českou republiku. Vynaložili tedy další nemalé prostředky na cestu a pobyt, nikdy však vrtulník ve vzduchu neviděli. Vždy se jim dostalo nějakých výmluv, které v nich nakonec vyvolaly silné pochybnosti o solidnosti celé transakce. Vyhledali si veškeré dostupné informace o předkládaných listinách a zjistili, že byli podvedeni. Trestní oznámení, které jsme od nich obdrželi, bylo již třetí v pořadí. První dvě podaly instituce, které dokumenty, jimiž se zaštiťoval, vydávají.
 
Kriminalisté po té, co vrtulník zajistili, přizvali k vyšetřování znalce z odvětví konstrukce letadel, aby posoudil jak jeho letuschopnost, tak úroveň administrativního schvalování a určil hodnotu stroje i projektu. Znalec jednoznačně konstatoval, že vzhledem ke způsobu vývoje neměl MK – 90 šanci na schválení, certifikaci ani povolení k letu, natož k sériové výrobě. Stroj není v tomto stavu letuschopný a nikdy nebude certifikován pro provoz.
Zájemce o nákup vrtulníku a jeho sériovou výrobu byl tedy uveden v omyl a obviněný muž se na jeho úkor obohatil tím, že mu zamlčel podstatné skutečnosti. Za tento trestný čin mu v případě odsouzení hrozí až 10leté vězení.
Kriminalisté trestnou činnost obviněného muže i nadále rozkrývají a jejich vyšetřování směřuje mimo jiné i do zahraničí. V rámci výnosu z trestné činnosti již zajistili jeho dosud dohledaný majetek, a to několik nemovitostí a osobní motorové vozidlo. V dalším pátrání po majetku obviněného muže samozřejmě dále pokračují.
Vyšetřovatel podal k rukám státního zástupce podnět na jeho vzetí do vazby, soudce však návrh státního zástupce neakceptoval. Muž bude tedy vyšetřován na svobodě.
 
mjr. Mgr. Ivana Ježková 
27. 6. 2014, 14:20
Odkazy do noveho okna

vrtulník

vrtulník 

Detailní náhled

vrtulník

vrtulník 

Detailní náhled

vrtulník

vrtulník 

Detailní náhled

vrtulník

vrtulník 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem