Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

Pět cyklistů zemřelo při nehodách

KRAJ VYSOČINA: Cyklistická přilba by měla být pro cyklistu samozřejmostí 

Policisté v Kraji Vysočina od začátku letošního roku do 30. června šetřili 69 dopravních nehod, na kterých měli účast cyklisté. Oproti loňskému roku je to za stejné období o 24 dopravních nehod více. Pět cyklistů při dopravních nehodách zemřelo – všech pět cyklistů nemělo v době nehody na hlavě cyklistickou přilbu.
 
Deset cyklistů utrpělo při nehodě těžké zranění – šest z nich vyjelo bez přilby. Dalších 54 cyklistů bylo zraněno lehce a 39 z jich vyjelo bez přilby. V loňském roce zemřeli na silnicích Vysočiny dva cyklisté, devět se jich zranilo těžce a 34 lehce.
 
Cyklisté jsou jedni z nejohroženějších účastníků silničního provozu. V případě dopravní nehody dochází v naprosté většině případů ke zranění cyklisty. Ten totiž, na rozdíl od řidiče osobního nebo nákladního vozidla, není chráněn karoserií vozidla ani žádným jiným bezpečnostním prvkem. Jediné, čím cyklista může přispět ke své bezpečnosti, je svou opatrností, důsledným dodržováním pravidel silničního provozu a svým oblečením. Podle zákona je cyklista, který je mladší osmnácti let, povinen použít za jízdy ochrannou přilbu. Přilba je to jediné, co v případě pádu na komunikaci nebo při střetu s jiným vozidlem, chrání cyklistovi hlavu a v mnoha případech již přilba zachránila svému uživateli život. Při šetření tragických dopravních nehod policisté zjistili, že z pěti zemřelých cyklistů neměl žádný na hlavě ochrannou přilbu. Je nutné používat přilbu i tehdy, pokud je cyklistovi více jak osmnáct let.
 
„Alarmující je skutečnost, že všichni cyklisté, kteří letos v našem kraji havarovali, utrpěli újmu na životě nebo zdraví. Z 69 cyklistů jich mělo při nehodě přilbu na hlavě pouhých devatenáct. Rozumní lidé, kteří myslí na svoje zdraví a bezpečnost, cyklistické přilby používají bez ohledu na věk,“ uvedl plk. Mgr. Jan Kostečka, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina s tím, že dospělí lidé by měli příkladem dětem. Pokud děti vidí, že rodiče při jízdě na kole používají cyklistickou přilbu, tento zvyk si rychle samy osvojí a přilba se pro ně stane přirozenou součástí jízdy na kole.
 
Riziko dopravní nehody lze také snížit správným vybavením a dobrým technickým stavem jízdního kola. Cyklisté si musí uvědomit, že je musí být v silničním provozu dobře vidět. Policisté proto v rámci výkonu služby kontrolují povinnou výbavu jízdních kol. Funkční brzdy na jízdním kole musí být samozřejmostí. Policisté se často setkávají s jízdními koly, která nejsou vybavena odrazkami a v případě snížené viditelnosti ani předepsaným osvětlením. Tito cyklisté zbytečně hazardují se svým zdravím.
 
Při dopravních kontrolách nebo při šetření dopravních nehod se policisté také setkávají s cyklisty, kteří jsou pod vlivem alkoholu. Ti si neuvědomují, že cyklista je řidič nemotorového vozidla, které nesmí řídit pod vlivem alkoholu. Cyklistovi může být za tento přestupek uložena ve správním řízení pokuta až do výše 50.000 korun.
 
Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina se proto v rámci běžného výkonu služby i v rámci vyhlašovaných dopravně bezpečnostních akcí budou v letních měsících zaměřovat mnohem častěji na kontrolu cyklistů, zdali nevyjížděli na kole posilnění alkoholem a zdali při jízdě ve večerních a nočních hodinách mají jízdní kolo řádně osvětleno. Kontroly se budou také týkat povinnosti používat ochrannou přilbu u cyklistů, kteří nedosáhli věku osmnácti let.
 
 
Statistika dopravních nehod cyklistů v období od 1. ledna do 30. června 2014
 
 
Nehody s účastí cyklisty
Úmrtí
Těžká zranění
Lehká zranění
ÚO Jihlava
23
4
3
16
ÚO H. Brod
11
0
3
8
ÚO Třebíč
13
0
1
12
ÚO Pelhřimov
9
1
1
7
ÚO Žďár n/Sáz.
13
0
2
11
Kraj Vysočina
69
5
10
54
 mjr. JUDr. Dana Čírtková, tisková mluvčí
5. červenec 2014
 
 

vytisknout  e-mailem