Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie Lbk

Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje

Sešli se operátoři tísňových linek IZS

KRAJ - V posledních dnech se sešla více jak stovka pracovníků obsluhujících linky tísňového volání v systému složek Integrovaného záchranného systému Libereckého kraje. Konal se první seminář tohoto druhu, který byl v gesci Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje. 

V těchto dnech se policisté zajišťující chod bezplatné tísňové linky 158 sešli na semináři pořádaném jednou ze složek Integrovaného záchranného systému - Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje.

plk. Mgr. Maralíkováplk. Mgr. Maralíková

Zajímavého semináře, prvního tohoto druhu, se zúčastnila více jak stovka hasičů, zdravotníků a policistů. Cílem semináře bylo seznámení pracovníků ze složek Integrovaného záchranného systému s jednotlivými činnostmi operačního řízení se zaměřením na priority jednotlivých operačních středisek při přijímání tísňového volání. 

Za Integrované operační středisko Krajského ředitelství policie Libereckého kraje se zúčastnila jeho vedoucí, plk. Mgr. Barbora Maralíková spolu s dalšími dvěma desítkami policistů vykonávajících službu přímo na operačním středisku. Vedoucí operačního střediska liberecké policie seznámila přítomné s organizačním členěním krajského ředitelství i s tím, proč je Integrované operační středisko právě v objektu v Pastýřské ulici. "Umístění operačního střediska je dáno již historicky. Sídlí na Pastýřské, a proto ani při zřizování nového organizačního článku - krajského ředitelství - se neuvažovalo o jeho přemístění, "vysvětlila vedoucí operačního střediska plk. Maralíková.

Přítomné rovněž informovala o rekonstrukci, kterou operační středisko prošlo. Ta započala na podzim 2012 a ukončena byla o dva roky později, tedy v roce 2014, "Do té doby vykonávali naši policisté službu v tristních podmínkách. Nevyhovující zázemí, stísněné prostory, zastaralé technologie," přiblížila Maralíková. Situace se změnila v dubnu 2014,  za přispění Integrovaného operačního programu EU bylo oficiálně zprovozněno nové Integrované operační středisko.

Plukovnice Maralíková hovořila ale také o čistě praktických věcech souvisejících s přijímáním hovorů na linku 158 - počtech policistů, kteří zde vykonávají službu, teritoriální dělení operačního řízení, síly a prostředky, které jsou k dispozici, ale i technické vybavení. Přítomné seznámila i s tím, v jakých případech a za jakých okolností lze přistoupit k lokalizaci mobilního telefonu či vyžádání vrtulníku Letecké služby Policie České republiky. "Možnost využít lokalizaci mobilního telefonu vychází z interních aktů, které stanovují, že k tomuto kroku lze přistoupit v případě ohrožení života a zdraví osob, pátrání po tzv. "horké stopě", apod. Ovšem setkáváme se i s tím, že se na nás obracejí lidé a chtějí najít svůj ztracený nebo odcizený mobilní telefon či tablet. Na tyto případy se to v žádném případě nevztahuje,"vysvětlila vedoucí operačního střediska.

Podobně striktní jsou nařízení, která upravují vzlet vrtulníku Letecké služby Policie České republiky. "Vyžadujeme jej v případech, kdy například pátráme po nemocných lidech, seniorech či dětech," řekla Maralíková. Vzlet vrtulníku je ale závislý na  letových podmínkách .v místě vzletu, ale i v místě nasazení vrtulníku.

Zástupce vedoucí Integrovaného operačního střediska, kpt. Luboš Odcházel, sdělil jaké jsou priority při přijímání tísňových hovorů."Důležité je získat odpovědi na sedm základních kriminalistických otázek (CO, KDY, KDE, KDO, JAK, ČÍM, PROČ). Potřebujeme co nejrychleji a pokud možno nejpřesněji zjistit co se stalo, zda je pachatel na místě, jaké jsou následky (zranění, zcizené věci, zda oznamovatel ví, kdo to udělal, zda má někdo z přítomných zbraň, apod. Podle toho pak instruujeme hlídky, které vysíláme na místo,"sdělil Odcházel. Priority při příjmu oznámení jsou podle něho odlišné, od hasičů či záchranky. "Vychází to samozřejmě z typologie událostí, které jako policie řešíme,"doplnil.

A v neposlední řadě zazněla z úst zástupce vedoucího Integrovaného operačního střediska i velmi zajímavá čísla:

  • ročně přijmou policisté na lince tísňového volání cca 84 tisíc oznámení
  • denně je to cca 230 hovorů
  • k dispozici jsou až 3 linky, na kterých policisté přijímají tísňová volání (dokáží ale přijmout až šest telefonátů najednou)
  • Integrované operační středisko PČR Libereckého kraje jednoznačně "vede" oproti jiným složkám IZS v počtu tzv. následných telefonátů, tedy hovorů, které musí uskutečnit, aby mohli zajistit vše potřebné k zajištění sil a prostředků a vyslání hlídek do místa události; v průměru uskuteční operátoři sedm hovorů takových následných telefonátů . . .  .

Součástí semináře, který se konal v reprezentativních prostorách 31. pluku radiační, chemické a biologické ochrany, byla i ukázka techniky jednotlivých zúčastněných složek, tedy i Městké policie Liberec, Armády ČR, Horské služby, Českého červeného kříže či Letecké služby Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje.

 

5. listopadu 2014
mjr. Bc. Vlasta Suchánková
KŘP Libereckého kraje, tisková mluvčí

Odkazy do noveho okna

vytisknout  e-mailem