Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

Policisté budou častěji kontrolovat řidiče kamionů

KRAJ VYSOČINA: Od začátku roku jsme uložili 44 kaucí za nákladní dopravou 

 

S pravidelnými silničními kontrolami musí v nadcházejícím období počítat řidiči kamionů, kteří projíždějí přes Kraj Vysočina. Naše hlídky především zjišťují, zda profesionální řidiči dodržují pravidla, která se běžných řidičů netýkají – tedy zda dodržují bezpečnostní přestávky. Ukazuje se totiž, že řidiči nákladních vozidel stále častěji porušují zákonná ustanovení, která upravují bezpečnostní přestávky a dobu jízdy, a také vyjíždějí na pozemní komunikace s vozidly, která nesplňují požadavky na technický stav.
 
Mikrospánek, únava a ospalost jsou častou příčinou dopravních nehod, zejména v případech, kdy řidič jede delší dobu bez potřebné přestávky. Řízení vozidla při ospalosti a únavě může mít přitom fatální následky. Ospalost a únava zpomalují rychlost reakce řidiče, snižují rychlost úsudku a tím zvyšují riziko vzniku dopravní nehody.  Rizikovým místem jsou především dálnice, kde monotónní jízda po rovném úseku otupuje řidičovu pozornost
 
Policisté z oddělení silničního dohledu kontrolovali ve čtvrtek 26. února v dopoledních hodinách na silnici I/38 v obci Dlouhá Brtnice nákladní soupravu složenou z tahače s návěsem. Sedmapadesátiletý řidič vozidla s českou registrační značkou předložil všechny doklady potřebné pro řízení vozidla. Při kontrole technického stavu soupravy ale policisté zjistili, že na návěsu chybí na poslední nápravě levé zadní kolo. Kolo měl řidič naložené uvnitř návěsu. Řidič tak užil k jízdě vozidlo, jehož technický stav bezprostředně ohrožoval bezpečnost provozu. Policisté přestupek zadokumentovali a odevzdali jej k projednání do správního řízení.
 
Na kontroly dodržování právních předpisů ze strany řidičů kamionů se zaměřují v rámci běžného výkonu služby policisté z Dálničního oddělení ve Velkém Beranově, policisté z dopravních inspektorátů jednotlivých územních odborů a policisté z oddělení silničního dohledu. Na těchto typech kontrol nákladních vozidel a autobusů se v našem kraji prioritně podílejí dopravní policisté zařazení v rámci speciálního týmu Kamion, který působí v našem kraji od roku 2011. V současné době, kdy jsou venku příznivé klimatické podmínky, policisté vyjíždějí na kontroly na silnice také s kontrolními váhami, neboť řidiči často převážejí náklad, který výrazně převyšuje nejvyšší povolenou hmotnost danou pro daný typ vozidla. 
 
V případě kontrol řidičů kamionů se v našem kraji poměrně často setkáváme s tím, že v některých případech řidiči nedodržují nařízené bezpečnostní přestávky a s tím souvisí, že překračují povolenou dobu jízdy. Občas policisté zjistí, že řidič jede na cizí kartu řidiče a tím sociální předpisy úmyslně obchází. Ze zkušeností dopravních policistů vyplývá, že řidiči stále častěji falšují a nesprávně používají tachografy. Někteří používají různé přepínače na tachografech nebo speciální magnety. Všechna tato zařízení jsou ale protizákonným zásahem do funkčnosti zařízení. Řidiči proto musí počítat s vysokými sankcemi za tyto zásahy. V některých případech policisté při kontrole zjistí, že nákladní vozidlo nebo i autobus jsou v nevyhovujícím technickém stavu.
 
Vedle kontrol technického stavu vozidel se hodláme více zaměřovat i na upevňování nákladu. Zjišťujeme totiž, že řada nehod je spojena s tím, že z nákladního vozidla něco vypadlo. Majitelé vozidel na správné uložení nákladu nekladou důraz. Součástí policejních kontrol bude zjišťování celkové hmotnosti a zatížení jednotlivých náprav soupravy. Policisté se také setkávají s tím, že řidiči kamionů převážejí v autech daleko těžší náklad než mají povoleno. Tohoto protiprávního jednání se dopouštějí zejména cizinci. Vedou přes naši republiku tranzit, v blízkosti hranic se sdružují a Českou republikou projíždějí přetíženi. Pak část nákladu zase u hranic vykládají, aby za hranicemi měli váhu v pořádku, protože se obávají daleko přísnějších postihů. Řidiči kamiónů si budou muset zvyknout na pravidelné vážení, na kontroly tachografů, dodržování bezpečnostních přestávek a pravidel pro přepravu nebezpečných látek.
 
Přestupků se dopouštějí čeští i zahraniční řidiči. Při řešení zjištěných nedostatků postupují policisté v souladu s platnými zákony. Nekompromisně za tyto přestupky ukládají vysoké sankce, neboť řidiči mohou v případě, když usedají za volant bez potřebné přestávky, způsobit vlivem únavy vážnou dopravní nehodu.
 
Méně závažné přestupky policisté na místě řeší uložením pokuty v blokovém řízení. V těchto případech může pokuta dosáhnout částky 2000 korun. Většinu závažnějších zjištěných přestupků českých řidičů pak řeší úředníci ve správním řízení. V případě, když se jedná o řidiče se zahraniční registrační značkou, policisté vždy rozhodnou o uložení kauce, neboť v takovém případě existuje důvodná obava, že by se řidič nebo dopravce správnímu řízení v České republice vyhýbal. Výše kauce se pohybuje od 10 000 do 50 000 korun podle závažnosti porušené povinnosti. Pokud řidič kauci nesloží, může mu policista zabavit doklady k vozidlu a k nákladu a zakázat mu pokračování v jízdě.
 
Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina uložili od začátku letošního roku do konce února celkem 44 kaucí řidičům nákladních vozidel. Výše uložených kaucí za nákladní dopravou tak letos v našem kraji činí celkem 642 000 korun. Za celý loňský rok jsme v našem kraji uložili za nákladní dopravou celkem 135 kaucí v celkové výši 2 641 000 korun.
 
Výklad některých pojmů v oblasti kontrol:
Co je to mezinárodní dohoda ADR?
Silniční dopravou je dovoleno přepravovat pouze nebezpečné látky vymezené mezinárodní dohodou ADR. Mezinárodní dohoda ADR stanovuje a třídí nebezpečné látky a předměty podle jejich nebezpečných vlastností, stanovuje podmínky pro jejich přepravu, balení a značení a předepisuje používání a vyplňování stanovených průvodních dokladů. Stanovuje požadavky na zabalení kusu, zápisy do přepravních dokladů, dopravní prostředky včetně technických požadavků na vozidlo podle jednotlivých tříd a dále ustanovuje další pravidla jako omezení množství přepravovaných věcí, dozor nad nimi, způsob stání a parkování v noci. Jako nebezpečné věci jsou označeny předměty, pro jejichž vlastnosti - hořlavost, žíravost, výbušnost a další - může být jejich přepravou ohrožena bezpečnost osob, majetku a životního prostředí. Dohoda vymezuje rozsah platnosti, tedy na jaké účastníky silničního provozu se vztahuje a ve kterých případech a za jakých podmínek se dohoda na účastníky silničního provozu uplatňovat nemá nebo nemusí. Stanovuje věkové a profesní požadavky na osádky, maximální dobu řízení, délku a četnost povinných přestávek, dobu odpočinku a případy, kdy se lze od těchto limitů odchýlit. Vymezuje vlastnosti záznamových listů, požadavky na umístění zařízení ve vozidle, montáž, plombování a periodické kontroly. Stanovuje rovněž údaje a kódy ve schvalovací značce a štítku.
 
Co je to dohoda AETR?
Evropská dohoda o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě - dohoda AETR. Jedná se o celoevropská pravidla, která určují práci profesionálních řidičů a jejich povinnosti - dobu řízení - denní, týdenní, čtrnáctidenní. Upravuje také přerušení doby řízení, kdy musí následovat přestávka a jak lze přestávku dělit. Upravuje i denní doba odpočinku. Při kontrole se policisté zaměřují na kontrolu maximální doby řízení, maximální nepřerušenou dobu řízení, minimální dobu přerušení řízení, minimální denní dobu odpočinku, týdenní dobu odpočinku včetně denního odpočinku, maximální dobu pracovní směny.
 
mjr. JUDr. Dana Čírtková, tisková mluvčí
1. březen 2015
 
 

vytisknout  e-mailem