Kriminalisté z odboru obecné kriminality územního odboru Žďár nad Sázavou zadokumentovali v úterý 16. června případ, kdy byl dosud neznámým pachatelem okraden senior pod smyšlenou legendou. Neznámý pachatel kolem půl jedné odpoledne oslovil u vstupních dveří do domu ve Žďáře nad Sázavou pětaosmdesátiletého seniora, kterému se představil jako pracovník vodáren a žádal kontrolu a stav vodoměru. Pod touto smyšlenou legendou ho majitel vpustil dovnitř do bytu. Při domnělé kontrole vodoměru pachatel uvedl, že musí seniorovi vrátit přeplatek ve výši 1100 korun, ale že má pouze pětitisícovou bankovku, proto požadoval její rozměnění.
Nic netušící senior odešel do pokoje, kde měl uložené své úspory, což pachatel sledoval. Poté pachatel odešel z bytu pod záminkou, že jde pro razítko a ponechal si pootevřené dveře bytu. V nestřeženém okamžiku odcizil ze skříně v obývacím pokoji pánskou peněženku a papírovou obálku s finanční hotovostí v řádu několika desítek tisíc korun. Policistům se podařilo získat pravděpodobný popis pachatele. Jedná se o zhruba třicetiletého muže bílé pleti, který je vysoký asi 160 cm, má světlé krátce střižené vlasy a tvářích strniště. Na sobě měl bílé triko bez potisků s krátkým rukávem a dlouhé kalhoty.
Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina znovu důrazně upozorňují, že tétotrestné činnosti lze úspěšně zabránit. Všichni osaměle žijící senioři musí dodržovat základní pravidlo, tedy nikoho cizího do bytu nebo do rodinného domku v žádném případě nepouštět. Při prvním podezření, že se do bytu nebo rodinného domku chce pod nějakou záminkou dostat cizí osoba, ihned bez obav informovat policii na lince tísňového volání - 158.
Všichni senioři musí mít na paměti, že zloději používají různé lsti, aby se dostali do blízkosti seniora. Nejčastěji se jedná o různé legendy - doručení údajného přeplatku za elektřinu, vodu nebo plyn, vyplacení nějaké výhry, sociálního příspěvku nebo jiné dávky. Žádné tyto přeplatky nikdy nepředávají zástupci energetických nebo plynárenských společností v hotovosti. Takže vždy jde o podvody ze strany osob, které s těmito legendami vystupují.
Další podvodníci se mohou vydávat za prodejce a nabízet seniorům prodej různého druhu zboží za výhodné ceny, mohou se vydávat za zdravotnický personál, sociální pracovnice nebo různé řemeslníky a kontrolory vodoměrů nebo elektroměrů. Další podvodníci mohou seniory oslovit na ulici nebo po telefonu a vydávat se přitom za rodinné příslušníky a požadovat pro vymyšlené příbuzné peníze. Pro peníze si pak údajný příbuzný do bytu seniora pošle někoho dalšího. Když si senior později ověřuje u příbuzného pravdivost telefonátu, bývá už pozdě, protože peníze si odnesl podvodník. Proto před tím, než někomu svěříte své finance, ověřte si u příslušného příbuzného, zdali skutečně telefonoval on. Buďte ostražití, jedině tak se vyhnete zbytečným nepříjemnostem.
mjr. JUDr. Dana Čírtková, tisková mluvčí
17. červen 2015