PLZEŇ - Rady pro řidiče, jak v tomto nečase dojet šťastně do cíle.
Ačkoli kalendářní zima nastala již před časem, teprve nyní jsme se dočkali toho pravého zimního počasí. S příchodem sněhové nadílky a mrazů nastal i čas zimních radovánek a potěšení ze zimních sportů a zároveň řada nebezpečenství, která číhají na účastníky silničního provozu. Období spojené se teplotami pod bodem mrazu, mlhami, sněhovými přeháňkami či drobným mrholením způsobuje nemálo starostí řidičům a zvýšený počet dopravních nehod. Sníh, námraza, mokré vozovky, snížená viditelnost - to vše ovlivňuje situaci v silničním provozu.
V této době by řidiči měli mít svůj vůz už dávno připraven na zimu, kdy základním předpokladem je dobrý technický stav vozidla, ale neměli by zapomenout ani na vhodné „obutí“ svého čtyřkolého miláčka. Ve výbavě vozu by neměly chybět např. ani písek, lopatka, škrabka nebo odmrazovač na sklo, startovací kabely a sněhové řetězy zejména při cestě do horských oblastí. Jejich nasazení by měl mít šofér předem vyzkoušené. Samozřejmostí by měla být nemrznoucí směs v chladiči. Výborným pomocníkem je rozmrazovač zámků, pokud jej však nenecháte uvnitř vozu.
Ačkoli řidiči jsou povinni přezout kola svých automobilů do zimních pneumatik již 1. listopadu, řada šoférů spoléhá na to, že se tato povinnost týká pouze oblastí označených dopravní značkou Zimní výbava, která se objevuje na některých komunikacích především v horských regionech. Povinnost použít zimní pneumatiky mají v tomto období všichni řidiči tam, kde se na komunikaci vyskytne námraza, náledí nebo sníh. Pokud tak neučiní a policisté zjistí, že hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů je menší než 4 mm na všech kolech osobního motorového vozidla a u nákladních aut o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg menší než 6 mm na všech hnacích kolech; použití zimních pneumatik může být nahrazeno použitím sněhových řetězů, mohou řidiči uložit pokutu až dva tisíce korun.
Nejen výborný technický stav vozidla, ale i způsob jízdy jsou nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím, zda dorazíte do cíle v pořádku a bez ztrát. Za volantem je důležité přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky a povětrnostním podmínkám. Podstatné je především dodržování bezpečné vzdálenosti. Její nedodržení často vede k dopravním nehodám, které mohou skončit jen pomačkanými plechy či fatálními následky. Jede-li osobní auto rychlostí 50 km/h, zastaví na suchém povrchu po 28 metrech. Na mokré vozovce zastaví vozidlo po 33 metrech a při náledí je brzdná dráha až 78 metrů! Velmi důležité je i nepřeceňovat své schopnosti. Pokud se necítíte dobře nebo máte pocit, že jízdu nezvládnete, je moudřejší za volant raději neusednout.
por. Ing. Hana Štefflová
6. ledna 2016