Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Středočeský kraj název

Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje

Bilance dopravních nehod za víkend

MĚLNICKO- Statistiky a rady týkající se motorkářů 

 

Od pátku do neděle došlo na Mělnicku k třinácti dopravním nehodám, jedenáct z nich se odehrálo bez zranění osob, u jedné utrpěl jeden z účastníků zranění. Jedna  nehoda osobního vozu a motorky, která se odehrála v pátek v katastru obce Medonosy, skončila tragicky. Při nehodě jedenatřicetiletý motorkář svým zraněním na místě podlehl.

Motorkáři spolu s cyklisty a chodci patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Případný střet s vozidlem nebo pevnou překážkou končí většinou těžkým zraněním, někdy dokonce i smrtí. V roce 2015 bylo při dopravních nehodách v ČR usmrceno 90 motocyklistů a dalších 484 bylo těžce zraněno, 2 246 utrpělo lehká zranění. V loňském roce byla každá sedmá oběť dopravní nehody právě motorkář. V počtu těžce zraněných zaujímají bezmála jednu pětinu. Nehody zaviněné jezdci v jedné stopě patřily i v loňském roce k těm nejnebezpečnějším.

 Ze statistik vyplývá, že velkou část nehod zaviní právě motocyklisté. V loňském roce zavinili 1 669 nehod, při nich zahynulo 50 osob. Nejvíce nehod zavinili jezdci na nejsilnějších strojích. Již dávno neplatí, že smrtelné dopravní nehody jsou doménou mladých jezdců.  Nejvíce řidičů motocyklu umíralo v roce 2015 ve věkové kategorii od 30 do 39 let, po něm následovala kategorie 40-49 let. Nejčastější příčinou smrtelných nehod byla nepřiměřená rychlost, v 36 případech. Zajímavý je fakt, že žádný motocyklista nezemřel vlastní vinou z důvodu nedání přednosti v jízdě.

Motorkář je pro ostatní hůře viditelný, ve srovnání s osobními automobily je brzdná dráha jeho stroje delší, při řešení zapeklitých situací snáze ztratí kontrolu nad svým motocyklem. Navíc v případě střetu či pádu je velmi slabě chráněn. Řada rychlých jezdců v jedné stopě přesto spoléhá na to, že je jen tak něco nevyvede z tolik potřebné rovnováhy. 

Velmi důležité je při jízdě použití přilby. Podle Světové zdravotnické organizace kvalitní a řádně připevněná přilba sníží riziko smrtelného zranění o téměř 40 procent, v případě těžkého zranění dokonce o více než 70 %. Pořád se ještě najdou tací, kteří použití přilby podceňují, zejména jako spolujezdci. Pozitivní je, že v posledních deseti letech se podíl takto nedostatečně vybavených jezdců na počtu obětí a zraněných snižuje.

Řidiči jednostopých strojů často zapomínají na tzv. tunelové vidění, zákonitost v podobě zužujícího se zorného pole v závislosti na zvyšující se rychlosti jízdy. Zatímco zorné pole motocyklisty s integrální přilbou na hlavě v nulové rychlosti je zhruba 110 stupňů, při rychlosti výrazně překračující povolený maximální dálniční limit se blíží nule. Jízda vysokou rychlostí skutečně připomíná jízdu v tunelu. Řidič ostře vnímá omezený výsek silnice, vše ostatní jako by neexistovalo. Optimálně vizuálně začne řidič vnímat až po ujetí 50 000 kilometrů.

Několik rad na závěr:

  • Při jízdě buďte neustále ve střehu
  • Předvídejte
  • Sledujte situaci ve zpětném zrcátku i vedle sebe
  • Nezapomínejte na pravidlo VIDĚT A BÝT VIDĚN
  • Dávejte dostatečně dopředu najevo své úmysly
  • Buďte vždy připraveni brzdit
  • I brždění je umění – zvláště za mokra pozor na přechody pro chodce a bílé pruhy na silnicích, nedělejte na nich žádné manévry (brždění, prudké změny směru, velký náklon)
  • Vždy si nechávejte odstup od vozidel
  • Dávejte pozor na nečekané překážky na vozovce (nafta, olej, výkop)
  • Buďte ohleduplní

 

Zdroj statistik: tým silniční bezpečnosti http://www.tymbezpecnosti.cz

 

por. Mgr. Markéta Johnová
tisková mluvčí P ČR Mělník
9.5.2016

vytisknout  e-mailem