Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Informace z Opavska - 13. dubna 2017

Opava - Kontrola podnapilého cyklisty v Opavě, městské části Komárov + rady pro cyklisty a další... (3 případy) 

Úmyslné poškození osobního automobilu na ulici U Hliníku v Opavě

Doposud neznámý pachatel spáchal v blíže neustanovené době ve dnech 10. a 11. dubna letošního roku přečin poškození cizí věci tím, že úmyslně poškodil na ulici U Hliníku v Opavě zaparkované osobní motorové vozidlo tovární značky Mazda 6. Poškrábáním laku na různých částech karosérie automobilu vznikla poškozenému 53letému místnímu muži celková hmotná škoda na majetku ve výši 30 tisíc korun. Jakékoli informace, které by vedly ke zjištění osoby pachatele lze kdykoli telefonicky sdělit, byť i anonymně, na opavské policejní číslo 974 737 651.

Výzvy opavských policistů k veřejnosti v souvislosti s dopravními nehodami v Opavě

Policista skupiny dopravních nehod dopravního inspektorátu územního odboru Policie České republiky v Opavě prap. Mgr. Tomáš Ryba v těchto dnech šetří dopravní nehodu, která se stala pět minut po čtvrté hodině odpolední 6. dubna 2017 na ulici Praskové v Opavě. V té době byli opavští policisté přivoláni na zastávku MHD, kde se má nacházet žena, která se zranila při nastupování do autobusu. Jak bylo dosavadním prověřováním zjištěno, tak 87letá místní žena při nastupování do prostředku městské hromadné dopravy linky čísla 218 (Obec Chvalíkovice - Koupaliště Opava) upadla na podlahu autobusu a udeřila se do hlavy a nohy. V době kolizní situace měl údajně autobus stát, jak sdělil 51letý řidič z Opavy. Pro řádné zadokumentování celého spisového materiálu je nutné zjistit další svědky celého případu, kteří by se mohli a měli vyjádřit, zda opravdu autobus stál nebo se už rozjížděl a byl tedy v pohybu ve směru ze zastávky u Katastrálního úřadu k zastávce na Dolním náměstí v Opavě. Tyto informace nechť veřejnost prosím sdělí na opavské policejní číslo 974 737 581.

Policejní inspektor prap. Petr Bělák z opavského dopravního inspektorátu žádá svědectví k dopravní nehodě, která se stala chvíli před jednou hodinou odpolední 10. dubna letošního roku na ulici Pekařské v Opavě-Kateřinkách mezi neznámým cyklistou a nezletilou chodkyní. V té době 12letá místní dívka přecházela po vyznačeném přechodu pro chodce od ulice Hozovo nábřeží k budově zdejší základní školy, přičemž dosud neznámý cyklista jedoucí ve směru z centra města do ní narazil. Po střetu nezletilá upadla na vozovku, následně sama vstala a odešla do školského zařízení. Se svým zraněním lehčího charakteru byla ošetřena ve Slezské nemocnici v Opavě, a to až po příchodu rodičů z práce domů, kterým vše následně sdělila a její doba léčení byla stanovena na tři dny. Cyklista odejel neznámo kam a k řádnému zadokumentování celé kolizní situace je zapotřebí jeho výslech, případně vyjádření jiných svědků. Jakékoli pozitivní informace k celému případu lze kdykoli telefonicky sdělit na opavské policejní číslo dopravních policistů, a to 974 737 581.

Kontrola podnapilého cyklisty v Opavě, městské části Komárov

V nedávných dnech policisté dopravního inspektorátu územního odboru Policie České republiky v Opavě stavěli a kontrolovali na ulici Ostravské v Opavě, městské části Komárov cyklistu, který jel v pozdních večerních hodinách na svém jízdním kole bez osvětlení. Rovněž jeho jízda byla velmi nejistá, vrávoravá a přejížděl od krajnice ke středu vozovky a zpět, přičemž bezprostředně ohrožoval svůj život, zdraví a BESIP. Po zastavení 37letého muže z Opavska byla odborným měřením dechovými zkouškami zjištěna hodnota více jak 1,5 promile alkoholu v jeho dechu, kdy zakročujícím policistům uvedl, že před jízdou vypil 6 piv. Svým protiprávním jednáním cyklista porušil ustanovení zákona o silničním provozu a je důvodně podezřelý ze spáchání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Celý spisový materiál tak bude postoupen podle věcné příslušnosti do správní komise odboru dopravy Magistrátu města Opavy k dalšímu projednání a opatření.

Cyklisté a jejich nehodovost na Opavsku + požívání alkoholu před jízdou

Vzhledem k tomu, že v poslední době jarní a teplé počasí nabádá čím dál víc lidí využívat při své dopravě, sportu a relaxaci jízdní kola, je v této chvíli zajisté nutností připomenout pár základních rad a povinností, jak se chovat v silničním provozu.

V první řadě by každé jízdní kolo mělo mít vynikající technický stav a mělo by být řádně vybaveno veškerými součástkami, které jsou povinné, jako jsou funkční přední i zadní brzdy, přední odrazka bílé barvy, zadní odrazka červené barvy, oranžové odrazky na obou stranách pedálů a oranžové odrazky na paprscích kol. Doporučuje se mít instalovaný i jasně znějící zvonek, blatníky a kryt řetězu. Za snížené viditelnosti musí být na každém jízdním kole případně na cyklistovi umístěn přední světlomet svítící bíle a zadní svítilna červené barvy nebo „blikačka“. Každé jízdní kolo by mělo být vybaveno i zámkem, které v případě odstavení má zabránit snadnému odcizení tohoto jednostopého dopravního prostředku.

Osoby mladší 18 let nesmí v žádném případě usednout za řídítka jízdního kola bez řádně připevněné helmy či přilby na hlavě, tento ochranný prostředek se však doporučuje všem cyklistům, tedy i dospělým lidem. Děti mladší deseti let nesmějí samotné jezdit na kole po silnici, poněvadž nemají zkušenosti a jistotu na kole, hrozí jim případný pád pod kola vozu nebo střet s automobilem. Děti mladší deseti let tak smějí na silnici pouze za doprovodu osoby starší 15 let. Bez ohledu na věk můžeme jezdit na kole pouze na hřišti, v obytné zóně a na stezce pro cyklisty. Toto místo je nejbezpečnější pro všechny cyklisty a doporučuje se tento prostor při jízdě maximálně využívat.

Samostatnou problematikou je jízda na jízdním kole. Po silnici se jezdí vpravo, vedle sebe nesmí nikdy jezdit dva cyklisté, tito jedou vždy a pouze za sebou. Pokud tomu není jízdní kolo uzpůsobeno, tak jedno kolo je jen pro jednu osobu. Pozor na převážení nákupních tašek a dalšího nákladu v nosiči zavazadel a v košíku, nikdy však tyto věci nepřepravujeme na řídítkách kola.

Co však v posledních létech nejvíce trápí opavské policisty územního odboru Policie České republiky a strážníky Městských policií v Opavě, v Hlučíně, v Kravařích, ve Vítkově a v Budišově nad Budišovkou jsou cyklisté jedoucí pod vlivem alkoholických nápojů nebo jiných omamných a psychotropních látek či jedů. V této chvíli je snad i povinností připomenout, že na osobu sedící za řídítky jízdního kola je pohlíženo obdobně jako na řidiče jakéhokoliv jiného motorového vozidla. Tudíž na výzvu ze strany policistů a strážníků je cyklista povinen podrobit se orientační dechové zkoušce, případně odbornému měření dechovými zkouškami, jakož i lékařskému vyšetření a odběru biologického materiálu (krve nebo moči) ke zjištění, zda v době jízdy není a nebyl ovlivněn výše uvedenými návykovými látkami. Za jízdu v podnapilosti či pod vlivem jiných látek hrozí cyklistovi ve správním řízení příslušného odboru dopravy magistrátu města či městského a obecního úřadu finanční sankce.

Policisté i strážníci se budou i v dalších dnech, týdnech a měsících ve výrazné míře zabývat kontrolami vybavenosti jízdních kol, za snížené viditelnosti i osvětlením jízdního kola a cyklistů a hlavně problematiky požívání alkoholu před nebo při jízdě na jízdním kole!!!

Policisté v této souvislosti připomínají ještě několik dalších pravidel a povinností cyklistů. Než lidé vyjedou po zimním období na první jízdu, měli by své jízdní kolo zkontrolovat a případně odstranit nedostatky, které mohou mít v povinné výbavě. Tato výbava má totiž zajistit cyklistovi bezpečnou jízdu a viditelnost na silnici.

Jízdní kolo musí být vybaveno:

  • zadní odrazkou červené barvy, která může být kombinována se zadní červenou svítilnou,
  • přední odrazkou bílé barvy,
  • odrazkami oranžové barvy na obou pedálech,
  • na paprscích kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy na každé straně kola,
  • dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovaným ovládáním brzdového účinku, dětské kolo pro děti předškolního věku vybaveno protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,
  • volné konce řídítek musí být zaslepeny (zátky, rukojeti apod.),
  • matice nábojů kol musí být uzavřené, nejsou-li křídlové případně rychloupínací.

Výbava kola za snížené viditelnosti:

  • světlomet svítící dopředu bílým světlem, referenční osa světelného toku musí protínat vozovku nejdále 20 m od světlometu,
  • zadní svítilna červené barvy, může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
  • zdroj elektrického proudu, který musí svou kapacitou zajistit svítivost předchozích světel po dobu minimálně 1,5 hodiny bez přerušení.

Doporučené vybavení jízdního kola:

  • účinné blatníky,
  • zvonek,
  • kryt řetězu.

Dalším cílem cyklisty, krom správně vybaveného kola, by měla být také samotná bezpečná jízda. K předchozí části o povinné a doporučené výbavě je určitě nutné připomenout povinnost používat při jízdě ochranou přilbu osobám mladším 18 let, doporučuje se však i pro ostatní cyklisty. Riziko úmrtí po pádu bez přilby je 19 x vyšší. Pestrobarevnost cyklistického oblečení zaručí dobrou viditelnost cyklisty, také používáním retroreflexních prvků se zvyšuje jeho viditelnost a bezpečnost.

Za nevhodné chování cyklisty lze považovat nesprávný způsob jízdy. Jeho místo při jízdě je vždy vpravo a to i na cyklostezce, nutné je dodržovat dostatečný odstup od překážek a předvídavost samotného dění kolem cyklisty. Průjezd zatáčky by měl být takový, aby příčinou vysoké rychlosti nevyjel do protisměru, případně úplně mimo komunikaci. Cyklista by měl být vždy ohleduplný a také předvídavý. Sledovat stav komunikace, vyhýbat se překážkám, přičemž o změně směru jízdy by měl své okolí upozorňovat včas a vhodným způsobem.

K požitku z jízdy přispěje také vhodně naplánovaná trasa. Měla by být přizpůsobena možnostem a schopnostem cyklisty. Silný provoz na pozemní komunikaci s větší frekvencí nákladních vozidel k bezpečné jízdě také zcela jistě nepřispěje. V neposlední řadě by neměl zapomenout na nulovou toleranci hladiny alkoholu při jízdě. V případě kontroly se cyklista pod vlivem alkoholu řeší obdobně jako řidič motorového vozidla.

Opava 13. dubna 2017

por. Bc. René Černohorský

komisař

Tel.:      +420 974 737 209

Mobil:   +420 602 161 744

+420 773 999 049

E-mail:  rene.cernohorsky@pcr.cz

krpt.op.tisk@pcr.cz

vytisknout  e-mailem